2020-11-19, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
FHM:s uppmaning: Testa bara om du har covid-symptom

https://omni.se/t/coronaviruset/3ee2d7f6-56f1-4573-82b9-a4164cbdc902
Och det är inte helt lätt ta dessa tester vad jag hört, utan man måste ha någon som hämtar och lämnar in testet under samma dag (bokning)och oftast under tider personer jobbar ..och har man inte det och inte körkort småbarnsförälder så kan det bli j_vligt svårt att göra och att hinna med.
Måste bara tillägga att jag tycker det är SKANDAL! Du måste stå beredd att någon annan ska utföra dina ärenden eftersom om man misstänker man är sjuk..får man inte hämta eller lämna testet själv. Och allt ska ske under en och samma dag under viss tid och det sker bara på vissa "stationer" apotek eller vc.
Senast redigerad av hagelskur 2020-11-19 kl. 08:52.
Citera
2020-11-19, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu blir det begräsningar i provtagningen. Det får man räkna in när man analyserar siffrorna framöver.
Innebär begränsningar per definition att det blir färre tester utförda dock? Förra veckan slogs rekord trots larmrapporter om att regionerna slagit i taket.
Citera
2020-11-19, 08:51
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
detta är det viktigaste att hålla koll på av två anledningar!

1. för att testningen havererat och att vårdpersonal/riskgrupper/svårt sjuka prioriteras vid testning just nu så testresultaten ger inte en rättvis bild över utvecklingen i samhället.

2. sjukhusen har roddat om hur man hanterar corona, man klarar nu av att ge mer avancerad vård på övriga avdelningar. man har både blivit bättre och förstår att det är ohållbart att skicka även alla svårt sjuka till IVA.

man ska vara medveten om att alla som vårdas på sjukhus är SVÅRT SJUKA, annars hade dom inte legat på sjukhuset.. men det är bara när du inte klarar av att andas själv som du flyttas till IVA.. fram tills dess vårdas man på andra avdelningar så länge det är möjligt.

jag brukar kolla på https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital vet inte om det är bästa?

i alla fall är det oroväckande, ca 100 nya läggs in varje dag, fast det tror jag var inklusive IVA.

vi kommer i alla fall ligga över vårens peak inom 1-2 veckor

oj, nu råka jag drämma till med en 2 veckor.. hoppas ingen hoppar på mig för det.
Exakt. Man glömmer detta när nu ex svd talar om "en kortare andra våg" baserat på fördubblingstalet av inläggningar på IVA jämfört med i våras.

Man kan inte göra den jämförelsen, situationen har förändrats.

Som du skriver har behandlingsstrategin i hög grad förändrats (och kanske är det en något mildare virusvariant). Det finns nu möjligheter till andningsstöd på avdelningarna som inte fanns i våras, kunskap om bukläge i vaket tillstånd samt mer genomtänkta läkemedelsstrategier med blodförtunnande, kortison och i vissa fall remsdesivir. Lägg till det att de som hamnar på IVA gör det under en kortare period än i våras.

I nuläget är det viktigare att bevaka inflödet på avdelningarna, det är detta som visar oss vartåt det barkar.
Citera
2020-11-19, 08:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covidexpert666
Härlig torsdagsmorgon. Desto värre för alla domedagsprofeter, endast 177 på iva
Hur många har tillkommit på avdelningarna? Som jag skrev i inlägget ovan är det en mer relevant siffra att hålla ögonen på den här omgången.
Citera
2020-11-19, 08:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
En FFP3/KN95 mask skyddar dig alldeles utmärkt från just den smittan. Du får helt enkelt stå ut med att dina comrades hånar dig, det är bättre än att dö liksom. Frågan är om de är dina comrades eller dina nemesis?

I mitt inlägg skriver jag om munskydd, inte om andningsskydd eller skyddsmask.

Jag påstår inte att skyddsmask/andningsskydd inte skulle kunna ha en positiv effekt på smittspridningen, däremot är jag övertygad om att munskydd varken gör till eller ifrån, det finns dessutom en studie som talar för att munskydd mest är onödigt.
Citera
2020-11-19, 09:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Innebär begränsningar per definition att det blir färre tester utförda dock? Förra veckan slogs rekord trots larmrapporter om att regionerna slagit i taket.
Det beror på vilka begränsningar man inför. Jag sa igår att om man begränsar på gruppnivå så har man inte längre ett flöde som kan liknas vid ett slumpmässigt urval. Så helt beroende då vilka grupper man prioriterar blir det förändringar i andelen positiva svar upp eller ner.
Citera
2020-11-19, 09:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I mitt inlägg skriver jag om munskydd, inte om andningsskydd eller skyddsmask.

