2020-11-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Det er tydelig at RU ikke har alibi i og med at siktelsen fortsatt står.

Kan bli interessant om det kommer frem detaljer om hvordan ting har foregått fra slutten av 2017 og utover i 2018.
Citera
2020-11-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det var flere møter. I tillegg hadde TH og RU telefonsamtaler.
Kontakten var med andre ord mer omfattende enn det gis inntrykk av.

Dette pågikk over flere måneder og skal ha startet opp i slutten av 2017.
Så fortsatte kontakten utover 2018, men stoppet opp rundt forsvinningen til AE.

Forsvinningen ble kjent først i januar 2019.

Hva var det som gjorde at kontakten ble oppretthold over så mange måneder, selv om TH i avhør skal ha forklart at investeringsplanene til RU var uinteressante?

Utover våren og sommeren ble RU stadig mer entusiastisk etter samtalene med TH. Hvorfor det, hvis TH skal ha vært avvisende hele tiden? TH er vel en travel mann som kan være ganske tydelig.

RU skal altså ha fortalt om de store kryptoplanene til sitt nettverk, og i juli 2018 nevnte han til og med mulighetene for en større kontrakt. Hva hadde ledet RU inn på de tankene?

Det er mulig en kontrakt var en guttedrøm, men hadde han blitt avvist og kontakten brutt for mange måneder siden, hadde vel ingen fortsatt vært like entusiastiske. Virkeligheten ville ha innhentet drømmene.

Men det bare forstsatte. Så sent som i august 2018 fortalte RU sine kontakter at han samarbeidet med en av Norges største strømleverandører og hvor spennende dette kunne bli.

Men så ble det stille. Bare to måneder senere forsvant AE.
Hvorfor stoppet kontakten mellom TH og RU plutselig?

Hvis RU skal ha blitt avvist flere måneder tidligere, hvorfor var det først utpå høsten at entusiasmen sluknet?
Fetad: Link til artikkel om dette Jayce? Hvis det ikke finnes en artikkel om dette, hvor har du hentet dette fra?
Citera
2020-11-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg vet ikke om jeg har forstått rett, men jeg tror at det er dette som var i Oslo:
En tilsynelatende tilfeldig mann på Sørlandet ble utnyttet ved at e-postadressen hans ble brukt til å registrere en kryptokonto.

"det eldste sporet politiet har etter planlegging, strekker seg til tidlig sommeren 2018. Ifølge kilder Dagbladet har vært i kontakt med, er nettopp det konkrete sporet som retter seg mot Oslo et av de tidligste i saken.
Det konkrete elektroniske sporet etter forberedelser knyttes også til etterforsket sørlendingen som uvitende skal ha blitt utnyttet i forbindelse med saken og kryptovalutaoverføringer.
Som Dagbladet kunne avsløre torsdag, ble en tilsynelatende tilfeldig mann på Sørlandet utnyttet ved at e-postadressen hans ble brukt til å registrere en kryptokonto."

Kanskje sørlendingen hadde kjøpt en soundbox av RU så det var i den forbindelse han kapret epostadressen?
Citera
2020-11-17, 23:07
Medlem
Citat:

Siktelsen står frem til de ev har andre mistenkte som blir siktet.
Citera
2020-11-17, 23:09
Medlem
Citat:
Jeg vet ikke om jeg har forstått rett, men jeg tror at det er dette som var i Oslo:
En tilsynelatende tilfeldig mann på Sørlandet ble utnyttet ved at e-postadressen hans ble brukt til å registrere en kryptokonto.

"det eldste sporet politiet har etter planlegging, strekker seg til tidlig sommeren 2018. Ifølge kilder Dagbladet har vært i kontakt med, er nettopp det konkrete sporet som retter seg mot Oslo et av de tidligste i saken.
Det konkrete elektroniske sporet etter forberedelser knyttes også til etterforsket sørlendingen som uvitende skal ha blitt utnyttet i forbindelse med saken og kryptovalutaoverføringer.
Som Dagbladet kunne avsløre torsdag, ble en tilsynelatende tilfeldig mann på Sørlandet utnyttet ved at e-postadressen hans ble brukt til å registrere en kryptokonto."
Takk for at du fikk gravd fram det. Så det er flere spor. Ser det ikke står noe konkret om hva sporet i Oslo er. Vanskelig å tolke om sporet ble tidlig funnet eller tidlig brukt. Jeg innbiller meg at hvis det er en kryptert e-post adresse er den lettere å spore. Adressen på Sørlandet mht registrering av kryptokonto får man vel ikke gjort noe med. Vet ikke om jeg tar feil når jeg tenker at alle disse tingene er for høyttravende for RU.
Citera
2020-11-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Siktelsen står frem til de ev har andre mistenkte som blir siktet.

