2020-11-16, 18:14
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
En huvudanledning till att skolan håller öppen är att annars skulle vården få stora problem då 10000-tals vård och sjukhusanställda skulle behöva vara hemma och ta hand om sina barn.

Tror du det på riktigt? Du kan vi ju inte ha jullov alls i år då? Det infaller 3 veckor senare men då är det alltså omöjligt? Ni är ju inte flexibla för 5 öre. Dessutom arbetar väldigt många hemifrån just nu och sparar massor av tid på att slippa skjussa och hämta till skola, dagis och aktiviteter. Alla arbetar inte inom vården och framförallt inte båda föräldrar. I andra länder har de löst det med att föräldrar med samhällsviktiga yrken får ha statlig barnpassning på fritids/dagis. Ni är totalt inflexibla som anser detta. Men så har ni levt snävt också, likt många svenne bananer.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-16 kl. 18:18.
Citera
2020-11-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
I våras när antal patienter på sjukhus (exklusive IVA) nådde 1 300 var antalet IVA-patienter över 300. Nu rör det sig om hälften. Så sannolikt har man lärt sig hantera patienterna på en lägre vårdnivå men det så klart, fortsätter antal avdelningspatienter öka så här snabbt lär det snart även reflekteras i en mer ansträngt läge på IVA.

Ja, man kan ju bara hoppas att det är just detta, att de klarar sig med lägre vårdnivå och att vården blivit bättre på att vårda dem, osv.

Har dock lite ont i magen när man tänker tillbaka på allt snack om triage osv under våren och att så många dog utan sjukhusvård då. Men åtminstone inte hört ngt mer formellt diskuteras om triage, "palliativ vård" via telefon-ordination, osv, nu i höst. Hoppas det ej upprepas, utan att alla som behöver det, kan få sjukhusvård. Fast det kanske blir tal om triage igen, om det blir för hårt tryck, vem vet. Huvaligen.
Citera
2020-11-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Tror du det på riktigt? Du kan vi ju inte ha jullov alls i år då? Det infaller 3 veckor senare men då är det alltså omöjligt? Ni är ju inte flexibla för 5 öre. Dessutom arbetar väldigt många hemifrån just nu och sparar massor av tid på att slippa skjussa och hämta till skola, dagis och aktiviteter. Alla arbetar inte inom vården och framförallt inte båda föräldrar. I andra länder har de löst det med att föräldrar med samhällsviktiga yrken får ha statlig barnpassning på fritids/dagis. Ni är totalt inflexibla som anser detta. Men så har ni levt snävt också, likt många svenne bananer.

Jag tror inte, det är fakta.

https://www.vk.se/2020-03-17/skolstangning-beror-over-hundratusen-inom-varden
Citera
2020-11-16, 18:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så länge 50-70% vaccinerar sig så räcker det. Men tror du att pandemin iaf i Sverige tar slut nästa år i takt med vaccinen?

Beror ju på hur duktiga Sverige är på att få tag i vaccin.

Med flockimmunitetsstrategin fanns inget behov mer än till riskgrupper så är osäker på Sveriges planer.

Om det sköts bra så borde man få stopp på smittan under nästa sommar. Dvs ingen stor allmän spridning efter nästa sommar.
Citera
2020-11-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ifall du får din vilja igenom med noll restriktioner dör uppskattningsvis 50,000-100,000 i covid19 och mångdubbelt fler kommer vara långtidssjuka i det.

Är du även medlem i IOGT?
För en nykterist finns tydligen bara två lägen. Spiknykter eller dyngrak. Inget mitt emellan.

Samma här. Bara för att jag inte förordar lockdown så vill jag tydligen ha noll restriktioner. 🤦

Och nej. Det kommer inte dö 50.000-100.000 i Sverige. Oavsett vad. Oh dear lord... 😆
Citera
2020-11-16, 18:23
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Varför skulle Sverige börja senare? Har du läst det någonstans eller är det bara den "svenska modellen"?

Jag har vissa privata källor som säger att Spanien kommer börja vaccinera i januari men sedan så är naturligtvis också den svenska modellen som säger mig att vi är aldrig först på bollen.
Citera
2020-11-16, 18:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vad jag fattade så har iaf Pfizer redan börjat producera. Såg uppdrag granskning för några veckor sen.

