Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-18, 11:56
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Trådstarten var en "spaning" över en grupp jag tyckt mig se på nätet över åren. Jag frågade om andra noterat denna grupp
Vissa har det, andra inte
.
Nej jag har inga aktuella exempel jag kan länka till. man känner igen typen när man ser dom. Du får tro vad du vill !.

Ja, inte tror jag på att din halmgubbe. Du klarar inte ens själv av att förklara hur du enbart över nätet skulle kunna känna till de detaljerna du anger som typiska kännetecknen hos de inom gruppen (förutom sättet att uttrycka sig i skrift). Försök åtminstone förklara hur du vet att de har högst gymnasieutbildning bakom sig, så hamnar du i alla fall inte helt på noll.

Ännu märkligare är att du varken kan veta om de existerar (då du tillskrev dem egenskaper som du inte kan känna till), samt uppenbarligen finns det ingen som kan peka ut en sådan specifik grupp, men ändå hävdar du att det är en "subkultur", inte bara egenskaper som en del har eller inte har.

Och ihärdas man med att påstå att det finns en subkultur som ingen erkänner sig tillhöra, vars anhängare ingen klarar av att peka ut och vars existens ingen lyckas bevisa, så börjar det möjligtvis även angränsa till någon form av konspirationsteori.
Senast redigerad av Europe 2020-11-18 kl. 12:10.
Citera
2020-11-18, 12:13
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiddenFreedom
Invecklat, osammanhängande till snudd på oförståeligt. Där har vi riktigt bildade! De talar som läkare skriver.

Nej. Riktigt bildade talar ganska normalt men utan språkfel. Facktermer använder de bara där de hör hemma.
Citera
2020-11-18, 12:14
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Har ni lagt märke till denna subkultur? Jag skulle fördomsprofilera "utövaren" som såhär: ung vuxen, kanske mellan 18-26. Ganska vanlig kille. Jobbar på ett mcjob, ingen utbildning efter gymnasiet. Drömmer om att vara en äldre konservativ herre men lyckas inte ända fram.

Jag tänker mig att de bygger ganska allmänt på någon sorts föreställning om vad som är bildat, moget och världsvant. Ungefär som de där barnen som tror att de är artiga när de niar äldre. De är unga pojkar som på ett pompöst nördigt sätt vill lajva vuxna.

De har under några få år försökt att plöja litteraturens klassiker, men saknar i övrigt någon akademisk bildning eller orientering i samtida kulturdebatter. De kanske läst en bok om retorik och försökt läsa Platon. De är självlärda och uppvuxna med internet, ofta orienterade mot höger. Ett intresse av andra världskriget kan finnas. Ibland är de skrivbordsnazister.

Kännetecknande för dem är att de kör med ett sorts sirligt gammaldags språk som inte känns särskilt språkligt begåvat utan manierat. De förmår ofta inte att anpassa stilnivån efter diskussionen. och skriver massa fel. De kanske lägger in en del "ty" och "dem" och "förvisso"

Fiktivt exempel på ett inlägg en 19-årig kille i subkulturen kunnat skriva (det fetmarkerade är ett felaktigt använt "dem")

"Jag vill mena att under rådande coronaläge, är det förskräckligt ohyfsat av Ygeman att våga sig på att föreslå för folket, att rådande restriktioner inte bör förlängas, ty dessa befängda ideer kommer ej leda till något gott. Icke! Nej mitt bestämda påstående är att Sverige bör följa en klassisk linje som dem sydeuropeiska länderna! Infantilt, säger jag nog om detta löjeväckande beteende!"

"Nej modernt trams som IPA uppskattas då icke! Måhända kan det gå ner till en god stek. Detta moderna så kallade öl, tvi vale. Nej i min mening så förgyller en god iskall lager dem molnigaste dagarna! Utan tvekan en klassiskt svensk pilsner som får eder undertecknade att må som vore vore jag i himmelriket!"

Vad skulle ni kalla denna subkultur? Hänger de i forumet "klassisk stil"?
Vad driver dem?

Låtsasintellektuella nazister och konservativa som för det mesta aldrig skulle våga yttra sina politiska åsikter IRL. De utgör en stor andel i Politik och Samhälle här.
Citera
2020-11-18, 12:42
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Har ni lagt märke till denna subkultur? Jag skulle fördomsprofilera "utövaren" som såhär: ung vuxen, kanske mellan 18-26. Ganska vanlig kille. Jobbar på ett mcjob, ingen utbildning efter gymnasiet. Drömmer om att vara en äldre konservativ herre men lyckas inte ända fram.

Jag tänker mig att de bygger ganska allmänt på någon sorts föreställning om vad som är bildat, moget och världsvant. Ungefär som de där barnen som tror att de är artiga när de niar äldre. De är unga pojkar som på ett pompöst nördigt sätt vill lajva vuxna.

De har under några få år försökt att plöja litteraturens klassiker, men saknar i övrigt någon akademisk bildning eller orientering i samtida kulturdebatter. De kanske läst en bok om retorik och försökt läsa Platon. De är självlärda och uppvuxna med internet, ofta orienterade mot höger. Ett intresse av andra världskriget kan finnas. Ibland är de skrivbordsnazister.

