2020-11-18, 16:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Den danska testen jag länkade till tidigare gäller KIRURGMUNSKYDD (alltså IIR) de blåa av papp, samma som din lokala tandläkare har på sig. Ljusårs skillnad från ffp2 / N95 / ffp3 med eller utan ventiler.

Pdf på IIR den blåa: https://multimedia.3m.com/mws/media/1447270O/3m-surgical-masks-and-safety-glasses-brochure-se.pdf

Undersökningen av de blåa pappskydden visade:
the 95% CIs are compatible with a 46% reduction to a 23% increase in infection.
Alltså från 46% reduktion till 23% högre risk för smitta via pappmasken. Om man ser till knäppskallar som har masken runt halsen och sen trycker upp den i ansiktet och dessutom kliar sig med handen i ansiktet, borgar det för att man höjer smittrisk-nivåen.

Källa: https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817
Mycket möjligt att IIR-masker har en viss effekt, om både den som är smittad och omgivningen bär dem, jag kan köpa det, men skulle själv aldrig förlita mig på en sådan för att skydda mig mot smitta.

När FFP3 och FFP2-engångsmaskerna var slut försökte jag slipa spackel med en IIR, höll på att hosta ihjäl mig. Blev tvungen att skaffa en silikonmask med FFP3 eller om det var N95-filter istället och det var inte ett dammkorn i den efter avslutat värv, trots att resten av kroppen var fullständigt täckt av damm.

Har sett ambulans och sjukvårdspersonal använda exakt den mask jag har, och det är såklart för att den funkar. Hostar man av förhållandevis stora dammpartiklar med en IIR ger jag inte mycket för dess funktion när det handlar om mikroskopiska aerosoler som måste filtreras bort.

EDIT: Stavning...
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-11-18 kl. 16:42.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 96
Nya fall: 4117

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/
Fem senaste onsdagssiffror nya avlidna: 25, 29, 9, 7, 8.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 4480, 3202, 2131, 979, 681.
fallen klingar möjligtvis av. Dödsfallen fortsätter att öka som en konsekvens av hög smittspridning.

Du har inte funderat på vilka som i dagsläget är aktuella för testning? Det är inte allmänheten med covid-symtom...
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är det inte vad många av oss "förnekare" härinne skrivit hela tiden? Kul att du instämmer nu!

Nej. Förnekarna har sagt att det är bättre att inte göra något för säkerhets skull än att göra något i onödan.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Præcist. Det blev heller ikke kontrolleret om dem der skulle bruge maske faktisk brugte den.

"- Studiet bekræfter dermed ikke den forventede halvering af risikoen for smitte af bæreren af mundbindet, men resultaterne kunne tyde på en mere moderat grad af beskyttelse på 15-20 procent.

- Dog kan studiet ikke udelukke, at masken ikke beskytter bæreren, står der i pressemeddelelsen.

Forskerne understreger, at man ikke på baggrund af dette studie kan drage nogle konklusioner om udbredt brug af mundbind i offentligheden som tiltag for at inddæmme smitte af corona.

- Det understreges, at studiet ikke undersøgte maskernes funktion som kildekontrol, det vil sige til begrænsning af smitte fra en inficeret person, der bærer maske, til andre.

- Studiet belyste heller ikke effekt af mundbind i situationer, hvor det ikke er muligt at opretholde den sociale afstand.

- Det skal derfor understreges, at disse resultater ikke kan anvendes til at rejse tvivl om, at bred anvendelse af masker uden for sundhedsvæsenet kan være et effektivt middel til at reducere Sars-CoV-2-infektioner (coronavirus, red.).

https://www.bt.dk/samfund/dansk-studie-kan-ikke-bekraefte-at-mundbind-beskytter-mod-smitte

15-20% skydd är bättre än noll, sammantaget med övriga åtgärder som social distansering osv så borde det ge effekt. Det ena utesluter ju inte det andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Ja, högre åtminstone.

Och det säger sig självt. Du står bredvid en smittad person på bussen - tror du han smittar mest med eller utan mask? Givetvis ger masken ett skydd - om inte 100% så åtminstone ett rejält mycket större skydd än ingen mask alls. Vilket CDC påpekade när de sa att ALLT är bättre än inget, till och med en halsduk fungerar bättre än inget alls.
"Allt annat lika", ja, men det är inte ett verklighetsförankrat scenario.

