2020-11-19, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Corona slår hårt. Det är alla överens om. Tycker du att de länder där man låter viruset löpa fritt att det går bättre för dem? Vad jag ser så verkar det gå riktigt dåligt i Brasilien, USA och i Sverige. Ekonomiskt alltså.
Ekonomisk har Sveriges BNP tapp varit bland de lägsta i Europa. Samt vår statsskuld har ökad lite i förhållande till andra länder. Just nu överlever dock ekonomin överallt pga av en otroligt expansiv penningpolitik subventioner och statliga stöd.
Sverige bör ha bättre förutsättningar än många andra att klara sig samt återhämta sig ekonomiskt, eftersom vi inte bromsat den inhemska konsumtionen som många andra länder (ex det mesta har varit "öppet", skola varit öppen så föräldrar kan jobba etc).

Men hur Sveriges ekonomi kommer utvecklas beror till stor del på vår exportindustri, mycket avgörs avvad som händer i andra länder. Därför drabbas tyvärr Sverige väldigt hårt av världens otroligt suboptimala hantering av corona. Där många länder inte tidigt förstod att balanserade och uthålliga åtgärder krävs för att minimera skadan lokalt men framför globalt. Dessa länder har blod på sina händer.

Men jag tror dock det kommer ta många år innan det går att utvärdera vilka det gått bra för "ekonomiskt ".
Citera
2020-11-19, 07:10
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Munskydd ger folk falsk trygghet så de skiter i att hålla avstånd.

Vad grundar du det på, förutom FoHM:s propaganda? Länka till de internationella studier som påvisar det.

Kanske man borde sluta med att ha bilbälten, då det gör att folk skiter i att köra försiktigt? Kanske ska man sluta ha brandsläckare, då det får folk att skita vara försiktiga med eld och hetta? Jag har inte heller några som helst bevis på att det är så, men i likhet med dig kommer jag med en massa grundlösa påståenden.

Det hela blir ännu märkligare här jag är i Stockholm, där folk har skitit i hålla avstånden ända sedan pandemin började, trots att de inte heller brukar bära munskydd. På vilket sätt menar du att de skulle hålla mindre avstånd med munskydd? Nu brukar folk stryka sig 10-30 cm från mig även när jag är ute och går i grönområden och det finns hur mycket plats som helst. Exakt hur mycket närmare menar du att de skulle komma om de hade munskydd?

Att Stockholm är ett av de ställen på jordklotet med högst dödlighet i Covid-19 är knappast ett tecken på att stockholmarna är världsbäst på att hålla avstånd från andra.
Senast redigerad av Europe 2020-11-19 kl. 07:22.
Citera
2020-11-19, 07:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ekonomisk har Sveriges BNP tapp varit bland de lägsta i Europa. Samt vår statsskuld har ökad lite i förhållande till andra länder. Just nu överlever dock ekonomin överallt pga av en otroligt expansiv penningpolitik subventioner och statliga stöd.
Sverige bör ha bättre förutsättningar än många andra att klara sig samt återhämta sig ekonomiskt, eftersom vi inte bromsat den inhemska konsumtionen som många andra länder (ex det mesta har varit "öppet", skola varit öppen så föräldrar kan jobba etc).

Men hur Sveriges ekonomi kommer utvecklas beror till stor del på vår exportindustri, mycket avgörs avvad som händer i andra länder. Därför drabbas tyvärr Sverige väldigt hårt av världens otroligt suboptimala hantering av corona. Där många länder inte tidigt förstod att balanserade och uthålliga åtgärder krävs för att minimera skadan lokalt men framför globalt. Dessa länder har blod på sina händer.

Men jag tror dock det kommer ta många år innan det går att utvärdera vilka det gått bra för "ekonomiskt ".
Du tycker med andra ord att vi ska ta länderna i bortre Asien till internationella brottsdomstolen. Alltså Kina, Taiwan, Japan, Sydkorea, Vietnam, Australien, Nya Zeeland. Och så får våra grannar göra dem sällskap, Norge, Finland. Danmark kanske slipper nu men Island kommer väl inte undan antar jag.
Citera
2020-11-19, 07:18
Medlem
Har vi några 70+ i tråden som kan förklara hur de tänker, menar de som dagligen kommer och handlar av mig i en bygghandel ?
Vad vill de bevisa, att de inte är sjuka ?
Att de inte bryr sig ?
Någon sorts bekräftelse måste det vara, tycker det är väldigt märkligt hur de som är i riskgrupp fortfarande dagligen utsätter sig för risker helt i onödan.
Jag menar, så viktigt kan det innevarande attdumåste köpa 1 skruv för att sätta upp en tavla och dagen efter komma tillbaka och byta den skruven då den var för kort eller hittat ännu en tavla som behöver 1 skruv.
Citera
2020-11-19, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du tycker med andra ord att vi ska ta länderna i bortre Asien till internationella brottsdomstolen. Alltså Kina, Taiwan, Japan, Sydkorea, Vietnam, Australien, Nya Zeeland. Och så får våra grannar göra dem sällskap, Norge, Finland. Danmark kanske slipper nu men Island kommer väl inte undan antar jag.
😂 Nja då får du läsa om. Det tycker jag "med andra ord" inte.
Citera
2020-11-19, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast Norge agerade snabbt och konsekvent. I ett tidigt skede så hade Norge ungefär lika många fall som Sverige och det ökade snabbt där också, men de stängde gränserna, satte folk i karantän och börjat smittspåra av bara den för att slå ned utbrotten.