Kännetecknande för dem är att de kör med ett sorts sirligt gammaldags språk som inte känns särskilt språkligt begåvat utan manierat. De förmår ofta inte att anpassa stilnivån efter diskussionen. och skriver massa fel. De kanske lägger in en del "ty" och "dem" och "förvisso"

Fiktivt exempel på ett inlägg en 19-årig kille i subkulturen kunnat skriva (det fetmarkerade är ett felaktigt använt "dem")

"Jag vill mena att under rådande coronaläge, är det förskräckligt ohyfsat av Ygeman att våga sig på att föreslå för folket, att rådande restriktioner inte bör förlängas, ty dessa befängda ideer kommer ej leda till något gott. Icke! Nej mitt bestämda påstående är att Sverige bör följa en klassisk linje som dem sydeuropeiska länderna! Infantilt, säger jag nog om detta löjeväckande beteende!"

"Nej modernt trams som IPA uppskattas då icke! Måhända kan det gå ner till en god stek. Detta moderna så kallade öl, tvi vale. Nej i min mening så förgyller en god iskall lager dem molnigaste dagarna! Utan tvekan en klassiskt svensk pilsner som får eder undertecknade att må som vore vore jag i himmelriket!"

Vad skulle ni kalla denna subkultur? Hänger de i forumet "klassisk stil"?
Vad driver dem?

De försöker iallafall. Det är inget brott att vara ung och med tiden kommer de att lära sig. Man skall vara snäll mot nybörjare, speciellt om de är på vår sida.
Citera
2020-11-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Nej. Riktigt bildade talar ganska normalt men utan språkfel. Facktermer använder de bara där de hör hemma.

Nja, alla talar med mer eller mindre språkfel emellanåt. Det är mest sådana där med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som anmärker på det. Grattis, du är i princip efterbliven!
Senast redigerad av HiddenFreedom 2020-11-18 kl. 13:26.
Citera
2020-11-18, 13:35
Medlem
Det finns ju två praktexemplar av denna typen i fb-tråden om den mördade 55 åringen i Karlskrona. De har öppnat café med klassisk musik och vegansk inriktning, klär sig gammeldags och har påhittade klassiska musikkarriärer/talanger. Två riktiga halmgubbar alltså.
Citera
2020-11-18, 13:43
Medlem
Lowlyfes avatar
Tycker att du kunde dragit till med slirigt istället för sirligt, eller betonar du din poäng?

Fanns väl en tråd som behandlar fenomenet "yngre som använder förfinat språk"?
Förövrigt är vårt anonyma forum packat med användare som tror sig sticka ut med detta sirliga språkbruk.
Citera
2020-11-18, 13:47
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiddenFreedom
Nja, alla talar med mer eller mindre språkfel emellanåt. Det är mest sådana där med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som anmärker på det. Grattis, du är i princip efterbliven!

Jag citerar två personer som bevisligen var högintelligenta:

"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Med ordet tanken föds på mannens panna."

Esaias Tegnér

och

"Den som vill framstå som intelligent säger vanliga saker med ovanliga ord. Den som verkligen är intelligent säger ovanliga saker med vanliga ord."

Arthur Schopenhauer
Citera
2020-11-18, 13:52
Medlem
Man bör använda ett adekvat svenskt vokabulär i alla sammanhang.
Citera
2020-11-18, 13:55
Medlem
Du kan inte ens skriva korrekt, du styckeindelar så att till och med djävulen skulle ha blivit upphetsad och du skriver "MEN.." .

Jag har en OERHÖRT välutvecklad narc-radar och jag triggar igång narcen vid minsta antydan till egosammanbrott och här har vi ett solklart fall av både projicrng och alla möjliga dysfunktionella försvarsmekanismer. Följ med mig här nu och sänk narcen så egosammanbrottet blir totalt så att vi därefter kan inleda ett funktionellt stadie.
Citera
2020-11-18, 13:56
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Man bör använda ett adekvat svenskt vokabulär i alla sammanhang.

Mycket riktigt!
Citera
2020-11-18, 13:58
Avstängd
Frawjons avatar
Den image av Flashback som Admin vill saluföra är att den "typiske" medlemmen här är en rebell/undergroundmänniska. I verkligheten är det kanske 10-20% som är det. 10% ligger sannolikt närmare sanningen. Det är förmodligen t.o.m. något mindre.

Den typiske skribenten i Politik och Samhälle är en ressentimentsfylld gnällig jävla förlorare, som skyller sina tillkortakommanden på andra och försöker framstå som enormt mycket bättre än han egentligen är. Det spelar ingen roll att invandringspolitiken är hjärndöd, för det beror inte (främst) på invandringspolitiken att dessa typer sitter här och gnäller. De gnäller främst av ressentiment och inget annat. Det är vanligen dessa personer som skriver dessa löjliga pekoralinlägg där de tror att de håller en hög stil, samtidigt som de gör de mest banala språkfel.
Senast redigerad av Frawjon 2020-11-18 kl. 14:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in