[Inte tittat in i tråden sedan juni tror jag, hoppas ni mår bra alla! Är bara på kort visit här tror jag, att följa utvecklingen i Sverige är inte bra för min mentala hälsa.]
Citat:
Ursprungligen postat av
ettanollan
Har någon förstått vad som menas med max 8 personer? Vad räknas som allmän sammankomst?
Gäller det i ex. butiker, inom industrin etc.?
Vad är skillnaden på om det får vara max 8 personer på en fest eller en galleria?
Nu vet jag inte exakt hur man tänker definiera detta i Sverige, så det här är mera ett allmänt resonemang om minskning av smittspridning, influerat av den diskussion vi haft i Finland.
Sars -CoV-2 verkar smitta mest i situationer där folk
umgås inomhus.
Mycket prat här i Finland (& i andra länder med BT-baserade appar) om huruvida 15 minuter är en "säker" tidgräns eller inte.
Luftvolym är en faktor, men vad folk gör, framför allt om de pratar (högljutt) eller ännu värre sjunger.
Därav stor skillnad på om det är 10 personer i en lägenhet som äter middag under två-tre timmar, eller om det är 100 människor som under samma tid handlar i en stor affär (låt oss säga att snittet av hur länge de är där är 20 minuter).
Rekommendationerna här i Helsingforsregionen har sedan någon vecka varit max 10 personer. I praktiken så betyder det t.ex. att hobbyverksamhet, möten och födelsedagskalas inte är tillrådiga (inomhus). Detta innebär ingen total nedstängning - och folk är ganska bra på att använda mask i spårvagn och affärer. Jag har inte hållit dessvidare koll på restauranger, folk verkar nog fortfarande gå ut och äta, men kl 22 är det totalt stopp för all alkohol.