2020-11-20, 09:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tror jag knappast, det är billigt att dela ut munskydd från staten, om de skulle fungerat som tänkt.
Varför tar då FHM upp kostnadsfrågan för den enskilde?
Citera
2020-11-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
För att det nästan enbart skulle vara de fattiga som skulle behöva använda dem och för att man ser hur mycket pengar folk har baserat på hur dyrt munskydd de har (märkesmunskydd är det som gäller för de som använder munskydd på min dotters skola).
Citera
2020-11-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Spanien har haft munskyddstvång i kollektivtrafik, tåg och taxi sen 4 maj, enligt denna sida:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Face_masks_during_the_COVID-19_pandemic

Spanien har infört krav på munskydd stegvis. I Madrid, en värst drabbade regionen, infördes inte munskyddskrav förrän i slutet av juli i alla offentliga miljöer (https://english.elpais.com/society/2020-07-28/madrid-to-make-face-masks-mandatory-in-all-public-spaces.html). Sedan får man räkna med att det tar tid att lära befolkningen att använda munskydd på rätt sätt, och det finns en eftersläpning hur det påverkar antalet smittade (man testar sig kanske 7-10 dagar efter att man blivit smittad, sedan smittar man vidare i hushållen, löpande medelvärden räknas som veckan innan, osv). Man brukar säga att om 95 procent använder munskydd så kan man undvika hårdare restriktioner i övrigt (medan kanske 20-30 procent ger knappt någon effekt), så det kräver väldigt hög följsamhet, men det är alltså möjligt.
Citera
2020-11-20, 10:06
Medlem
Mäns antikroppar sjunker mycket snabbare än hos kvinnor trots att de får högre mängder till en början, detta enligt en ny fransk studie:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRga9e/studie-mans-antikroppar-kan-paverka-vaccinstrategi

Nu funderar man om detta kommer att påverka vaccinationsstrategierna.
Citera
2020-11-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
IVA-patienterna i Belgien är nu klart sjunkande. För ett par veckor sedan låg dom på 1450st och det var snack om att dom inom två veckor skulle nå sitt tak på 2000 platser. Idag ligger dom på 1284st.
Helt sinnesjuka siffror. 11 miljoner invånare. Nu verkar det dock inte finnas någon universiell definition av vad som defineras som Intensivvård dock.
Citera
2020-11-20, 10:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det är många äldre och riskgrupper som inte sitter inlåsta och börjar de vaccineras så sjunker ju dödstalen och en viss spridning. Det är ju trots allt så att spridningen avtar i Europa, sannolikt beroende på både hårda restriktioner men också immunitet. Belgien ser ut att vara igenom det värsta. Det hänger ju förstås på att immuniteten varar några månader. Vi kommer ha spridningar i vår också men mer kontroll då. Förhoppningsvis. Kan vara åt helvete fel eftersom februari brukar vara en skitmånad när virus sprids. Men viruset började tidigt på hösten och kanske kan vi vara behjälpta av det om Sverige börjar vaccinera tidigt nästa år och vi samtidigt har många immuna. Vi vet att spridningen redan varit stor bland yngre runt 20 år så en viss del av den gruppen bör vara immuna. Vi vet också att vissa tycks sedan redan innan pandemin vara immuna och blir inte sjuka. Det finns ett hopp alltså och det är inte så långt borta.

En annan aspekt är om logistiken går ihop så att vaccinationer faktiskt påbörjas i januari. Med tanke på den snigelfart som staten och regionerna samordnade testningsarbetet i våras så hyser jag tvivel på att alla riskgrupper är vaccinerade före våren. Jag tror vi får mentalt förbereda oss på att en 3:e våg med en hel del dödsfall även kan drabba oss i vinter.
Citera
2020-11-20, 10:08
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Eftersom det avtar i Europa. Vi ligger lite efter men har sannolikt haft hög smittspridning i samhället. Jag tror att vi håller på att peaka för 2:a vågen kring dessa veckor vi är i nu. I januari kommer vissa länder börja vaccinera och då avtar större spridningar ganska fort och det blir lättare att få kontroll över spridningen. Sedan är det klart att vi får se mindre spridningar under våren också men i januari har vi det värsta bakom oss. Detta är min egen analys så kan ju vara åt helvete fel men de har stämt väldigt bra än så länge genom pandemin.
Tycker det ser ut som att tillväxthastigheten på inlagda och främst IVA har bromsat in. Nettoinflödet per dag på IVA låg på runt +6 kring den 8 november och har därefter stadigt sjunkit och ligger nu kring +4. Sett till nulägesbilden är det inte helt omöjligt att du får rätt.
Citera
2020-11-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Ingen aning. Dock om det vore effektivt att stoppa smittan i samhället skulle jag inte tveka att dela ut dem gratis, så en ev rättvisefråga borde vara obefintlig.

