2020-11-19, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SunrisesnClouds
Sen ska personen också ha en försäkring specifikt för drogbruk för att få ut sitt drogkort. Försäkringen ska täcka alla eventuella fysiska skador personen kan få av sitt bruk och hur dyr den blir beror på vilka droger personen söker tillstånd till och redan har tillstånd till. Ju högre risk drogen/drogerna ger desto dyrare försäkring. Detta kan verka orättvist men är ganska logiskt egentligen. En person som bara röker gräs kanske inte löper lika stor riska att fara illa av det som någon som brukar amfetamin, heroin, etc samtidigt. Då kan rökaren få en mycket billigare premium i sin försäkring.

Dessa orsaker är också varför varje sorts drog ska stå separat på drogkortet istället för bara ha ett drogkort som ger tillstånd för alla droger. Varje sorts drog ska ha sina egna förkrav anpassade efter riskerna med den drogen och då måste de stå separat på drogkortet.

Snälla berätta mer om denna försäkringen! Varför finns den ? Vad har den för syfte? Hur fungerar den? Vad täcker den?
Citera
2020-11-19, 20:39
Medlem
Byafnasks avatar
Jag slutade läsa ditt skit när jag såg att jag måste betala för utbildningen.
Jag har råd med din utbildning, men tänk på alla stackare som inte har råd med din riskutbildning.
Har du nångång tänkt på t ex dom som måste suga kuk för att ha råd med knarkakortet?
Sen när blev knarka en rikemans sport?
Sätt åldersgräns och ha knarkaffärer på stan.
Låt folket knarka om dom vill.
Låt liken från alla överdoser ligga och ruttna offentligt.
Vill nån suga balle och handla knark så låt oss göra det
Citera
2020-11-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Nej din idiot du har inte fattat ett skit!
Det finns folk som missbrukar och de får ingen jävla hjälp allt som händer är att de jagas för sitt missbruk och ska lämna urinprover men fan ingen hjälp, så de söker inte hjälp för sina problem för de vet vad som väntar dom.
Folk som har problem ska inte straffas för att de har problem, de ska få rätt till att få hjälp.

Du ser avkriminaliseringen som ett jävla nöje för personer som inte har problem, vilket är egoism!
En frisk fullt fungerande människa ska inte heller börja med droger!
Ska vi förbjuda körkort så att ingen ska få köra bara för att någon som inte ens har körkort har valt att köra en bil, kört in i ett träd och brutit ryggraden?
Droger tillhör inte bara dig, du har ingen rätt att säga vem som ska bruka vad eller varför, folk som vill använda det till rent nöje får göra det om de vill så länge det inte förstör deras övriga liv. Droger är inte bara ett sätt för olyckliga människor att döda sig själva. Om du inte kan se det är du djupt okunnig om delar av droganvändning.
Dessutom borde du vara glad om det blir lagligt då många fler människor skulle kunna tänka sig sympatisera med de som använder droger om de ser det kan fungera bra och inte är den demon de trodde det var. Då kanske folk kan se skillnad på någon som behöver hjälp och inte är "bara en kriminell". Att du inte kan se möjligheterna i det här gör dig antingen till en idiot eller bara en gnällig egoist som bara vill ha sin egen väg och skiter i andra.
Citera
2020-11-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vad är problemet med att se två fördelar samtidigt?
Tack, du sa vad jag tänkte på. Jag vet att det egentligen inte var till mig du skrev men ville bara tacka ändå.
Citera
2020-11-19, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ska vi förbjuda körkort så att ingen ska få köra bara för att någon som inte ens har körkort har valt att köra en bil, kört in i ett träd och brutit ryggraden?
Droger tillhör inte bara dig, du har ingen rätt att säga vem som ska bruka vad eller varför, folk som vill använda det till rent nöje får göra det om de vill så länge det inte förstör deras övriga liv. Droger är inte bara ett sätt för olyckliga människor att döda sig själva. Om du inte kan se det är du djupt okunnig om delar av droganvändning.
Dessutom borde du vara glad om det blir lagligt då många fler människor skulle kunna tänka sig sympatisera med de som använder droger om de ser det kan fungera bra och inte är den demon de trodde det var. Då kanske folk kan se skillnad på någon som behöver hjälp och inte är "bara en kriminell". Att du inte kan se möjligheterna i det här gör dig antingen till en idiot eller bara en gnällig egoist som bara vill ha sin egen väg och skiter i andra.

