2020-11-19, 18:24
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag har själv funderat på idén med drogkort, men jag tycker det räcker med ålder och ett allmänt kunskapsprov. Vad är det med folks förkärlek för byråkrati? Licenserad handel räcker också. Tanken är ju att ge folk ansvar för sitt eget liv, inte skapa mer onödiga regler.

Annars kan man lika gärna börja kräva levervärden och BMI och motbok på Systembolaget.
Citera
2020-11-19, 18:25
Medlem
AbsurdExistenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
En frisk fullt fungerande människa ska inte heller börja med droger!

Det beror förstås på vad man menar med frisk här. Men om en person är en hedonist, det vill säga prioriterar njutning över allting annat, kan man eliminera personen genom att ge den droger så att denne (1) tystnar och är nöjd och slutar sprida hedonistiska värderingar och (2) ej reproducerar sig själv, då njutningen man får tillgodo överträffar reproduktionslyckan, på så vis dör dessa tendenser så småningom ut. Det blir också mindre romantiskt när dessa personer sitter på hem och i princip är i status av senildementa 24/7. Det bör uppmuntras!
Citera
2020-11-19, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vad är problemet med att se två fördelar samtidigt?

Hans upplägg är ju att det bara är lagligt med ett sånt "körkort" och de gör att det blir exakt samma sak för personerna som inte uppfyller alla de kriterierna han tar upp.
Eller vad menar du?
Citera
2020-11-19, 18:31
Avslutad
Citat:
Hans upplägg är ju att det bara är lagligt med ett sånt "körkort" och de gör att det blir exakt samma sak för personerna som inte uppfyller alla de kriterierna han tar upp.
Eller vad menar du?
Sant
Citera
2020-11-19, 18:36
Bannlyst
Citat:
Sant

Haha.. men jag har inte ord för allt han säger.

Citat:
Sen ska personen också ha en försäkring specifikt för drogbruk för att få ut sitt drogkort.
Citera
2020-11-19, 18:39
Avslutad
Citat:
Haha.. men jag har inte ord för allt han säger.
Ja, den tog fan priset.

Fast det beror på lite också. Det TS pratar om är ju en legalisering. Man kan kombinera det med avkriminalisering.
Senast redigerad av SittFint 2020-11-19 kl. 19:05.
Citera
2020-11-19, 19:16
Medlem
Partiet-Svamparnas avatar
Det är inte bara de som vill ha möjlighet att hämta ut droger legalt som behöver utbildas.
Vi vet redan mer om droger än de som är emot.

Många i samhället och myndigheterna behöver IMO sättas i omskolningsläger. Jag önskar dem detta. Fängelsevakterna där kan gärna bestå av väldigt högerkonservativa personer 😁
Citera
2020-11-19, 19:27
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partiet-Svamparna
Det är inte bara de som vill ha möjlighet att hämta ut droger legalt som behöver utbildas.
Vi vet redan mer om droger än de som är emot.

Många i samhället och myndigheterna behöver IMO sättas i omskolningsläger. Jag önskar dem detta. Fängelsevakterna där kan gärna bestå av väldigt högerkonservativa personer 😁

Alla som är för den nuvarande drogpolitiken, naturligtvis inklusive TS och AbsurdExistens, borde sättas där
Citera
2020-11-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsurdExistens
Hela drogpolitikens felaktiga utformning beror på att droger är ett ganska nytt fenomen. Man har hoppats på att problemet ska lösa sig självt egentligen, samtidigt har marknaden bara ökat och ökat och det finns fler vägar in än någonsin, underlättat av... olika orsaker.

Jag tycker att din idé är bra, bättre än idag. Det är viktigt att staten har monopol på droger. Jag skulle dela upp tvång i två kategorier: push-slaveri vilket bara rätt och slätt är det gamla hederliga våldet, det som staten ska ha monopol över. Den andra kategorin är pull-slaveri. Idag är det kriminella gäng som har monopol över denna formen av tvång. Droger används som ett sätt att hålla kvar personer i kriminalitet samt locka in nya medlemmar med. Det kan användas för att göra kvinnor till sex-slavar, etc. Så det är dags att placera in den kategorin i vår begreppsvärld då den är meningsfull. Staten ska ha monopol även över pull-slaveri.