Vad gjorde Sverige förutom att ge upp innan vi ens hade 1000 fall? Vem kan glömma Tegnells "Tiden för testning och smittspårning av allmänheten är över". Redan i mars!!!!

Alla våra grannländer har varit effektivare än Sverige. Notera att nu under hösten när danskarna under en period gick om Sverige hur de ändå lyckades trycka ned smittan. Kom inte och säg att det inte spelar nån roll vad man gör. Sverige borde vara bättre än så här. Inte minst då utbrottet nu i höst gick långt mycket långsammare och då vi låg flera veckor efter länderna på kontinenten. FHM hade ett guldläge för att agera proaktivt denna gång, men de bara sket i det. De verkade på allvar tro att vi redan hade sett det värsta , hade utbredd immunitet och gjorde absolut ingenting. Det är skamligt!

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja Finland bet emot i början, ungefär som i Finska vinterkriget. De står sig fortfarande och lyser som en fyrbåk i coronamörkret, Norrmännen har också lyckats väl, Danmark är väl hyfsat ok hittills och det Isländska broderfolket är hårda kombatanter.

Jag förespråkar inte enkla grepp, det är storsläggan som gäller, det har jag sagt från första början. Sen att folk bölar för det som bortskämda ungar på ica och ligger och skriker ut sin ilska på golvet, ja det ger jag blanka fan i. Det här är ett krig mot en osynlig fiende, och jag vill vinna!

Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Skitsnack. Norge agerade stenhårt från allra första början. Smittspåra, karantän. Nedstängningar. Det gjorde inte Belgien förrän långt senare i fasen. Och då blev det för sent.

Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ingen tillfällighet.
1. Europas sämsta luft tillsammans med norra italien.
2. Hög befolkningsdensitet
3. INGEN obligatorisk TBC vaccinering

Sverige hade troligtvis varit värre än Belgien om det inte vore för:
1. Bland den bästa luften i Europa
2. Låg befolkningsdensitet
3. Obligatorisk TBC vaccinering tom. 60-talisterna

Angående Norge: Sista landet att ge upp obligatorisk TBC vaccinering i Europa, 2009.

Sveriges policy i Italien eller Belgien hade lett till ett europeiskt Wuhan.
Lancet bedömde dödligheten i Wuhan till ca 20%. 20% av hela stadens befolkning.
Glöm Sverige för en stund.

Det är inte så att Norge, Finland och Island har agerat snabbare och hårdare än länderna på kontinenten. De har haft något sorts mellanting mellan kontinental och svensk strategi.

Det är rena tillfälligheter att de är mycket mindre drabbade än de flesta andra länder i Europa. Om inte de här tillfälligheterna hade slagit in, så hade de givetvis gått samma öde till mötes som resten av Europa med vilka de delat strategi (tänk bort Sverige).

Människor började plötsligt att dö runtom i Europa, men inte i de här länderna. Såhär såg det ut, innan de lågt drabbade länderna ens hade vidtagit några åtgärder:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-11..2020-03-26&country=DEU~NOR~FIN~BEL&region=World&cfrMetric= true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7& pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc

Det finns inget som helst faktaunderlag som stödjer att våra grannländer har lägre dödlighet för att de agerat bättre än andra (ej inräknat Sverige). Tvärtom så var det hårt drabbade länder som agerade snabbast, hårdast och som höll i det längst. Stringency index:

https://ourworldindata.org/grapher/covid-stringency-index?tab=chart&stackMode=absolute&time=2020-01-22..2020-04-27&country=NOR~FIN~DEU~BEL~FRA~ESP&region=World

Det har inte att göra med TBC-vaccinationer av äldre eller luftkvalitet. Det är teorier med stora logiska fel. Det skulle minska dödligheten bland de gamla, men det skulle inte minska smittans utbredning. Att många dör där luftkvaliteten är dålig, är i första hand för att "dålig luft" korrelerar med stora befolkningskoncentrationer.