Ja alla stora producerar på risk. USA warpspeed gick ut på att betala bolagen för att börja producera innan godkännande.

Men tar lång tid att producera till alla. Tror pfizer inte tillverkar mer än 50 miljoner doser i månaden.
Citera
2020-11-16, 18:24
Medlem
Aspsusas avatar
[Inte tittat in i tråden sedan juni tror jag, hoppas ni mår bra alla! Är bara på kort visit här tror jag, att följa utvecklingen i Sverige är inte bra för min mentala hälsa.]

Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Har någon förstått vad som menas med max 8 personer? Vad räknas som allmän sammankomst?

Gäller det i ex. butiker, inom industrin etc.?

Vad är skillnaden på om det får vara max 8 personer på en fest eller en galleria?

Nu vet jag inte exakt hur man tänker definiera detta i Sverige, så det här är mera ett allmänt resonemang om minskning av smittspridning, influerat av den diskussion vi haft i Finland.

Sars -CoV-2 verkar smitta mest i situationer där folk umgås inomhus.

Mycket prat här i Finland (& i andra länder med BT-baserade appar) om huruvida 15 minuter är en "säker" tidgräns eller inte.

Luftvolym är en faktor, men vad folk gör, framför allt om de pratar (högljutt) eller ännu värre sjunger.

Därav stor skillnad på om det är 10 personer i en lägenhet som äter middag under två-tre timmar, eller om det är 100 människor som under samma tid handlar i en stor affär (låt oss säga att snittet av hur länge de är där är 20 minuter).

Rekommendationerna här i Helsingforsregionen har sedan någon vecka varit max 10 personer. I praktiken så betyder det t.ex. att hobbyverksamhet, möten och födelsedagskalas inte är tillrådiga (inomhus). Detta innebär ingen total nedstängning - och folk är ganska bra på att använda mask i spårvagn och affärer. Jag har inte hållit dessvidare koll på restauranger, folk verkar nog fortfarande gå ut och äta, men kl 22 är det totalt stopp för all alkohol.
Citera
2020-11-16, 18:27
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag tror inte, det är fakta.

https://www.vk.se/2020-03-17/skolstangning-beror-over-hundratusen-inom-varden

Du länkar till en artikel från mars när allt annat som sades då också senare visade sig vara fel? Det går naturligtvis att lösa för länder som ligger i framkantmed barnpassning på dagis/fritids vars föräldrar har samhällsviktiga yrken. Men är man snäv som du i sinnet så förstår jag att du tänker som du gör, det är typiskt svenskt.
Citera
2020-11-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja alla stora producerar på risk. USA warpspeed gick ut på att betala bolagen för att börja producera innan godkännande.

Men tar lång tid att producera till alla. Tror pfizer inte tillverkar mer än 50 miljoner doser i månaden.

Men än så länge finns inget vaccin som är godkänt i EU, det kan ta tid.

Sverige sitter med och sköter godkännandet.

"– Det är väldigt svårt att säga när eller om ett godkännande kan komma eftersom vi måste granska först. Det kan bli en eller flera rundor med frågor till företaget. Det beror på hur resultaten står sig, säger Charlotta Bergquist som är gruppchef på Läkemedelsverket."

"Läkemedelsverket i Uppsala granskar nu forskningen bakom vaccinet tillsammans med sina franska kollegor - ett uppdrag man fått av den europeiska läkemedelsmyndigheten.

– Vi är ett av de huvudansvariga länderna och det betyder att vi skriver en utvärderingsrapport och föreslår frågor till företaget och utvärderar svaren på dem och helt enkelt lägger fram ett förslag till en utredning. Sedan tycker övriga länder till om det här, berättar Charlotta Bergquist."

https://sverigesradio.se/artikel/7599627
Citera
2020-11-16, 18:34
Medlem
När kommer tabellerna med sjuka mot en "antal testade bas"? Hemligt eller?
Citera
2020-11-16, 18:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Läste att Canada har beställt flera miljoner av flera olika möjliga tillverkare.
Klart att Sverige är sent ute men på något sätt känns det ändå okej att fortsätta sin sociala isolering ett tag till när man vet att ett vaccin är på gång. Det finns ett ljus i tunneln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in