Citat:
Ursprungligen postat av
AndersTengell
detta är det viktigaste att hålla koll på av två anledningar!
1. för att testningen havererat och att vårdpersonal/riskgrupper/svårt sjuka prioriteras vid testning just nu så testresultaten ger inte en rättvis bild över utvecklingen i samhället.
2. sjukhusen har roddat om hur man hanterar corona, man klarar nu av att ge mer avancerad vård på övriga avdelningar. man har både blivit bättre och förstår att det är ohållbart att skicka även alla svårt sjuka till IVA.
man ska vara medveten om att alla som vårdas på sjukhus är SVÅRT SJUKA, annars hade dom inte legat på sjukhuset.. men det är bara när du inte klarar av att andas själv som du flyttas till IVA.. fram tills dess vårdas man på andra avdelningar så länge det är möjligt.
jag brukar kolla på
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital vet inte om det är bästa?
i alla fall är det oroväckande, ca 100 nya läggs in varje dag, fast det tror jag var inklusive IVA.
vi kommer i alla fall ligga över vårens peak inom 1-2 veckor
oj, nu råka jag drämma till med en 2 veckor.. hoppas ingen hoppar på mig för det.
Exakt. Man glömmer detta när nu ex svd talar om "en kortare andra våg" baserat på fördubblingstalet av inläggningar på IVA jämfört med i våras.
Man kan inte göra den jämförelsen, situationen har förändrats.
Som du skriver har behandlingsstrategin i hög grad förändrats (och kanske är det en något mildare virusvariant). Det finns nu möjligheter till andningsstöd på avdelningarna som inte fanns i våras, kunskap om bukläge i vaket tillstånd samt mer genomtänkta läkemedelsstrategier med blodförtunnande, kortison och i vissa fall remsdesivir. Lägg till det att de som hamnar på IVA gör det under en kortare period än i våras.
I nuläget är det viktigare att bevaka inflödet på avdelningarna, det är detta som visar oss vartåt det barkar.