Jämför inte körkort med ditt drogkort.

Och look who's talking.

Jag släpper det där och förväntar mig ett svar på det senaste inlägget riktat till dig.

Snälla berätta mer om denna försäkringen! Varför finns den ? Vad har den för syfte? Hur fungerar den? Vad täcker den?
Citera
2020-11-19, 20:57
Avslutad
Citat:
Ja, för att det ska fungera att göra det lagligt skulle något på den nivån krävas, kolla bara vad det är för krav för att få körkort idag, även om det egentligen går att lära sig köra bara man övar lite själv hemma. Vi har alla dessa krav för att få körkort av en anledning, och droger är något som ses som väldigt allvarligt och farligt av allmänheten, så åtminstone till en början krävs stora krav. Om det sen blir uppenbart att det var onödigt med alla dessa krav så kan man ju lätta, men det skulle kräva att det fungerat bra ett antal år först och allmänheten ser att det var ju inte världens undergång att göra dem lagliga.
Jag tror i princip alla brukare skulle fortsätta köpa den illegala vägen med ditt förslag. Ursäkta, men det har verkligen ett löjets skimmer över sig. Lite som polisens armband.

Är det legalisering du vill ha så tror jag en mycket mer framkomlig väg är att börja med att enbart legalisera cannabis, fast då med samma restriktioner som alkohol. Sedan låter man det gå några år och så kan man titta på en till drog. Sen när två droger blivit lagliga och det gått ett tag så folk vår vänja sig så är det nog inte så mycket tjafs kvar.
Citera
2020-11-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag har själv funderat på idén med drogkort, men jag tycker det räcker med ålder och ett allmänt kunskapsprov. Vad är det med folks förkärlek för byråkrati? Licenserad handel räcker också. Tanken är ju att ge folk ansvar för sitt eget liv, inte skapa mer onödiga regler.

Annars kan man lika gärna börja kräva levervärden och BMI och motbok på Systembolaget.
Kanske ålder och allmän kunskapsprov räcker, jag gjorde det mer komplicerat för att om det ska faktiskt kunna bli accepterat tillräckligt mycket av allmänheten för att röstas fram kanske det behöver ha mer "försäkring" bakom sig att folk inte kommer komma till skada. Om det blir lagligt och det första som händer att en massa folk dör i överdoser kan man nog ganska så säkert räkna med att det blir olagligt igen och sen aldrig mer tas upp igen. Det skulle typ kunna bli "aa men, den där gången vi testade göra det lagligt så var det ju bara en katastrof, det ska vi aldrig mer göra om".
Alkohol var något som brukades långt innan Systembolaget och folk visste redan nog hur det var och vad det ledde till. Men droger är fortfarande främmande och farligt i allmänhetens ögon och som man säger "första intrycket är viktigt". Senare om det går bra i början kan byråkratin kanske lättas. Även om det inte är säkert, de hittar ju på nya krav inför körkortet hela tiden. Fast då är ju de flesta som är ute och går på trottoarer och övergångsvägar glada att det krävs ganska mycket innan man får körkort.
Citera
2020-11-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ja, den tog fan priset.

Fast det beror på lite också. Det TS pratar om är ju en legalisering. Man kan kombinera det med avkriminalisering.
Visste inte det var någon skillnad på avkriminalisering och legalisering men antar det är det jag menar isf.