Som nämnt förut så, om munskydd ska användas för någon som helst effekt ska det användas hemma och på arbetsplatsen, under förutsättning att alla fortsatt jobbar hemma där det går. Tror knappast de kan användas i praktiken på andra ställen där risken bevisligen är högre (hemmafesten, krogen, klubben, ishockeyrinken/sportaktiviteter/gym).
Citera
2020-11-20, 10:09
Medlem
Noterar följande text på svt.se
Citat:
Det finns 610 disponibla intensivvårdsplatser med respirator.
570 av dem är belagda, varav 183 med covid-19 patienter.
Det innebär alltså att 93% av alla respiratorer i Sverige för tillfället är upptagna.
Tankar på det?
Citera
2020-11-20, 10:12
Medlem
Från Aftonbladets live-feed:
Citat:
Efter virusutbrott på grundskolan Sandbackaskolan i Kungälv stängs nu delar av skolan.

På fredagsmorgonen hade sex personer ur personalen samt några elever konstaterats smittade med covid-19. Två förskoleklasser och ett fritidshem stängs nu omedelbart och kommer fortsatt vara stängda även nästa vecka, rapporterar P4 Göteborg.

Totalt drabbas 40 elever av stängningen.

Via personliga kontakter (min fru känner en som känner en som arbetar på skolan) så vet jag dock att det i förrgår var 19 personer i personalen som var hemma med misstänkt Covid. Det är väldigt stor frånvaro bland barnen också. Skolan ligger i ett "utanförskapsområde".
Citera
2020-11-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns också andra "utmaningar" att hantera. För det första så är jag ingen vaccinmotståndare. Jag har precis nu varit iväg och fått min årliga influensavaccindos då jag tillhör en riskgrupp. Vill bara säga det.

Man har beräknat tusentals jumbojetflygningar för att distribuera vaccin över hela världen. Inte nog med det, Pfizer's RNA-vaccin kräver -70 graders obruten distributionskedja fram till där man administrerar vaccinet. Man påstår visserligen att Moderna's RNA-vaccin ska klara högre temperaturer. Jag tror inte ens Sverige har den infrastruktur som krävs för detta. Man talar om att sätta upp fryshubar runt om i de olika länderna. Naturligtvis kan vi lösa detta men det kommer att ta tid. Jag tror att framförallt Pfizer's vaccin är en F35:a d.v.s. som det amerikanska stridsflygplanet besudlat med teknik som de inte riktigt har fått att fungera. Jag tror helt enkelt inte att vi behärskar tekniken helt och hållet från produktion ända fram till patienten s.a.s. även om det ser lovande ut.

Även Astra-Zeneca's som är ett vektorvaccin är ny teknik. Det bör man också väga in även om det där inte ställs lika höga krav på distributionskedjan.

Jag tror dock att det ser ljust ut trots allt men jag tror också att vi har en hel del tidsoptimister nu som tror att det här ska lösa alla problem snabbt. Det kommer det inte att göra. Räkna med 2021 som ett förlorat år.
Jag har inget att tillägga till det, eftersom jag håller med till 100%.

Det skulle vara att jag själv har förvånats över hur fort det gått att komma hit, så jag håller tummarna för att jag ska bli förvånad också ifråga om distributionsbiten.
Citera
2020-11-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ok, skitsamma. Men jag menade att jämför med framtagning av generellt "nytt vaccin" som påstås ta många år, nu gör man det på några månader. Jag förstår inte hur tidsaspekten (möjlighet att följa upp i biverkningar under flera år vs några månader) INTE kan påverka risken? Dvs riskökning för corona vaccin jmf med normal process.

Forskning och utveckling av mRNA vaccin har pågått sedan 1990. Problemet har varit att skala upp produktionen till miljoner och miljarder doser. Det är antagligen mest den biten man jobbat med på senare tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in