2020-11-20, 10:19
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Noterar följande text på svt.se

Det innebär alltså att 93% av alla respiratorer i Sverige för tillfället är upptagna.
Tankar på det?
Många IVA-platser är konstant upptagna av icke-covid-19-patienter. Om antalet covid-19-patienter i behov av intensivvård ökar kommer de att skala upp antalet IVA-platser och prioritera det över annan vård som anses kunna vänta.

T ex i Östergötland väntar de med uppskalningen tills när det verkligen behövs för att inte behöva prioritera ner annan vård.
Citera
2020-11-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Spanien har infört krav på munskydd stegvis. I Madrid, en värst drabbade regionen, infördes inte munskyddskrav förrän i slutet av juli i alla offentliga miljöer (https://english.elpais.com/society/2020-07-28/madrid-to-make-face-masks-mandatory-in-all-public-spaces.html). Sedan får man räkna med att det tar tid att lära befolkningen att använda munskydd på rätt sätt, och det finns en eftersläpning hur det påverkar antalet smittade (man testar sig kanske 7-10 dagar efter att man blivit smittad, sedan smittar man vidare i hushållen, löpande medelvärden räknas som veckan innan, osv). Man brukar säga att om 95 procent använder munskydd så kan man undvika hårdare restriktioner i övrigt (medan kanske 20-30 procent ger knappt någon effekt), så det kräver väldigt hög följsamhet, men det är alltså möjligt.
Spanien har ju idag Europas högsta följsamhet för munskydd, där 95.8% uppger att de alltid bär munskydd utanför sitt eget hem. Ovanpå detta har de hårda restriktioner. Ändå har de drabbats väldigt hårt av den andra vågen.

Jag säger inte att Spanien gör något fel. Jag menar bara att det inte är så enkelt. Vi är totalägda av det här viruset.
Citera
2020-11-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Spanien har ju idag Europas högsta följsamhet för munskydd, där 95.8% uppger att de alltid bär munskydd utanför sitt eget hem. Ovanpå detta har de hårda restriktioner. Ändå har de drabbats väldigt hårt av den andra vågen.

Jag säger inte att Spanien gör något fel. Jag menar bara att det inte är så enkelt. Vi är totalägda av det här viruset.

Tyvärr ska de istället alltid bära munskydd i sitt eget hem och på arbetsplatsen, och i andra långvariga sociala kontakter. Om de nu vill ha någon som helst effekt av dem.
Citera
2020-11-20, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Många IVA-platser är konstant upptagna av icke-covid-19-patienter. Om antalet covid-19-patienter i behov av intensivvård ökar kommer de att skala upp antalet IVA-platser och prioritera det över annan vård som anses kunna vänta.

T ex i Östergötland väntar de med uppskalningen tills när det verkligen behövs för att inte behöva prioritera ner annan vård.
Jo,men det finns inga lager av respiratorer i Sverige om jag förstår korrekt.
Så 93% av alla respiratorer är tagna för tillfället.
Citera
2020-11-20, 10:30
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
En annan aspekt är om logistiken går ihop så att vaccinationer faktiskt påbörjas i januari. Med tanke på den snigelfart som staten och regionerna samordnade testningsarbetet i våras så hyser jag tvivel på att alla riskgrupper är vaccinerade före våren. Jag tror vi får mentalt förbereda oss på att en 3:e våg med en hel del dödsfall även kan drabba oss i vinter.

Sverige kommer givetvis enligt den svenska modellen börja vaccinera senare än tex Spanien som börjar efter Nyår samt andra länder. Vi vet ju att Sverige är trögstartade och har svårt att mobilisera då allt ska bearbetas i långbänk efter långbänk och ingen fattar resoluta beslut. Vi får en mindre 3:dje våg med spridda skurar men kommer då redan vara igenom det värsta.
Citera
2020-11-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tyvärr ska de istället alltid bära munskydd i sitt eget hem och på arbetsplatsen, och i andra långvariga sociala kontakter. Om de nu vill ha någon som helst effekt av dem.

Att man smittas i hemmet innebär inte att munskydd skulle göra någon större skillnad där. Du spolar i toaletten, detta är samma rum som du borstar tänderna i osv. Det är svårt att undvika smitta i hemmet oavsett.

Dessutom så är smittspridningen inte värst i hemmen, denna smittspridning är lätt att smittspåra och därmed att dels identifiera och dels att förhindra vidare spridning från. Det är när de som smittats i hemmen inte befinner sig i hemmen som smittan tar sig vidare. Isolerade grupperingar är inget större bekymmer om de smittas, det är när smittan tar sig ur dessa grupperingar man får problem.

Just detta fokus på smitta i hemmet skall istället läggas på att man inte skall bjuda in gäster i hemmet.

Arbetsplatsen är ett större problem, för där har du en större kontaktyta (antal personer) än i hemmet och dessa kommer från många olika miljöer.
Citera
2020-11-20, 10:32
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Tycker det ser ut som att tillväxthastigheten på inlagda och främst IVA har bromsat in. Nettoinflödet per dag på IVA låg på runt +6 kring den 8 november och har därefter stadigt sjunkit och ligger nu kring +4. Sett till nulägesbilden är det inte helt omöjligt att du får rätt.

Jaså vad intressant, tack för informationen, då får vi se hur det utvecklar sig!
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:

Verkar inte så troligt då vi hade 556st inlagda på IVA i April enbart för Covid, nu är det 179.
Såvida vi inte gjort oss av med en massa respiratorer sen dess så lär inte det stämma alls.
Citera
Medlem
Citat:

Som tur är så har det ju visat sig att syrgas är bättre än ventilator för de flesta patienter som hamnade i ventilator i våras. Dvs, betydligt mindre andel av de sjuka får ventilator idag.
Citera
2020-11-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Visst är det så. Man lägger oproportionerligt stor vikt vid att stoppa smitta mellan främlingar. Som av allt att döma bara utgör en bråkdel av alla fall.
Citera
2020-11-20, 10:34
Medlem
Citat:

Tror inte de är de som är problemet.. utan mer att vi saknar personal.
Citera
2020-11-20, 10:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Sverige kommer givetvis enligt den svenska modellen börja vaccinera senare än tex Spanien som börjar efter Nyår samt andra länder. Vi vet ju att Sverige är trögstartade och har svårt att mobilisera då allt ska bearbetas i långbänk efter långbänk och ingen fattar resoluta beslut. Vi får en mindre 3:dje våg med spridda skurar men kommer då redan vara igenom det värsta.

Ja, precis! Beslut ska alltid malas i långbänk ett bra tag och dessutom ska myndigheter kunna samarbeta med varandra, något som inte alltid fungerar smidigt för att uttrycka sig milt.
Jag hoppas du har rätt angående smittspridningen. Jag har mina tvivel med tanke på att vi precis påbörjat vinterperioden men jag blir bara glad om det visar sig att jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in