En sån försäkring finns inte idag men skulle kunna finnas om det blev legalt. Så vitt jag vet existerade inte trafikförsäkringen heller innan folk kunde skaffa körkort, men nu existerar den. Försäkringen jag pratar om skulle kunna vara lik trafikförsäkringen men lite annorlunda för att passa droger. Enda skillnaden skulle vara att försäkringsbolagen skulle behöva göra försäkringen innan folk kan skaffa kortet men efter att det har blivit lagligt. Sen är jag ganska säker på att några försäkringsbolag skulle kunna finna ett sätt att göra en försäkring som passar bra bara det blir lagligt att göra. Vilket försäkringsbolag vill inte hoppa på tillfället att skapa en försäkring som täcker medelsvenssons behov att röka lite gräs på fredagskvällen för att koppla av?
Citera
2020-11-19, 21:29
Avslutad
Citat:
Visste inte det var någon skillnad på avkriminalisering och legalisering men antar det är det jag menar isf.
Avkriminaliserat brukar innebära att man slutar straffa brukare. Legalisering innebär att tillåta handel. Många länder har avkriminaliserat, men få har legaliserat.

Citat:
En sån försäkring finns inte idag men skulle kunna finnas om det blev legalt. Så vitt jag vet existerade inte trafikförsäkringen heller innan folk kunde skaffa körkort, men nu existerar den. Försäkringen jag pratar om skulle kunna vara lik trafikförsäkringen men lite annorlunda för att passa droger. Enda skillnaden skulle vara att försäkringsbolagen skulle behöva göra försäkringen innan folk kan skaffa kortet men efter att det har blivit lagligt. Sen är jag ganska säker på att några försäkringsbolag skulle kunna finna ett sätt att göra en försäkring som passar bra bara det blir lagligt att göra. Vilket försäkringsbolag vill inte hoppa på tillfället att skapa en försäkring som täcker medelsvenssons behov att röka lite gräs på fredagskvällen för att koppla av?
Alltså, det här låter ju så märkligt. Det ska behövas försäkring för gräs, men inte för alkohol? Man är mångdubbelt mer benägen att göra idiotiska saker på fyllan än på gräs.
Citera
2020-11-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Hans upplägg är ju att det bara är lagligt med ett sånt "körkort" och de gör att det blir exakt samma sak för personerna som inte uppfyller alla de kriterierna han tar upp.
Eller vad menar du?
De personer som inte uppfyller kraven är under 18 år, har förstört sin kropp till den grad att de skulle dö av att röka gräs i nån månad, är så självmordsbenägna att de skulle springa ut över ett hustak bara man släpper taget om dem eller har så förstörd ekonomi att de borde söka till lyxfällan istället för göra saken värre med att köpa droger. Hur kan någon människa moraliskt försvara att någon av dessa människor skulle få ett drogkort istället för behandling för de problem de har? När de väll fått behandling har de kanske en helt annan möjlighet att söka kortet. Droger gör ingen av de där personerna någon nytta, men det kan vara till nytta för folk som inte har de där problemen utan kan använda det till något positivt i deras liv istället.

Försäkringen och utbildningen som är ett krav är saker som skulle bli möjligt efter att det blivit lagligt, se ett annat inlägg jag skrev om försäkringen som förslag på hur det skulle kunna bli möjligt.
Citera
2020-11-19, 21:43
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Avkriminaliserat brukar innebära att man slutar straffa brukare. Legalisering innebär att tillåta handel. Många länder har avkriminaliserat, men få har legaliserat.

Alltså, det här låter ju så märkligt. Det ska behövas försäkring för gräs, men inte för alkohol? Man är mångdubbelt mer benägen att göra idiotiska saker på fyllan än på gräs.

TS är antingen korkad eller en hycklare. För övrigt är det en rättighet att stoppa vad fan man vill i sin egen kropp.
Citera
2020-11-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partiet-Svamparna
Det är inte bara de som vill ha möjlighet att hämta ut droger legalt som behöver utbildas.
Vi vet redan mer om droger än de som är emot.

Många i samhället och myndigheterna behöver IMO sättas i omskolningsläger. Jag önskar dem detta. Fängelsevakterna där kan gärna bestå av väldigt högerkonservativa personer 😁
Drogkortet är ju till för att göra droger möjligt för inte bara de som redan brukar droger idag utan även för folk som inte har gjort det innan som inte vet något om det. Kolla på riksettan man måste gå för att få ta körkort, för att förstå vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in