2020-10-23, 09:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Alla lär sig inte att räkna till tio.
Det betyder inte att det inte går att demonstrera och att man uppnår samma sak varje gång. Till skillnad från tro.

Citat:
Om vi kan vara överens om att detär ett problem för människor som vill vidga sina perspektiv att de väger sina argument så som tyngre än meningsmotståndare så har vi en gemensam ingång. Man kan kalla den ingången för att den blinde anar att det här finns mer att se än han gör.
Bristen i din liknelse är att den blinde aldrig kommer att kunna se men kunskap kan man uppnå genom demonstration. Problemet är att troende människor vägrar demonstrera då det inte finns något att demonstrera och det hela handlar om tro, inte bevisning men man vill inte erkänna det. Alltså uppstår ett problem.

Citat:
En av blindskriftens bokstäver är att förstå på vilket vis detta vägande av argument begränsar oss, och att kunna se varför vi väger och mäter som vi gör. Historiens filosofer hade god insyn i sådant.

Man lär sig inte hela alfabetet på en gång, och ingen försöker lära sig något denne inte ser någon nytta med.
Jag lär mig konstant saker som inte har någon praktisk användning. Om du däremot vill benämna det som att man inte vill acceptera påståenden utan belägg, ja då kanske vi kommer någonstans.
Citera
2020-10-23, 09:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius

Jag håller mig till verkliga diskussioner, ta du de hypotetiska diskussionerna om du kan. Lycka till!
Bra undanflykt. Inte alls genomskinligt.
Citera
2020-10-23, 11:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Bra undanflykt. Inte alls genomskinligt.
Kalla det arbetsdelning, du fortsätter med det som du är bra på och som passar ett skapelsens sorgebarn (=ateister) väl, som hand i handske: fantasier och fiktiva figurer.
Jag tar diskussioner om Gud, verklighetens grund och hela skapelsens ursprung.
Senast redigerad av Calovius 2020-10-23 kl. 11:20.
Citera
2020-10-26, 06:19
Medlem
ForumApaches avatar
Här är ju ett ypperligt exempel på ett psykfall som är religiös:
https://www.friatider.se/allahu-akbar-har-kysser-blonda-kvinnan-koranen-utanfor-riksdagen

https://www.facebook.com/727293324/posts/10157764432738325/?d=n
Citera
2020-11-18, 01:09
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Hur känns det att vara religiös när natruvetenskapliga bevis finns?

Jag har alltid undrat hur det känns att vara religiös. Jag skulle inte våga mig på att vara religiös med tanke på hur många följdfrågor man får från andra.

Orsaken har med att kristendomen idag har valt att snurra in sig på en psykfalls-inrikting, dvs de bjuder in folk som borde egentligen få rättspsykiatrisk vård, för kristendomens anhängare har allt mer börjat lämna kristendomen för kristendomen, av någon lustig anledning har en fetish att neka naturvetenskapliga bevis.

Ofta hittar man tok inom kristendomen som hävdar att jorden är bara fem tusen år gammal eller att det fanns bara två människor från början, gud skapade ljuset och Jesus återuppstod. Det finns naturvetenskapliga bevis att jorden är äldre än fem tusen år gammal och livet började INTE med lustgården samt ljus är något som kan förklaras med fysik och Jesus återuppstod inte från det döda. De finns alltså bevis på detta.

Men ändå verkar många kristna krydda på sina förklaringar med Sci-Fi att Jesus hade övernaturliga krafter och kunde dessutom pendla mellan himmel och mål som en osynlig hiss.

Där av är jag inte religiös med tanke på att Svenska kyrkan har valt en ny inriktning att bjuda in folk som har psykiska problem eller helt enkelt folk med vilda fantasier. För 200 år sedan så var det ingen kristen som höll på med dessa teorier att Jesus kunde pendla mellan himmel och jord som en osynlig hiss. Det var ingen kristen som höll på med något sektliknande "räcka upp händerna och känn Jesu-värmen"-attityd. Det fanns ingen kristen som kunde bete sig onormalt.

Men idag så kan man hitta diverse flummare och outsider inom Svenska kyrkan eller någon fristående kyrka som vekar ha en skruv lös.

