2020-11-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Nu har förnekarna tagit det till en ny nivå. Hur får vi stopp på detta kafka-liknande vansinne? Vi har alltså människor som protesterar mot Kungliga Vetenskapsakademien och en åtgärd som räddar liv?

Fascinerande att vissa blint tror på en tes från en 'Kunglig' förening. Du kan bättre än så Gareth!
Citera
2020-11-19, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det inför vi själva då.
Det kommer att bli jätte kul när jag går in i mitt kontor på måndag med munskydd.
Vetenskapsakademins rapport mejlar jag internt till kollegorna.

Här är rapporten:

https://s3.eu-de.cloud-object-storage.appdomain.cloud/kva-image-pdf/2020/11/201119_rapport_atgarderForAttMinskaSmittspridninge nAvCovid-19_2.pdf

Så vitt jag uppfattade det så anser Johan Carlson inte ens att man ska ha munskydd som besökare på äldreboende då man t ex likabra kan hålla avstånd när man sitter vid ett bord... bara om man är väldigt nära och någon är riktigt, riktigt sjuk kan det bli aktuellt.
Citera
2020-11-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
I Region Stockholm har nu 2 565 personer avlidit med covid.

Vid ett antaget dödstal på 0,25% betyder det att ca 1 000 000 personer nu varit smittade.

Vid ett antaget dödstal på 0,50% betyder det att 500 000 personer nu varit smittade.

=>
Immuniteten i Stockholm är troligen redan idag väldigt hög.

Det låter inte orimligt. Nästan 30% hade också antikroppar v46 enligt FHM.
Citera
2020-11-19, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
vid 0,50% är det väl bara 20-25% som varit smittade, det snackade man ju om redan för ett halvår sen?
I så fall är det ca en halv miljon immuna i Region Stockholm. Men jag skulle gissa på ett lägre dödstal och kanske 600-700-800 000 immuna, vid det här laget.
Citera
Medlem
Citat:
Spännande att höra från pressträffen från Region Stockholm hur folk ska bete sig på jobbet:

inte sitta tätt i fikarummet
inte stå i kö när man ska ta mat
gärna öppna ett fönster

Men i kollektivtrafiken blir det svårt att inte sitta tätt, folk står i kö och några fönster lär knappast öppnas... här har man alltså ingen lösning alls från samhällets sida. FHM har väl till och med sagt att det är ingen risk för smitta i kollektivtrafiken, men i fikarummet däremot...

Jo, har man svårt för avstånd i lokaltrafik, kan man enligt rekommendation från FHM ta på sig munskydd.

Vissa i tråden är inte vackra i sina offerkoftor...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag är inte 70+ och tillhör inte heller någon riskgrupp men jag förstår inte hur du resonerar? Menar du på fullt allvar att det är rimligt att en stor grupp människor skall sitta isolerade i nästan nio månader? Det är ju inte dessa som driver smittan utan det är bland 10-29-åringar vi har flest smittade.

Naturligtvis ska de inte ta nägra onödiga risker och att köpa en skruv är väl inte en nödvändighet. 70+ ska enligt restriktionerna Sverige har förhålla sig på samma sätt som övrig befolkning, varken mer eller mindre.

Hur väl följer du själv restriktionerna? Bor du i en region med lokala restriktioner? Då förutsätter jag att du INTE träffar andra människor än dem du bor med, förutom när du arbetar eller handlar.

Tack för svaret, alltid kul att få olika respons på sina funderingar.

Att det inte är 70+ som driver smittan vet jag, menar bara att det är lite konstigt att de utsätter sig för onödiga risker, jag kan mycket väl förstå att de behöver den sociala kontakten men det försvarar ändå inte att de måste vara så närgångna som de faktiskt är men det är ju såklart väldigt olika mellan personer.

Du frågar hur jag själv följer restriktionerna.
Jag följer de så gott jag kan, min fru som egentligen är på resande fot 3 dagar i veckan, besöker 3-4 olika kontor har inte varit iväg sedan början av mars utan bara jobbat hemifrån, telefonmöten och videomöten hela dagarna, hon är bra less på det.
Det enda hon är ute är 1 gång i veckan då det ska handlas mat.
Själv så jobbar jag i en bygghandel och kan tyvärr inte göra så mycket åt det, träffar ju mycket folk om dagarna, har haft ett flertal kunder som varit och handlat trots att de varit sjuka i covid-19 med hög feber, några gånger har jag sagt till min chef som då har sagt till kunderna att vi faktiskt inte kan släppa in de pga smittorisk, vilket de borde veta om själva.
Och på fritiden gör man ingenting, så visst är det skittråkigt men man får ju göra så gott man kan och ta eget ansvar, det klart man reagerar över hur olika folk beter sig ute i samhället, därför jag ställde frågan.
Citera
Medlem
Citat:
Spännande att höra från pressträffen från Region Stockholm hur folk ska bete sig på jobbet:

inte sitta tätt i fikarummet
inte stå i kö när man ska ta mat
gärna öppna ett fönster

Men i kollektivtrafiken blir det svårt att inte sitta tätt, folk står i kö och några fönster lär knappast öppnas... här har man alltså ingen lösning alls från samhällets sida. FHM har väl till och med sagt att det är ingen risk för smitta i kollektivtrafiken, men i fikarummet däremot...

Folkhälsomyndigheten har absolut inte sagt att det inte finns en risk i kollektivtrafiken. De har sagt att detta inte verkar vara en stor risk. Det är något helt annat.En del måste ju nyttja kollektivtrafiken men i fikarummet är det ibland möjligt att vidta smittskyddande åtgärder.Det kan vara bättre att öppna ett fönster än att låta bli.När man tar mat kan man med lätthet hålla ett lite större avstånd än vad man normalt gör.
Senast redigerad av Filantrop007 2020-11-19 kl. 18:12.
Citera
2020-11-19, 18:09
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Så vitt jag uppfattade det så anser Johan Carlson inte ens att man ska ha munskydd som besökare på äldreboende då man t ex likabra kan hålla avstånd när man sitter vid ett bord... bara om man är väldigt nära och någon är riktigt, riktigt sjuk kan det bli aktuellt.
Problemet är att om viruset är luftburet, vilket mycket pekar på så duger det inte med lite avstånd i utrymmen med dålig ventilation.
Citera
2020-11-19, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jo, har man svårt för avstånd i lokaltrafik, kan man enligt rekommendation från FHM ta på sig munskydd.

Vissa i tråden är inte vackra i dina offerkoftor...

Kan du hänvisa till den rekommendationen?
Citera
2020-11-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Källa?
Citera
2020-11-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
30% antikroppar på ett virus som har ett R på 1,3 (med restriktioner) ger Re på 0,91

30% antikroppar på ett virus som har ett R0 på 3 ger R = 2,1 (utan restriktioner)

70% antikroppar på ett virus som har R0 på 3 ger R = 0,9 (utan restriktioner)

Det är en lång väg att vandra, vi är inte ens halvvägs...
Citera
2020-11-19, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Problemet är att om viruset är luftburet, vilket mycket pekar på så duger det inte med lite avstånd i utrymmen med dålig ventilation.

Nej det gör ju inte det, men det är ju bara en av alla saker som FHM har utgått ifrån att så inte är fallet.

Dom har ju också betett sig märkligt när det gäller hur man ska uppträde om man varit sjuk (hur länge man ska vänta att åtgå till det sociala livet) och frågan om det smittar innan man upplevt symptom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in