2020-11-20, 09:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Jaha vaccinet var ej så gudomligt längre.

https://www.expressen.se/nyheter/flera-bieffekter-upptackta-fran-kommande-vaccinen/
Alla vacciner och alla mediciner har en lång lista med biverkningar på bipacksedeln, du får testa att läsa en. De biverkningar som man upptäckt hittills är dom helt vanliga som alla andra vacciner också har.
Citera
2020-11-20, 09:01
Medlem
Dödlighet i covid-19:s andra "våg" (5 okt-19 nov) totalt och pr miljon invånare:

Cze 6059 = 566,3
Bel 4981 = 429,4
Hun 2650 = 274,6
Bul 1805 = 261,6
Pol 9402 = 247,4
Rom 4593 = 239,2
Cro 912 = 222,4
Sui 1912 = 219,8
Fra 13940 = 214,5
Ita 11861 = 197,0
Esp 8535 = 187,8
UK 12020 = 176,8
Por 1696 = 166,3
Ukr 5972 = 136,7
Net 2317 = 134,7
Svk 524 = 95,3
Rus 13492 = 92,4
Gre 940 = 90,4
Ger 4186 = 49,8
Ser 356 = 40,9
Swe 345 = 33,2
Den 113 = 19,5
snitt : 186,1

Källa: Worldometers.info
Citera
2020-11-20, 09:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nu har även den smått alarmistiske Dr. John Campbell snappat upp att det finns gott stöd för att man får långtidsimmunitet mot covid.

https://www.youtube.com/watch?v=gFeJ2BqCFY0

Immunological memory to SARS-CoV-2 assessed for greater than six months after infection
Det är väl en bra sak att man får långvarig immunitet? Det betyder att ett effektivt vaccin kan utrota sjukdomen.
Citera
2020-11-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vaccinet är varken färdigtestat eller godkänt ännu, man har bara gjort preliminära utvärderingar på en mindre grupp, så det är ingen större idé att spekulera i det.

Testningen kommer inte att vara mindre rigorös än för ett vanligt influensavaccin. Snarare tvärtom.
Normalt tar det 5-10 år att utveckla ett vaccin och testa att det är rimligt säkert, framförallt på långsikt, nu har man tagit fram ett vaccin på knapp ett år, ingen vet långtidseffekterna , det är som att säga att det är ofarligt att röka ett paket cigarretter om dan, för enda bieffekten som dom upptäck är lite illamående i börja.
Citera
2020-11-20, 09:07
Medlem
Citat:
Det är väl mest anekdotiskt? Världens alla hypokondriker med ångestproblematik har ju krypit fram i den här soppan. Även om det skulle vara så känns det inte så alarmerande om en del har lite längre återhämtningstid än vid influensa. Det kan man leva med

Säg det till grannen på 45 år som med lätta steg brukade jogga i skogen här. Träffade henne häromsistens och hon berättade hon hade Covid i våras. Nu stapplar hon fram gåendes med kraftigt nedsatt lungkapacitet.

"Lite längre återhämtningstid än vid influensa". Jävla amatör.
Citera
2020-11-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är väl en bra sak att man får långvarig immunitet? Det betyder att ett effektivt vaccin kan utrota sjukdomen.
När du säger att vi måste vaccinera oss flera gånger, menar du att det är som med influensavaccin att man måste ta det varje år?

- Jag menar att immuniteten kanske inte är tillräckligt lång, det är det. Inte att virus förändrar sig, utan att vi kanske behöver fylla på.

Källa matti sällberg

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-11-20, 09:08
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja med eller utan vaccin så kommer covid vara ett ickeproblem om inte alltför länge. Totalitära tendenser som använder folkhälsa som svepskäl däremot kan vara ett problem mycket lång tid.
Citera
2020-11-20, 09:10
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Säg det till grannen på 45 år som med lätta steg brukade jogga i skogen här. Träffade henne häromsistens och hon berättade hon hade Covid i våras. Nu stapplar hon fram gåendes med kraftigt nedsatt lungkapacitet.

"Lite längre återhämtningstid än vid influensa". Jävla amatör.
Ja vi tar din lilla anekdot och extrapolerar den över hela befolkningen

På tal om amatör lixom
Citera
2020-11-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vaccinet är varken färdigtestat eller godkänt ännu, man har bara gjort preliminära utvärderingar på en mindre grupp, så det är ingen större idé att spekulera i det.

Testningen kommer inte att vara mindre rigorös än för ett vanligt influensavaccin. Snarare tvärtom.
Influensavaccin är väl beprövat sedan länge. Jag avsåg att det sägs att det i vanliga fall tar många år att få fram nytt vaccin, nu gör man det på månader... Jag antar att x antal år normalt spenderas på uppföljning vid framtagande av nytt vaccin normalt för att upptäcka ev biverkningar som uppstår lång tid efter vaccinering.

