Citat:
Ursprungligen postat av
borskungen
Det ser mer ut som en tredje våg.
Ja så kan man se det. Det är ett stort land. Det går i olika takt i olika landsdelar.
Igår var det rekord i nya smittade en enskild dag i USA (192 000). Och det var rekord i nya dödsfall (2065) den tredje vågen.
Eftersom smittspridningen ökar fortfarande så är det mycket möjligt att tredje vågen kan bli högre än den första. Särskilt som högst ansvarige, president Trump, har förskansat sig i Vita Huset och förnekar Corona såväl som valförlust. Dvs i värsta fall kommer USA inte vidta några centrala åtgärder förrän 20e januari då Biden tillträder. Men delstaterna är trots allt fria att kunna agera själva.
Jag tror inte ett vaccin hinner komma i tid för att påverka tredje vågen. Men det är ju bra om det kommer så fort som möjligt (samt är ett bra vaccin! Inte bara nåt skit som Trump vill rulla ut som sin "legacy"). Och det lär komma flera vågor som ett vaccin kan hindra.
Både smittspridning och dödstal stiger i USA:s folkrikaste delstater, Kalifornien och Texas. I demokratisk Kalifornien föreställer jag mig att de har vettigt folk som sköter pandemisvaret och kommer agera på detta, ifall det inte redan skett. I Texas har jag ingen aning... de kanske har ett Tegnellskt durkslag som ansvarig. Båda delstaterna har ju inte samma täta stadkluster som New York City utgör, så Kalifornien och Texas har förutsättningar att i helhet klara sig bättre än de hårt drabbade delstaterna runt NYC. Men det finns säkert städer i de två delstaterna som kommer drabbas hårt.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/