Det låser upp nya möjligheter. Det blir t.ex. möjligt att locka kriminella med gratis droger, optimerad njutning som de inte ens kunde drömma om. Sen får de sitta inlåsta resten av sina liv och bara njuta för fullt. Tror det kan skötas ganska billigt.

Vidare kan staten erbjuda denna möjligheten till hedonister. Det fina med detta är att alla hedonistiska argument kan alltid överträffas med möjligheten till denna optimerade njutning.

Hedonism står i konflikt mot existens. Hedonismen har använts som murbräcka, obehindrat, för att förstöra för vårt samhälle. Detta systemet skulle alltså kunna användas som "hedonistisk slask", där hedonistiska tendenser kan slussas ut. När hedonisterna sitter och njuter för fullt reproducerar de sig inte. Det ultimata argumentet mellan existensialister och hedonister är att existensialisterna består.

Så jag tycker inte det ska vara fråga om drogkort, utan hedonister och kriminella ska till och med uppmuntras till att sitta på hem och njuta optimerat.
Tack för att du gillade den. Jag hade aldrig hört talas om push och pull slaveri, men det är ganska logiskt och uppenbart att det är så det fungerar. Det är hemskt att pull slaveriet används av kriminella till att göra sexslavar av kvinnor, det är just sånt här som skulle kunna förhindras om det var lagligt och bara staten som fick sälja.
Tyvärr tror jag inte jag håller med dig med det andra däremot, hela iden var ju att det ska ske frivilligt och som ett komplement till folks liv, inte för att förstöra allt annat i deras liv. Folk som sitter i fängelse ska ju såklart få bruka själv om de vill, har drogkortet och pengarna till att köpa. Möjligen skulle jag kunna se att det skulle få vara billigare/gratis för dem som sitter i fängelse men att tvinga dem som inte vill ta det att ta det skulle jag inte vilja. För resten av befolkningen tycker jag att de som vill och kan klara av det, som kan finna en bra balans mellan njutning och vardagen ska få bruka som de vill. Om de är hedonister eller existensialister bryr jag mig inte om.
Citera
2020-11-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quasar
Hemodling av cannabis, rätt att plocka psykadeliska svampar samt hembränning för eget bruk borde ingå i detta.

Sen är ju frågan hur dessa droger påverkar samhället till vardags. En pilot måste blåsa 0.0 24 timmar innan avfärd för att bedömas säker att utföra sitt jobb. Hur ska detta bedömas och eventuellt testas för andra substanser?
Kan man köra lastbil eller kastrera en honkatt bara ett dygn efter ett tjackrace på 72 timmar?
Det skulle inte riktigt vara förenligt med den statliga monopolen, men skulle det ens vara nödvändigt om priset på drogerna är billiga nog för att överväga besväret att åka ut och plocka själv. Det är ju inte så många som gör hembränt själv idag utan de flesta köper på systemet.

Hur länge man måste vara nykter innan man får gå till jobbet eller köra är en viktig fråga, och en jag inte vet så mycket om. Det finns säkert personer som vet mer om det som kan säga mer exakt vad som skulle vara bra.
Citera
2020-11-19, 20:27
Medlem
Citat:
Drogkort med obligatorisk utbildning, hälsokontroll och förnyelse varje år? Är du seriös?
Ja, för att det ska fungera att göra det lagligt skulle något på den nivån krävas, kolla bara vad det är för krav för att få körkort idag, även om det egentligen går att lära sig köra bara man övar lite själv hemma. Vi har alla dessa krav för att få körkort av en anledning, och droger är något som ses som väldigt allvarligt och farligt av allmänheten, så åtminstone till en början krävs stora krav. Om det sen blir uppenbart att det var onödigt med alla dessa krav så kan man ju lätta, men det skulle kräva att det fungerat bra ett antal år först och allmänheten ser att det var ju inte världens undergång att göra dem lagliga.
Citera
2020-11-19, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ja, den tog fan priset.

Fast det beror på lite också. Det TS pratar om är ju en legalisering. Man kan kombinera det med avkriminalisering.

Absolut kan man göra det, alltså ha en reglering för hur legalisering ska gå till samtidigt ha en avkriminalisering.
Men mycket av det T.S säger är väldigt dumt, man bryr sig inte om att ha körkort för nikotin eller alkohol på såna punkter så de är väldigt hycklande.
Sen gällande den försäkringen så har jag skrattat länge och försökt förstå hur personen tänker egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in