Magkänslan är att det medför en rejäl riskökning då man inte kommer följa upp under lika lång tid. Uppenbarligen missar jag ngt eftersom alla påstår, liksom du, att coronavaccin kommer vara lika rigoröst testat... Något är skumt.
Citera
2020-11-20, 09:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, du har rätt i det. Man skulle vilja veta om antalet dödsfall skiljer sig, men det kommer vi inte få veta förrän miljontals har vaccinerat sig.

Artikeln lyfter en del poänger, men den belyser också ett visst tunnelseende hos den som har skrivit artikeln, och hela det där "lägret".

Det finns ingen flockimmunitet, med eller utan vaccin.

Att överhuvudtaget prata i banorna om att vaccinera 340 miljoner amerikaner är bara en vanföreställning.

Vi ska först vaccinera folk över 70 år och vårdande personal, sen folk över 60 år, sen folk över 40 år som själva vill det.

Är man yngre än 40 år och frisk så är vaccination inte något som behövs, i nuläget. Lagom till att det finns vaccin till den gruppen, så kommer en mycket stor andel redan ha ett lika bättre skydd än vad ett vaccin ger, av att ha haft sjukdomen. I alla fall i Sverige. Möjligtvis att män skulle vaccinera sig från 30 år, men kvinnor behöver inte det.

Vårdbehovet för personer under 40 år med covid är så lågt, att det inte är några problem att ge bästa möjliga vård till det fåtal som eventuellt insjuknar svårt.
Det finns också andra "utmaningar" att hantera. För det första så är jag ingen vaccinmotståndare. Jag har precis nu varit iväg och fått min årliga influensavaccindos då jag tillhör en riskgrupp. Vill bara säga det.

Man har beräknat tusentals jumbojetflygningar för att distribuera vaccin över hela världen. Inte nog med det, Pfizer's RNA-vaccin kräver -70 graders obruten distributionskedja fram till där man administrerar vaccinet. Man påstår visserligen att Moderna's RNA-vaccin ska klara högre temperaturer. Jag tror inte ens Sverige har den infrastruktur som krävs för detta. Man talar om att sätta upp fryshubar runt om i de olika länderna. Naturligtvis kan vi lösa detta men det kommer att ta tid. Jag tror att framförallt Pfizer's vaccin är en F35:a d.v.s. som det amerikanska stridsflygplanet besudlat med teknik som de inte riktigt har fått att fungera. Jag tror helt enkelt inte att vi behärskar tekniken helt och hållet från produktion ända fram till patienten s.a.s. även om det ser lovande ut.

Även Astra-Zeneca's som är ett vektorvaccin är ny teknik. Det bör man också väga in även om det där inte ställs lika höga krav på distributionskedjan.

Jag tror dock att det ser ljust ut trots allt men jag tror också att vi har en hel del tidsoptimister nu som tror att det här ska lösa alla problem snabbt. Det kommer det inte att göra. Räkna med 2021 som ett förlorat år.
Citera
2020-11-20, 09:13
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det sant?

Skämt åsido, det finns ju exempel på länder som har kört det här med munskydd som trots det har en stor smittspridning, så jag förstår verkligen inte hur man så envist kan hävda att de här papperslapparna och tygbitarna gör nytta, alldeles oavsett vad Vetenskapsakademien säger.

Frågan är vad som är värst, att jag inte bryr mig om vad Vetenskapsakademien har att säga i frågan, eller att Vetenskapsakademiens samlade intelligentia inte bryr sig om hur verkligheten ser ut?

Munskydden sluter inte tätt mot huden, virus kan nå andningsvägarna trots munskydd, ty de är små, mycket små, det räcker med att veta det för att förstå att de inte skyddar ett skit oavsett vad "experterna" påstår. Man kan inte se virus, således kan man inte veta var de finns, rätt vad det är slinker de in bakom munskyddet.
PK-beslut att rekommendera munskydd. Vetenskapsakademien är en institution som folk ser en ära i att få tillhöra, med all rätt, där de jobbar med att utse nobelpristagare och ge ut andra stipendium. Att de skulle ta en hård politisk ställning och ge tummen ner för munskydd vore en sensation och inget de vill skylta med i sina kontakter med forskarvärlden utomlands.
Citera
2020-11-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ja med eller utan vaccin så kommer covid vara ett ickeproblem om inte alltför länge. Totalitära tendenser som använder folkhälsa som svepskäl däremot kan vara ett problem mycket lång tid.
Det finns inget som säger att vaccin eller insjuknande ger långvarig immunitet.

Läs https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Så är de en expert till skillnad från dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in