2020-11-20, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och du vet inte hur bra tyskarna var på att använda munnskydd och du vet inte heller hur kurvan sett ut utan munnskydd. Med tanke på att Tyskland är landet i EU som antagligen lyckats bäst så fattar jag inte varför det här är en diskussion.
Jag vet inte riktigt om det var det du menade, men jag känner precis likadant. Jag förstår inte varför munskydd fortfarande är en diskussion, när man kan se klart och tydligt att det inte hjälpte i Tyskland.

Det kan ju ha varit så att munskydden hjälpte lite, men att man började röra sig mer bland folk, så nettoeffekten blev noll.
Citera
2020-11-20, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Eh va?

Vaccinet hindrar sjukdom? Är inte det liksom huvudsaken?
Är du korkad?
Det skyddar mot sjukdom ja men ej infektion.

Förhoppningen är att vaccinationen ska innebära att man har mycket lägre smittsamhet om man blir smittad.
Citera
2020-11-20, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Är du korkad?
Det skyddar mot sjukdom ja men ej infektion.

Förhoppningen är att vaccinationen ska innebära att man har mycket lägre smittsamhet om man blir smittad.

Ok. Så det viktigaste är inte att folk inte blir sjuka?
Citera
2020-11-20, 08:15
Medlem
Experten matti sällberg säger i svt .

*Det som man har sagt nu är att i början kommer det till riskgrupper, det kommer till 70+ och det kommer till sjukvårdspersonal. Det tror jag man kommer fokusera på under våren. Ju fler som blir godkända och är bra och säkra gör att man kanske kommer att kunna skynda på processen. Sommar, hösten kanske allmänheten kan vaccineras.
Citera
2020-11-20, 08:17
Medlem
Citat:
Du verkar ej förstå svenska.
Citera
2020-11-20, 08:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det ser mer ut som en tredje våg.
Ja så kan man se det. Det är ett stort land. Det går i olika takt i olika landsdelar.

Igår var det rekord i nya smittade en enskild dag i USA (192 000). Och det var rekord i nya dödsfall (2065) den tredje vågen.

Eftersom smittspridningen ökar fortfarande så är det mycket möjligt att tredje vågen kan bli högre än den första. Särskilt som högst ansvarige, president Trump, har förskansat sig i Vita Huset och förnekar Corona såväl som valförlust. Dvs i värsta fall kommer USA inte vidta några centrala åtgärder förrän 20e januari då Biden tillträder. Men delstaterna är trots allt fria att kunna agera själva.

Jag tror inte ett vaccin hinner komma i tid för att påverka tredje vågen. Men det är ju bra om det kommer så fort som möjligt (samt är ett bra vaccin! Inte bara nåt skit som Trump vill rulla ut som sin "legacy"). Och det lär komma flera vågor som ett vaccin kan hindra.

Både smittspridning och dödstal stiger i USA:s folkrikaste delstater, Kalifornien och Texas. I demokratisk Kalifornien föreställer jag mig att de har vettigt folk som sköter pandemisvaret och kommer agera på detta, ifall det inte redan skett. I Texas har jag ingen aning... de kanske har ett Tegnellskt durkslag som ansvarig. Båda delstaterna har ju inte samma täta stadkluster som New York City utgör, så Kalifornien och Texas har förutsättningar att i helhet klara sig bättre än de hårt drabbade delstaterna runt NYC. Men det finns säkert städer i de två delstaterna som kommer drabbas hårt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Citera
2020-11-20, 08:18
Medlem
Citat:

Om de gammla vaccineras först och springer runt i samhället och de ej har lägre smittsamhet så är väl ej de så bra?
Citera
2020-11-20, 08:18
Medlem
En fråga som någon expert på området här i tråden kanske kan svara på . Man hör alla vaccinansvariga sägs att corona vaccin kommer vara lika säkert och testat med samma krav som vid alla andra vaccin. Men att man gör allt på mkt kortare tid. Hur kan tiden, dvs om man följer upp grupp i några månader vs. många år innan vaccin godkänds inte påverka eventuella risken med vaccin? (dessutom vaccin mot helt nytt virus, alltså inte nya mutationer som vi modifikation av säsongsinfluensavaccin). Är detta bara ett spel för att inge trygghet åt folket? Eller missar jag något, dvs tiden man följer upp saknar betydelse?
Citera
2020-11-20, 08:23
Avslutad
Citat:

Om de gammla vaccineras först och springer runt i samhället och de ej har lägre smittsamhet så är väl ej de så bra?

Det är väl jättebra om de gamla och skröpliga inte blir sjuka? Förstår inte ditt försök till poäng?
Citera
2020-11-20, 08:26
Medlem
Citat:
Det är väl jättebra om de gamla och skröpliga inte blir sjuka? Förstår inte ditt försök till poäng?
Ja men så du menar att detta virus är ofarligt för alla under 70?
Citera
2020-11-20, 08:28
Avslutad
Citat:
Ja men så du menar att detta virus är ofarligt för alla under 70?

Nä men för den absoluta lejonparten. Försvinner sjukdomarna bland 70+ så är ju fruktansvärt mycket vunnet. Sedan kommer ju fler vaccineras efterhand.
Citera
2020-11-20, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det var det sjukaste jag sett på länge

munskydd rekommenderas alltså inte, för att alla inte har råd med samma munskydd

dom har säkert gjort någon superlöjlig uträkning om att det blir orättvist för att fattiga människor inte har råd med rätt klassning på munskydden, och om inte alla har möjlighet till FFP2 blir det ORÄTTVIST

nä fy bövelen vad tragiskt

kan även tänka mig att man inte vill rekommendera munskydd för att människor som inte kan hantera dom inte ska drabbas.. så istället för att gå ut med en rekommendation som efterblivna människor inte förstår (hur ett munskydd tas av och på osv) så väljer man att inte rekommendera det för att hålla samhället jämlikt på dumskallarnas nivå.

det är alltså någon slags politiskt beslut som ligger bakom hela denna tanke om att inte rekommendera munskydd

för att det finns efterblivna människor som inte kan hantera det och för att det finns fattiga människor som inte har råd.

nästa steg blir väl att krocksäkerheten på nya och dyra bilar inte får vara bättre än på gamla skrothögar då det blir orättvist för dom som inte har råd med en ny och krocksäker bil

Det ironiska i sammanhanget är att man kastar ut barnet med badvattnet genom att det är de fattiga som drabbas hårdast av COVID-19:

"Samhället är riggat så att de fattiga dör
Att ta sig till jobbet ska inte vara en dödsfälla"

"Trängsel kan ligga bakom
Författarna till studien spekulerar i om det kan finnas en förklaring till resultaten i att personer med låg inkomst är mer exponerade för trängsel. Det här är alltså följden av att man inte kan sitta hemma och jobba utan måste bege sig ut i kollektivtrafiken varje dag."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/BlMmPg/samhallet-ar-riggat-sa-att-de-fattiga-dor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in