2020-11-19, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Visst, jag gillar inte heller hur medier vinkar statistik... Jag har lika mycket problem med de som vinklar det på ett missvisande sätt åt "andra hållet".

Jag förstår allt det du säger, men jag delar bara från SCB rakt av och det handlade inte om att låtsas om att det heller ger hela bilden...

Snarare så att jag kollade det bara för att jag inte tycker att man ger hela bilden av 1993 som en del jämför med.

11 av 12 månader 1993 har till exempel mycket färre dödsfall än april 2020, totalt sett var det även färre dödsfall i Januari - juni 1993 jämfärt med 2020. Osv. Folk ger helt enkelt inte hela bilden då...

Ja, ovanstående tar inte heller hänsyn till invånare, påstår inte att det inte påverkar. Men, andra kan ju kanske själv då föregå med gott exempel och inte heller totalt "glömma" bort att missa att ens nämna liknande detaljer när de jämför...

Men pga att flera sidor håller på såhär så går jag hellre till SCB, som inte är perfekta men mer nyanserade än medier. Men de skriver också om dödstal som jag tycker är allvarligt nog, hur hemsk nu än december 1993 var.

Ps. Överdödlighet nedan påverkas ej av antal invånare, för man jämför med föregående femårsperioder.

Vintern 2020/2021 återstår att se...

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/statistiknyhet/befolkningsstatistik-forsta-halvaret-2020/

Ja, det är bra med statistik och jämförelser, bara man tar med alla parametrar på ett objektivt sätt.

Håller vi i,tvättar händer och distanserar oss o s v får vi förhoppningsvis betydligt färre döda i influensa och vinterkräksjuka, precis som i mars/april.
Citera
2020-11-19, 07:47
Medlem
Kortare andra våg. Skönt!
Citera
2020-11-19, 07:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
AT i Aktuellt:

"Det gäller att göra rätt åtgärder vid rätt tillfälle, men ingen har lyckats."

Ja, då har man misslyckats, antagligen genom att göra fel saker vid fel tillfälle...

Rasmus, Gymnasist (och realist): "Konstigt att Regeringen säger att man inte skall gå på bibliotek eller gym, när 1500 elever skall trängas i skolan."

Inga 2 meter mellan skolbänkarna i reportaget direkt...

Säg som det är istället, vi skiter i om det dör 100 pers om dagen.

Ingen kan väl heller påstå att våra grannländer misslyckats? Jag förstår inte hur någon kan uttalasig om att inga länder har lyckats? Det är ju i det närmaste befängt.
Citera
2020-11-19, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ekonomisk har Sveriges BNP tapp varit bland de lägsta i Europa. Samt vår statsskuld har ökad lite i förhållande till andra länder. Just nu överlever dock ekonomin överallt pga av en otroligt expansiv penningpolitik subventioner och statliga stöd.
Sverige bör ha bättre förutsättningar än många andra att klara sig samt återhämta sig ekonomiskt, eftersom vi inte bromsat den inhemska konsumtionen som många andra länder (ex det mesta har varit "öppet", skola varit öppen så föräldrar kan jobba etc).

Men hur Sveriges ekonomi kommer utvecklas beror till stor del på vår exportindustri, mycket avgörs avvad som händer i andra länder. Därför drabbas tyvärr Sverige väldigt hårt av världens otroligt suboptimala hantering av corona. Där många länder inte tidigt förstod att balanserade och uthålliga åtgärder krävs för att minimera skadan lokalt men framför globalt. Dessa länder har blod på sina händer.

Men jag tror dock det kommer ta många år innan det går att utvärdera vilka det gått bra för "ekonomiskt ".
mmmm men ett problem med BNP och sverige är att vi inte räknar på samma sätt tex. så räknas statsbidrag 2ggr när det ges och när det omsätts .och andra länder räknar inte in det i huvet taget ,om jag förstått det rätt. Tino sanandaji har förklaratt det i ett antal forum.
Citera
2020-11-19, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi glider OT men så här för att avsluta det. Jag tror inte världen hade klarat sig ur det här utan att man hade tagit till åtgärder d.v.s. om man hade släppt smittan fri. Någon flockimmunitet hade inte uppnåtts. Många länders sjukvård kanske även hela samhällsmaskineriet hade legat i ruiner. Oräkneliga människor hade dött än fler blivit sjuka och moralen bland folk hade varit i upplösning.