Våra grannländer har inte heller använt munskydd. Tyskland införde dem som rekommendation på utvalda platser i samhället, men bara långt efter att de peakat, och med vad som ser ut som obefintlig eller t.o.m. negativ effekt på smittspridningen där.

Ni och många andra har fastnat i något sorts logiskt cirkelresonemang, där ni tror att man relativt enkelt kan bemästra en mycket allvarlig och oberäknelig naturkatastrof. Om man bara skruvade lite på en ratt här eller där. Men det är inte så enkelt. Om det hade varit så enkelt som ni målar upp det, så skulle den här pandemin ha varit över redan i mars.

Om människor stannar hemma i stor utsträckning så kan man bromsa smittan lite, men många av de åtgärder vi har att välja på är något sorts mellanting av vetenskap och regndans.
Senast redigerad av aw 2020-11-19 kl. 07:48.
Citera
2020-11-19, 07:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
😂 Nja då får du läsa om. Det tycker jag "med andra ord" inte.
Vi glider OT men så här för att avsluta det. Jag tror inte världen hade klarat sig ur det här utan att man hade tagit till åtgärder d.v.s. om man hade släppt smittan fri. Någon flockimmunitet hade inte uppnåtts. Många länders sjukvård kanske även hela samhällsmaskineriet hade legat i ruiner. Oräkneliga människor hade dött än fler blivit sjuka och moralen bland folk hade varit i upplösning.

Medicinskt hade det varit en katastrof helt enkelt med ett enormt lidande.
Citera
2020-11-19, 07:36
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
5765 döda är inte tillräckligt. Många fler skadade för livet. Det är för lite för att ge dessa en smäll på käften så att de vakar. Vi skall enligt dessa missa chansen att utrota smittan nu när det är så nära efter semestern.

Nej istället skall vi chansa på att T-celler, med okända utsikter, skall föra oss i mål.

Det hade varit en bagatell i sammanhanget att låta skolorna organisera distansundervisning under sommarlovet för de som velat och kunnat. Men det kanske inte blir tillräckligt jämställt? Länge leve pandemijämställdheten, era djävlar.

Nu är vi alltså tillbaka hela vägen till ruta ett igen i smittbekämpningen. Och det blir ingen vanlig jul i år. Tragiskt dåligt.
Citera
2020-11-19, 07:36
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Våra grannländer har inte heller använt munskydd.

Jo. De har inte varit bra på att använda dem, men alla har i princip någon form av munnskyddspolicy vilket Sverige fortfarande inte har.
Citera
2020-11-19, 07:41
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
I mars gick vi från enstaka fall till 100 döda per dag på tre veckor.

Nu kör vi rätt in väggen. Igen. Sen kanske folk inte tycker det är roligt längre?

Nu i november är det nära 100 döda per dag igen efter typ tre veckor.

Slowmotionhjärnorna verkar väl tycka att det i alla fall inte är jätteroligt längre...
Citera
2020-11-19, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tyskland!
Tyskland är det land jag håller med om kommer närmast. Men de har inte egentligen "klarat sig" från en andra våg.

Visserligen har smittan bromsat in till noll, vilket är imponerande i sig, men vi vet inte vart det ska ta vägen härifrån. Vi går in i vintern nu.

Tyskland verkar även ha ett fullständigt skoningslöst förhållningssätt till barn, på ett sätt som aldrig skulle ha accepterats i Sverige. Eventuella motsättningar i Sverige är en bris mot Tyskland, där du skulle ha blivit skjuten med vattenkanoner. Det känns nästan som att Tyskland bränner ner sitt eget land som strategi. När man bränner sitt land som strategi, då är det inte bara träden som brinner naturligt man ska räkna.
Citera
2020-11-19, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo. De har inte varit bra på att använda dem, men alla har i princip någon form av munnskyddspolicy vilket Sverige fortfarande inte har.
Nej, det är fel.

Danmark, Finland, Norge och Sverige är sämst i Europa på att bära munskydd. I den ordningen:

https://www.statista.com/statistics/1114375/wearing-a-face-mask-outside-in-european-countries/

För samtliga av dessa länder är det lilla munskyddsanvändandet man har bara en eftertänksamhet på höstkanten. Det var inget man tillämpade i våras.

EDIT: Såg nu att du skrev policy, men en policy har ju ingen effekt om den inte efterleva. Då urvattnar den ju bara förtroendet mellan invånare och myndighet. Och det är hursomhelst ett sent påfund, efter vårens utbrott.
Senast redigerad av aw 2020-11-19 kl. 07:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in