Givetvis påverkas människors beteende av att de "uppgraderas" med ett tillbehör som sägs skydda mot smitta.
Citera
2020-11-18, 16:34
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Efter en måneds opfølgning havde 1,8% af deltagerne i maskegruppen og 2,1% af deltagerne i kontrolgruppen haft infektion. Studiet bekræfter dermed ikke den forventede halvering af risikoen for smitte af bæreren af mundbindet, men resultaterne kunne tyde på en mere moderat grad af beskyttelse på 15-20% – dog kan studiet ikke udelukke, at masken ikke beskytter bæreren.
https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/sider/2020/november/dansk-studie-er-nu-offentliggjort.aspx

Edit: Fundera över skyddseffekten om alla bar munskydd, kanske ?? procent i skyddseffekt?

Om alla bar munskydd? Ungefär så som man gjort i alla andra länder där blöjorna visat sig ha ingen effekt alls?

De skyddar inte överhuvudtaget, hur svårt ska det vara att fatta? Hålen i maskerna är betydligt större än vad viruspartiklar är så de går rätt igenom hur lätt som helst. Den lilla skillnaden man fann i danska studien är inte signifikant och kan lika gärna bero på slump.

De negativa hälsoeffekterna av maskbärandet överväger med råge det eventuellt minimala skydd det kan ge mot droppsmitta. Men så länge ingen hostar eller nyser en rätt i ansiktet är det ingen risk att smittas på det sättet ändå.

DETTA är vad alarmisterna och maskfetischisterna inte fattar. Men kanske måste man vara förmögen att tänka längre än näsan räcker för att kunna förstå det.
Citera
2020-11-18, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Ok drop in alltså vad bra, vilken sjukhus eller vårdcentral i Göteborg var det?

Inte en aning. Det enda jag hörde var att det var fullbokat på hennes vanliga vårdcentral men att hon fick tid på ett annat ställe istället.
Citera
2020-11-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
15-20% skydd är bättre än noll, sammantaget med övriga åtgärder som social distansering osv så borde det ge effekt. Det ena utesluter ju inte det andra.
Femton-tjugo procent är inte fy skam, om det förhöll sig så.

Men det finns flera frågetecken här. Om du har ett samhälle där bara ett fåtal går runt med munskydd, kommer människor hålla större avstånd till just dessa individer?

När jag ser en person med munskydd i Stockholm så går jag storslalom. Dels för att det signalerar att just den här personen kan vara sjuk, men också för att det signalerar att personen är rädd för att smittas själv, eller kanske är i riskgrupp. Men det kanske bara är jag.

Jag säger bara att det finns en risk att de med munskydd fick mindre COVID p.g.a. en "fula ankungen"-effekt, där de stack ut från alla andra som inte bar munskydd. Det skulle fortfarande ge stöd för att det kan vara effektivt att be enbart riskgrupper gå med munskydd.
Citera
2020-11-18, 16:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jag vill ha sagt att med en sån graf som enbart tar hänsyn till ökningen/minskningen, inte faktiska siffrorna så blir det enklare att se när en topp eller utplaning närmar sig.
Jag skulle vilja påstå att det ser ut som det nu, närmaste dagarna kommer bekräfta eller dementera.

https://imgur.com/a/p1w9WdA
Det finns ju redan att hämta, i % veckovis ökning:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=2020-09-07..latest&country=~SWE&region=World&casesMetric=t rue&interval=weeklyChange&hideControls=true&smooth ing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-11-18, 16:38
Medlem
Barn avled i corona på sjukhus i Norge
Publicerad 18 nov 2020 kl 15.39
Norska medier, bland andra Dagbladet, berättar om att ett barn har avlidit i corona.
Barnet - det finns inte uppgifter om ålder - vårdades på sjukhuset Haukeland.
Haukeland sykehus ligger utanför Bergen.

https://www.expressen.se/nyheter/barn-avled-i-corona-pa-sjukhus-i-norge/
Ja, så tragiskt.
Citera
2020-11-18, 16:40
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så är det: Något är klart bättre än inget.

När det gäller munskydd.

Det är en väldigt enfaldig analys. Förutom de negativa hälsoeffekter jag nämnt i tidigare inlägg så kan man också nämna den falska tryggheten blöjorna innebär, samt människors tendens att hålla på och röra vid bakteriehärden till tygstycke de har över munnen med sina händer.
Citera
2020-11-18, 16:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
23 av de senaste studierna från WHO kom fram till att munskydd fungerar och är en bra åtgärd. Just därför WHO, CDC, FN och EU har påtalat detta för Sverige.

Munskydd är inte lösningen, utan en del av lösningen.

De problem du framhåller, tex försämrad tandhälsa, är skrattretande argument. Ingen kräver att d ska ha munskydd dygnet runt. Skulle alla bära det i trängselsituationer så är det nog. Kollektivtrafik, butiker tex... Det räcker.

Precis.

Sen är argumenten fullständigt horribla, jag känner massor av sjukvårdspersonal som har munskydd inte fan ser de ut som coronazombies i käften, rent trams och skrämselpropaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in