2020-11-14, 02:59
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fg890
men du skrev ju att du ville prova veganbullar men ändå avslutar du med att skriva hade det stått veganbullar hade jag nog inte köpt,har du druckit, knarkat nyss? och du tycker de är ok att man lurar folk.

Har du råkat köpa fel eller varför så avig?

Jag hade inte köpt för jag hade inte lagt märke till dem. Nu letade jag köttbullar och så såg jag de här och tänkte ”ja va fan, pröva kan man väl”. Ja jag köpte köttbullar med. Såna med kött då alltså. Eller kött och kött. Det är kanske mest brosk och senor så det kanske inte heller borde heta köttbullar. Broskbullar?
Citera
2020-11-14, 03:05
Medlem
Står ju att dom är köttfria? Ser inte problemet. Men visst ska man vara ok är dessa inte "köttbullar". Häromdan var det snack om falukorven inom EU. Bllr fan trött
Citera
2020-11-14, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Står ju att dom är köttfria? Ser inte problemet. Men visst ska man vara ok är dessa inte "köttbullar". Häromdan var det snack om falukorven inom EU. Bllr fan trött
ja, ok kan ju kanske vara bra att vara istället för dålig.
Citera
2020-11-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har precis varit uppe i EU, ska man för kalla korv utan kött för korv osv...

Jag tycker EU för en gångs skull gör rätt, KÖTTbullar och korv ska innehålla kött.
Sojaprodukter kan man kalla för något annat, som hälsobullar och sojaballar.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...namnforbud-for
Fast KORV är en form... Det finns korvar med sprängämne, korvar med avföring, korvar med skumgummi och korvar av allt möjligt

KÖTTbulle förutsätts bestå av kött åtminstone till stor del.
En KÖTTkorv som görs av raps bör således ligga risigt till.
Citera
2020-11-14, 09:32
Medlem
elbels avatar
testa vetefria glutenbullar
Citera
2020-11-14, 09:40
Medlem
Sockerfri sockerkaka.. Äggfri äggröra.. Mjölkfri mjölkchoklad.. Haha. Fånigt möjligen. Men om ts verkligen inte klarar av att läsa och förstå vad som står på produkten, och är så rädd att köpa fel, så kanske hen behöver någon slags förmyndare som veckohandlar? Jobbigt att dö någon allergidöd för man är dum i huvudet.

Men annars kan jag väl förstå att t ex majskyckling etc är förvirrande för veganer haha.
Citera
2020-11-14, 23:20
Medlem
Kalk-Allans avatar
Jag är själv vegetarian sedan 20 år och välkomnar detta med öppna armar! Sen va du tycker TS skiter jag i!
Citera
2020-11-15, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fg890
Börjar Sverige spåra ur fullständigt, såg en färdig rätt där det stod Köttfria köttbullar, jättesmart verkligen, vad kommer härnäst?

Om det hade stått vegobullar, grönsaksbullar eller liknande istället för köttfria köttbullar, hade det varit okej då? Är det bara produktnamnet som du stör dig på?

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Vad tycker du de borde hetat för att attrahera samma målgrupp som köttbullar då?

Grönsaksbullar? Ser att Findus har ett sådant alternativ, som exempel. Innehåller de vegetariska bullarna inte grönsaker eller om det uteslutande handlar om en ingrediens så kan man ju byta ut mot annat lämpligt namn. Har exempelvis sett ärtbollar.
Citera
2020-11-15, 12:44
Medlem
Ambelains avatar
Men, är det inte gubben själv som - som den sura gubbe han ju faktiskt är - som bestämt sig för att "köttbullar ska fan heta Köttbullar, helt jävla oavsett vad de är gjorda av."

När man ser på fotot av honom så är det iaf det intrycket man får.

"Vega-bollar liksom, vafan är det" ...
Citera
2020-11-15, 13:49
Medlem
Sladdarens avatar
Borde heta veganbollar, kan ju knappast vara köttbullar men fantasin är låg antar jag
Citera
2020-11-18, 21:31
Medlem
Det måste klassas som vilseledande marknadsföring.
Citera
2021-03-27, 01:43
Medlem
HermaeusMoras avatar
Kalla veganska köttbullar för "köttbullar"

Kan man verkligen kalla veganska köttbullar för KÖTTbullar?
Tänker att det finns ju inget kött i dom, detta gäller ju all vegansk/vegetarisk mat.
Så vad tycker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in