2020-11-16, 07:55
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmed
Hur länge var de överlevande som längst i havet innan de räddades? När avbröts sökningarna?

Om mitt minne inte sviker mig så kom började det komma rapporter (i radio och tv) redan sådär kring 12-13 tiden på dagen om att ytbärgarna redan i några timmar bara hittat döda.

Enligt denna sammanställning
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/27/mayday-estonia-den-sista-timmen
räddades de sista kring 9-tiden på morgonen.

När exakt de avbröt minns jag inte. Kanske redan den dagen, kanske någon dag senare? (Man ville ju ogärna lämna flottar med lik flytande omkring i havet.)

Minns tydligt att det fanns beredskap att ta emot överlevande skadade både i Helsingfors och andra städer längs kusten, och det faktum att det aldrig hittades fler levande var en av de sakerna som gjorde att katastrofens omfattning blev uppenbar.
Senast redigerad av Aspsusa 2020-11-16 kl. 08:24.
Citera
2020-11-16, 11:55
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nej man ser självklart inget. Men varför är det så oväntat tycker du
Det är oväntat att ha med sig två kameror. Det var skickligt hur han med "headcamen" kunde undvika att liken visade sig även på hans kamera, tycker du inte?

Förövrigt, jag blev förvånad över beskrivningen att när båten lutade och folk höll fast sig i räcken, tappade man taget så föll man till andra änden av båten, det kan ju inte vara så öppna ytor att man faller från styrbord till babord, eftersom det finns inget rum som sträcker sig från styrbord till babord, utan det tar ju stopp på vägen genom väggar som avskiljer rummen

Jag hade en bild i huvet att tappade man taget så skulle man fara nedåt! men Estonia hade ju inte börjat sjunka så det gick ju inte att falla uppifrån & ner ännu!

Det här var väl väldigt konventionella tankar att hänga upp sig på när man tittar på en dokumentär
Citera
2020-11-16, 11:57
Medlem
Crapmagics avatar
Hur mycket är det kvar av liken tro?, har läppstiften börjat vittra ännu?

I dokumentären beskrev en överlevare hur han ska hoppat i plurret & sedan dykt upp under!!
en räddningsflotte istället för att lyckas ta sig upp på den, skulle han sedan ha lyckats legat i minusgrader fram tills helikoptrarna kom och skurit upp flotten å plockat upp honom som siste man, utan att frysa ihjäl under tiden?

Hur fick dykarna redan på att han befann sig under flotten?
Senast redigerad av Crapmagic 2020-11-16 kl. 12:00.
Citera
2020-11-16, 12:05
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Enligt en dykare som Dagens Industri intervjuat så det enda man vet är att fartygets tax free är totalt länsat. Inte en artikel kvar. Så, gravfrid eller inte, men många har i alla fall dykt ned och ” undersökt” Estonia.
Har likpiraterna knuffat upp det gamla hålet?

Citat:
Under den fjärde dykningen undersöks fartygets andra sida. Denna del är tidigare väldokumenterad och teamet förväntade sig därför inga nya fynd. Filmsekvenserna från dyket visar bland annat två hål som skars upp av dykare två månader efter förlisningen och som står vidöppna även i dag – trots att dykarna hävdar att hålen tillslöts.
Citera
2020-11-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
I dokumentären beskrev en överlevare hur han ska hoppat i plurret & sedan dykt upp under!!
en räddningsflotte istället för att lyckas ta sig upp på den, skulle han sedan ha lyckats legat i minusgrader fram tills helikoptrarna kom och skurit upp flotten å plockat upp honom som siste man, utan att frysa ihjäl under tiden?

Männen som låg på botten på den uppochnedvända flotten berättade/signalerade det för ytbärgaren.
Senast redigerad av Shasse 2020-11-16 kl. 21:21.
Citera
2020-11-16, 22:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Hur mycket är det kvar av liken tro?, har läppstiften börjat vittra ännu?

Anders Eriksson. Några minusgrader var det ju inte. Katastrofen inträffade i slutet av september och det var väl en 12-13 grader någonting i vattnet. Jag vill minnas att Eriksson påminde de ovanpå flotten att inte glömma bort honom, så någon av dem meddelade väl ytbärgaren Johan Steene att han fanns därunder.

https://www.tv4.se/klipp/va/12501397/johan-raddade-anders-efter-estonia-forandrade-mig-totalt
Citera
2020-11-17, 12:10
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Har likpiraterna knuffat upp det gamla hålet?
Kanske, Men om vittnesuppgifterna stämmer att folk sprang runt och lekte rövare under förlisningen är det väl ganska så nära att tro att den redan var ganska länsad när båten var på väg att gå under. Sen har väl saker farit runt och gått sönder... Jag åkte aldrig på Estonia men på annan båt jag åkt under tidsperioden så tror jag inte mycket legat kvar i butiken om denna hade kantrat och mer eller mindre legat upp och ner för att sedan gå till botten.
Citera
2020-11-17, 13:29
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Kanske, Men om vittnesuppgifterna stämmer att folk sprang runt och lekte rövare under förlisningen är det väl ganska så nära att tro att den redan var ganska länsad när båten var på väg att gå under. Sen har väl saker farit runt och gått sönder... Jag åkte aldrig på Estonia men på annan båt jag åkt under tidsperioden så tror jag inte mycket legat kvar i butiken om denna hade kantrat och mer eller mindre legat upp och ner för att sedan gå till botten.
Så du menar på att istället för att försöka ta sig ut på däck så fann överlevnadsstrategin en mellanliggande waypoint att först få med sig en gratis årgångswhiskey från taxfree, kanske var därför så många dog?
Citera
2020-11-17, 22:12
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Så du menar på att istället för att försöka ta sig ut på däck så fann överlevnadsstrategin en mellanliggande waypoint att först få med sig en gratis årgångswhiskey från taxfree, kanske var därför så många dog?
Ja... Folk påstår ju det. Är väl flera överlevande som vittnar om folk som rånar.
Och då är det väl inte så långt bort att tro att någon tar en sväng förbi taxfree.
Det här gäller väl människor som saknar gränser.. Tyckte jag läste någonstans att det låg mycket folk i just taxfree? Och så det faktum att båten snurrar runt 180 grader innan den går till botten och sedan ställer sig upp som en pil mer eller mindre. Så ja, att taxfree är "tomt" behöver inte vara speciellt konstigt.
Citera
2020-11-17, 23:51
Medlem
hur kan man vara så naiv att man tror på den officiella versionen? om det vore sant att man trodde att visiret bara fallit av, varför skulle man då ha skickat dykare för att leta efter voronins (?) väska? det var ju uppenbart att rockwater letade efter just den i alla hytterna. lyssna på inspelningen och att du just öppnar väskor för att se om det var den rätta...

skärp er indoktrinerade svennar, var inte så hemskt lättlurade.
Citera
2020-11-18, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
hur kan man vara så naiv att man tror på den officiella versionen? om det vore sant att man trodde att visiret bara fallit av, varför skulle man då ha skickat dykare för att leta efter voronins (?) väska? det var ju uppenbart att rockwater letade efter just den i alla hytterna. lyssna på inspelningen och att du just öppnar väskor för att se om det var den rätta...

skärp er indoktrinerade svennar, var inte så hemskt lättlurade.
Precis, nu vet du hur det kommer att gå.
Citera
2020-11-18, 02:47
Medlem
panterpupps avatar
En kort fråga ang ubåtsteorin:
Jag har aldrig hört talas om att ubåtar kan ha en ramm. Existerar det ens på den typen av farkoster?
Tycker det vore vanskligt att göra en sådan övning utan menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in