Jag påstår inte att skyddsmask/andningsskydd inte skulle kunna ha en positiv effekt på smittspridningen, däremot är jag övertygad om att munskydd varken gör till eller ifrån, det finns dessutom en studie som talar för att munskydd mest är onödigt.
Dom flesta har väl någon vän eller vänner som postat en bild på facebook där dom handlar på ICA med en löst hängande ljusblå lapp i ansiktet och tror dom är duktiga

Det är ungefär på den nivån som dom flesta kommer använda munskydd om det skulle bli obligatoriskt.
Citera
2020-11-19, 09:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hälften av ambulansutryckningarna i Stockholm är nu COVID19-relaterade sa man i Morgonstudion SVT.

Och:

Ambulanspersonalen: ”Det börjar alltmer likna hur det var i våras”
Allt fler ambulansutryckningar går till patienter med covidsymptom i Stockholmsområdet. SVT Nyheter Stockholm fick följa med ambulanspersonalen Hanna Carnlöf och Ferhat Baysal under en dag på jobbet.

Enligt nya siffror från Region Stockholm har sjuktransporterna med misstänkt covid-smittade patienter fördubblats på bara två veckor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ambulanspersonalen-det-borjar-alltmer-likna-hur-det-var-i-varas
Nu säger det iofs att det är ambulansutryckningar för misstänkt covid som fördubblas på 2 v. Om antalet fall fördubblats på 2 v så tyder väl det på en spridningskoefficient mellan 1,2 och 1,3. (2 v = ca 15 dgr, dvs 3x medelinkubationsperioden på 5 dgr; 2^(1/3) = ca 1,26.)

Det är naturligtvis inte önskvärt med en spridning >1, men den ligger inte så högt över 1, så förhoppningsvis blir det inte lika illa som i våras. I våras gick det från 0 till 100 betydligt snabbare .
Citera
2020-11-19, 09:05
Medlem
Lao Tzus avatar
Det fortsätter. Jag börjar misströsta om att Coronabluffen någonsin kommer att förstås av den korkade massan.
Citat:
Faktum är att det under årets första tio månader dog färre i Lund än under ett genomsnittligt år.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-19/lund-ar-staden-som-viruset-skonade-sa-har-langt-men-varfor
Citera
2020-11-19, 09:22
Medlem
sannes avatar
Ganska talande om vår Svenska strategi här från generaldirektöreren från FoHM Johan Carlsson.

Man ska inte ropa på vargen

Vi ska inte sätta in åtgärder förrän vi ser att smittspridningen ökar för annars kan det bli att de rekommendationer och råd inte följs för att människor känner sig som att vi "ropar efter vargen".
Annars försitter man sina chanser att få med sig befolkningen om de ser att ingenting kommer.
Nu har det kommit kraftigare än vi förutsåg.

https://www.tv4.se/klipp/va/13304279/nya-testmetoder-ar-pa-vag-in-fhm-om-coronalaget

Det är skakande att akademiker ska vänta till sista stund förrän man gör något aktivt. Hela FoHM attityd och strategi i sitt smittskyddsarbete sammanfattas här väl.
Citera
2020-11-19, 09:26
Medlem
Var tredje covidpatient dog ensam
PUBLICERAD IDAG 07:10
En tredjedel av de som avlidit i covid-19 i år dog ensamma utan någon vid sin sida, trots att rekommendationen är att ingen ska dö ensam.

– Även om det inte alltid fungerat så tror jag att man gjort väldigt mycket för att det ändå ska kunna fungera, säger Thomas Lindén på Socialstyrelsen till SVT Nyheter.

Ett vanligt år dör cirka 15 procent utan anhörig eller personal närvarande. Av dem som dött av covid-19 i år tvingades 33,4 procent dö utan någon person närvarande, enligt Svenska pallativregistret.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/var-tredje-covidpatient-dog-ensam
Citera
2020-11-19, 09:26
Medlem
Dödlighet under andra "vågen" (5 oktober-18 november) sammanlagt och per miljon invånare:

Cze 5925 = 553,7
Bel 4795 = 413,4
Hun 2558 = 265,1
Bul 1686 = 244,3
Pol 8765 = 230,7
Rom 4426 = 230,5
Cro 863 = 210,5
Fra 13511 = 207,9
Sui 1798 = 206,7
Ita 11208 = 186,2
Esp 8535 = 182,4
UK 11519 = 169,4