Medicinskt hade det varit en katastrof helt enkelt med ett enormt lidande.
Där är vi nog överens. De "optimala" besluten ligger med stor sannolikhet inte i ytterligheterna (dvs total lockdown vs "inte göra något alls, släppa smittan helt fri".
Citera
2020-11-19, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Har vi några 70+ i tråden som kan förklara hur de tänker, menar de som dagligen kommer och handlar av mig i en bygghandel ?
Vad vill de bevisa, att de inte är sjuka ?
Att de inte bryr sig ?
Någon sorts bekräftelse måste det vara, tycker det är väldigt märkligt hur de som är i riskgrupp fortfarande dagligen utsätter sig för risker helt i onödan.
Jag menar, så viktigt kan det innevarande attdumåste köpa 1 skruv för att sätta upp en tavla och dagen efter komma tillbaka och byta den skruven då den var för kort eller hittat ännu en tavla som behöver 1 skruv.
Jag kan uttala mej som 70+!
De vill tillhöra den nya stammen som tänker "jag skiter väl i andra, jag gör som jag vill"!

Varför skall jag ta hänsyn när ingen annan gör det. Jag tänker inte visa dom att jag är rädd för jag är en förnekare som inte bryr mej då landet redan är förstört av brist på hänsyn och passande skruvar.

De folkvalda "skiter" i oss precis som viruset skiter i oss så nu skiter även jag på andra, host, host.

"Kom inte och säg att jag saknar en skruv eller har en skruv lös för jag fyller på varje dag"!
Citera
2020-11-19, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
mmmm men ett problem med BNP och sverige är att vi inte räknar på samma sätt tex. så räknas statsbidrag 2ggr när det ges och när det omsätts .och andra länder räknar inte in det i huvet taget ,om jag förstått det rätt. Tino sanandaji har förklaratt det i ett antal forum.
Tinos svammel är jag helt ointresserad av. Dock finns det oändligt med varianter att tolka och vrida och vända på BNP siffror beroende på vad man vill åstadkomma/visa. Men oavsett vad så kvarstår faktum att Sverige klarat sig bra i förhållande till andra, och det är nog väldigt nära sanninge.n.
Citera
2020-11-19, 08:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Jag tycker det är rätt schysst av Tegnell att inte tvinga på oss munblöjor, ser så konstigt ut när vuxna män springer runt med sånt

Men de kanske bara är jag...
Det är ingen som kan tvinga någon till att bära munskydd i Sverige, har du inte begripit det?
Citera
2020-11-19, 08:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Vet inte...hur stor är dödligheten då?

Var någon här i tråden som prata om 0,03 procent dödlighet. Jag trodde de var betydligt mer
Förstår du innebörden av långtidssjuk? Är du så ignorant att du bara tror att om man inte dör efter att ha blivit smittad så är allting bra?
Citera
2020-11-19, 08:17
Medlem
Härlig torsdagsmorgon. Desto värre för alla domedagsprofeter, endast 177 på iva
Citera
2020-11-19, 08:19
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe

BNP ska dessutom räknas per capita och inget annat!
Citera
2020-11-19, 08:20
Medlem
arbetets avatar
Hälften av ambulansutryckningarna i Stockholm är nu COVID19-relaterade sa man i Morgonstudion SVT.

Och:

Ambulanspersonalen: ”Det börjar alltmer likna hur det var i våras”
Allt fler ambulansutryckningar går till patienter med covidsymptom i Stockholmsområdet. SVT Nyheter Stockholm fick följa med ambulanspersonalen Hanna Carnlöf och Ferhat Baysal under en dag på jobbet.

Enligt nya siffror från Region Stockholm har sjuktransporterna med misstänkt covid-smittade patienter fördubblats på bara två veckor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ambulanspersonalen-det-borjar-alltmer-likna-hur-det-var-i-varas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in