Så då är min fråga till er. Hur känns det att vara kristen?
Jag menar, om ni ska berätta "Jag är kristen". Då lär folk fråga dig om övernaturliga krafter eller "Jaha, vart är Gud då?" Svarar du med "Gud är överallt". Då lär dom gärna vilja ha en källa på detta för dagens människor lever efter bevis, källor och impulsiv reklam på Facebook samt vad är den hetaste populära trenden just nu som kan resultera att man får status om man utför vissa fysiska eller skrivbenta händelser på sociala medier så som "Jag vill hela värden gott. GIlla mitt inlägg. Jag söker uppmärksamhet #HashTagJagÄrGod"

Här har ni en galen kristen sekt som har väldigt många tokstollar med sig. Dom syns dock inte i reklamen som dom marknadsför, men vissa utav dom bedriver exorcism mot ledvärk. Tro mig. Jag har sett det. Jag kan säga er att det fungerade inte...
http://pannkakskyrkan.se/
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2020-11-18 kl. 01:19.
Citera
2020-11-18, 02:14
Medlem
Är nog svårt att vara religiös med en IQ över 110.

Det räcker nog med 100 för att börja ifrågasätta saker och ting.

Så låt folk tro på vad de vill. Det blir enklare på det viset.

Tro mig.
Citera
2020-11-18, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Är nog svårt att vara religiös med en IQ över 110.

Det räcker nog med 100 för att börja ifrågasätta saker och ting.

Så låt folk tro på vad de vill. Det blir enklare på det viset.

Tro mig.
Helt fel. Många av världens smartaste människor är religiösa. Alltså folk långt över 110 i IQ.

Sen så säger inte kristendommen att planeten är 5000år utan en ny tidsålder startades. Gamla religioner bytes ut mot nya t ex.

Jag har fått så många "bevis" och uppenbarelser att inte vara religiös efter det vore korkat av mig.

Sen så är det bevisat att genom bön så utvecklar du din hjärna att tänka på andra än sig själv, lite av en egodöd. Sen den speciella känslan man får när man ber är otrolig och väldigt spirituell. Rekommenderas starkt.

Jag skäms inte för att vara troende i värld styrd av Satan, utan det visar på styrka och sunt förnuft, i en värld full av lögner.
Citera
2020-11-18, 03:02
Medlem
Blev tidigare ikväll ifrågasatt, och kom fram till att jag inte kunde ställa fram några bevis. Även fast jag vet dem, jag har sett dem, jag kan dem! Så får jag varken visa mina uträkningar, någon annans eller förmedla någonting.

Lite hopplöst, eftersom jag vet att jag har rätt. Men inte får ställa fram bevisen! Och, vetenskapligt så krävs det.
Citera
2020-11-18, 03:11
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det var t ex katolska munkar som etablerade den västerländska vetenskapen. Det är ingen motsättning att vara religiös och att tro på vetenskapen. Jag är religiös som är mycket intresserad av vetenskapen.
Citera
2020-11-18, 03:40
Medlem
Vetenskap är också teorier. Det är den bästa hypotesen hitintills kan man säga. Ibland är det mer framgissat och ibland mindre.
Svenskarnas absurda inställning till religion är ju en effekt av vår extremkultur och inget som alls är normalt i övriga världen.
Citera
2020-11-18, 05:03
Medlem
den-kristnes avatar
Det har såklart skett en degenerering av kristenheten sedan upplysningstiden och sekularismens genombrott. Men världen fanns likväl där också innan 1700-talet. Som någon användare påpekat så var kristna då de ledande inom vetenskapliga områden som naturvetenskap. Fanns det någon ledande vetenskapsman från tiden före upplysningen som var ateist? Väldigt få om ens någon, gissar jag.
Citera
2020-11-18, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det har såklart skett en degenerering av kristenheten sedan upplysningstiden och sekularismens genombrott. Men världen fanns likväl där också innan 1700-talet. Som någon användare påpekat så var kristna då de ledande inom vetenskapliga områden som naturvetenskap. Fanns det någon ledande vetenskapsman från tiden före upplysningen som var ateist? Väldigt få om ens någon, gissar jag.
Väldigt få eftersom man blev hjärntvättad sedan barnsben att Guds existens är ett faktum, trots att det då liksom nu inte fanns minsta bevis för det. Och ännu färre som erkände att de var ateister, då det oftast innebar stränga straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in