Citat:
Ursprungligen postat av
AbsurdExistens
Hela drogpolitikens felaktiga utformning beror på att droger är ett ganska nytt fenomen. Man har hoppats på att problemet ska lösa sig självt egentligen, samtidigt har marknaden bara ökat och ökat och det finns fler vägar in än någonsin, underlättat av... olika orsaker.
Jag tycker att din idé är bra, bättre än idag. Det är viktigt att staten har monopol på droger. Jag skulle dela upp tvång i två kategorier: push-slaveri vilket bara rätt och slätt är det gamla hederliga våldet, det som staten ska ha monopol över. Den andra kategorin är pull-slaveri. Idag är det kriminella gäng som har monopol över denna formen av tvång. Droger används som ett sätt att hålla kvar personer i kriminalitet samt locka in nya medlemmar med. Det kan användas för att göra kvinnor till sex-slavar, etc. Så det är dags att placera in den kategorin i vår begreppsvärld då den är meningsfull. Staten ska ha monopol även över pull-slaveri.
Det låser upp nya möjligheter. Det blir t.ex. möjligt att locka kriminella med gratis droger, optimerad njutning som de inte ens kunde drömma om. Sen får de sitta inlåsta resten av sina liv och bara njuta för fullt. Tror det kan skötas ganska billigt.
Vidare kan staten erbjuda denna möjligheten till hedonister. Det fina med detta är att alla hedonistiska argument kan alltid överträffas med möjligheten till denna optimerade njutning.
Hedonism står i konflikt mot existens. Hedonismen har använts som murbräcka, obehindrat, för att förstöra för vårt samhälle. Detta systemet skulle alltså kunna användas som "hedonistisk slask", där hedonistiska tendenser kan slussas ut. När hedonisterna sitter och njuter för fullt reproducerar de sig inte. Det ultimata argumentet mellan existensialister och hedonister är att existensialisterna består.
Så jag tycker inte det ska vara fråga om drogkort, utan hedonister och kriminella ska till och med uppmuntras till att sitta på hem och njuta optimerat.
Tack för att du gillade den. Jag hade aldrig hört talas om push och pull slaveri, men det är ganska logiskt och uppenbart att det är så det fungerar. Det är hemskt att pull slaveriet används av kriminella till att göra sexslavar av kvinnor, det är just sånt här som skulle kunna förhindras om det var lagligt och bara staten som fick sälja.
Tyvärr tror jag inte jag håller med dig med det andra däremot, hela iden var ju att det ska ske frivilligt och som ett komplement till folks liv, inte för att förstöra allt annat i deras liv. Folk som sitter i fängelse ska ju såklart få bruka själv om de vill, har drogkortet och pengarna till att köpa. Möjligen skulle jag kunna se att det skulle få vara billigare/gratis för dem som sitter i fängelse men att tvinga dem som inte vill ta det att ta det skulle jag inte vilja. För resten av befolkningen tycker jag att de som vill och kan klara av det, som kan finna en bra balans mellan njutning och vardagen ska få bruka som de vill. Om de är hedonister eller existensialister bryr jag mig inte om.