Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Jag är inte 70+ och tillhör inte heller någon riskgrupp men jag förstår inte hur du resonerar? Menar du på fullt allvar att det är rimligt att en stor grupp människor skall sitta isolerade i nästan nio månader? Det är ju inte dessa som driver smittan utan det är bland 10-29-åringar vi har flest smittade.
Naturligtvis ska de inte ta nägra onödiga risker och att köpa en skruv är väl inte en nödvändighet. 70+ ska enligt restriktionerna Sverige har förhålla sig på samma sätt som övrig befolkning, varken mer eller mindre.
Hur väl följer du själv restriktionerna? Bor du i en region med lokala restriktioner? Då förutsätter jag att du INTE träffar andra människor än dem du bor med, förutom när du arbetar eller handlar.
Tack för svaret, alltid kul att få olika respons på sina funderingar.
Att det inte är 70+ som driver smittan vet jag, menar bara att det är lite konstigt att de utsätter sig för onödiga risker, jag kan mycket väl förstå att de behöver den sociala kontakten men det försvarar ändå inte att de måste vara så närgångna som de faktiskt är men det är ju såklart väldigt olika mellan personer.
Du frågar hur jag själv följer restriktionerna.
Jag följer de så gott jag kan, min fru som egentligen är på resande fot 3 dagar i veckan, besöker 3-4 olika kontor har inte varit iväg sedan början av mars utan bara jobbat hemifrån, telefonmöten och videomöten hela dagarna, hon är bra less på det.
Det enda hon är ute är 1 gång i veckan då det ska handlas mat.
Själv så jobbar jag i en bygghandel och kan tyvärr inte göra så mycket åt det, träffar ju mycket folk om dagarna, har haft ett flertal kunder som varit och handlat trots att de varit sjuka i covid-19 med hög feber, några gånger har jag sagt till min chef som då har sagt till kunderna att vi faktiskt inte kan släppa in de pga smittorisk, vilket de borde veta om själva.
Och på fritiden gör man ingenting, så visst är det skittråkigt men man får ju göra så gott man kan och ta eget ansvar, det klart man reagerar över hur olika folk beter sig ute i samhället, därför jag ställde frågan.