Hva mener du? Det er ikke politiet som bestemmer det om du trodde det.
Citera
2020-11-17, 23:12
Medlem
Citat:
Tenker du på alibi for det tidsrommet som politiet mener at AE ble flyttet ut fra huset i S4 og alibi for det tidsrommet som politiet mener at AE eventuelt ble fraktet bort i bil?
Citera
2020-11-17, 23:20
Medlem
Jofs avatar
Är det så att fallet börjar få mindre intresse i Norge?
Är det kanske för att man inte hittar avgörande bevis mot maken?
Om det nu är han, kommer han att komma undan med det? Eller för att säga det annorlunde; kommer saken att bli ouppklarad?
Vad TROR ni?
Citera
2020-11-17, 23:23
Medlem
Citat:
Husk at TH lette etter AE og at han få minutter etter å ha kommet hjem ringte til hennes mobil uten å høre at den ringte. Kanskje du hadde valgt å sjekke det bordet i et slikt tilfelle, men vi mennesker handler ikke likt i alle situasjoner.
Og det kan hende at AEs mobil ikke brukte å ligge på det lille bordet i andre situasjoner enn i f.eks få minutter rett etter at hun hadde kommet hjem (og det kan hende at hun brukte å ta med seg mobilen lengre inn i huset kort tid etter å ha kommet hjem), og at det derfor ikke var naturlig å tenke at mobilen kunne ha ligget på det bordet.

Er vi ferdig med det bordet nå?

Nei, ikke helt.
VG har jo to vidt forskjellige forklaringer på hvor AEHs mobiltelefon ble funnet.

VG 27 mai: "TH har fortalt at telefonen lå midt på et lite bord i gangen, og at ekteparet ofte brukte bordet til å legge fra seg telefoner, kredittkort og nøkler når de kom hjem. På forsvinningsdagen ringte han mobilen fra fasttelefonen etter å ha kommet hjem uten å høre den ringe. I følge politiet stod den ikke på lydløs. Han oppdaget først mobilen da han var på vei ut av huset."

VG 26.august "Mobiltelefonen hennes skal ha blitt lagt ned 10.07. Politiet fant mobiltelefonen på et lite bord i kjøkkenstuen, noe ektemannen Tom Hagen reagerte på i avhør. Han sa: «Det kan ikke ha vært Lisbeth som la den der".

NRK har denne versjonen:
NRK 1. juni, oppdatert 26. oktober:
"Etter det NRK får opplyst, skal Tom Hagen i avhør ha forklart at han oppdaget telefonen inne i husets første etasje og reagerte på at den lå plassert et sted hvor kona aldri pleide å legge den fra seg.

Mobiltelefonen skal ha ligget på et bord i nærheten av badet hvor politiets kriminalteknikere tidlig fant spor de knytter til at Anne-Elisabeth Hagen ble utsatt for en kriminell handling.

Hvorfor mobiltelefonen lå her, er et av flere spørsmål politiet har forsøkt å få svar på, får NRK opplyst"
Citera
2020-11-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Är det så att fallet börjar få mindre intresse i Norge?
Är det kanske för att man inte hittar avgörande bevis mot maken?
Om det nu är han, kommer han att komma undan med det? Eller för att säga det annorlunde; kommer saken att bli ouppklarad?
Vad TROR ni?
Jeg har mine tvil. Noen må sprekke, noen som vet noe, uansett hva. For eks TEH eller RU. Har den teori at en av de for tiden ikke kan avhøres, kun teori.
Citera
2020-11-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Takk for at du fikk gravd fram det. Så det er flere spor. Ser det ikke står noe konkret om hva sporet i Oslo er. Vanskelig å tolke om sporet ble tidlig funnet eller tidlig brukt. Jeg innbiller meg at hvis det er en kryptert e-post adresse er den lettere å spore. Adressen på Sørlandet mht registrering av kryptokonto får man vel ikke gjort noe med. Vet ikke om jeg tar feil når jeg tenker at alle disse tingene er for høyttravende for RU.

Jeg er usikker på hva sporet i Oslo er. Jeg har trodd at sporet i Oslo var opprettelse av kryptokonto ved misbruk av sørlandsmannens epostadresse, men jeg kan ha misforstått. Kanskje noen andre her vet?

Jeg vet ikke om politiet har greid å spore nøyaktig hvor i Oslo forberedelseshandlinger ble gjort eller om de har greid å spore IP-adressen.

Fra en annen artikkel:
Politiinspektør Tommy Brøske sa til Dagbladet i oktober i fjor at de hadde funnet det de mente var forberedelseshandlinger knyttet til kryptovaluta-sporet tilbake til tidlig sommeren 2018 - et halvt år før den da 68 år gamle kvinnen forsvant.
Opprettelsen av kryptokontoen med sørlendingens adresse er blant de aller første sporene på planlegging.

https://www.dagbladet.no/nyheter/sorlending-misbrukt-som-motparten/72463094

Dette er den artikkelen som var linket til i et sitat i det innlegget som du siterte. Poster den i tilfelle andre også vil lese: https://www.dagbladet.no/nyheter/elektronisk-spor-peker-mot-oslo/72463708
Der står også dette: "Politiet sitter på funn som tyder på at en eller flere mulige gjerningspersoner satt i Oslo og forberedte seg på å slå til mot Anne-Elisabeth Hagen."
Citera
2020-11-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Nei, ikke helt.
VG har jo to vidt forskjellige forklaringer på hvor AEHs mobiltelefon ble funnet.

VG 27 mai: "TH har fortalt at telefonen lå midt på et lite bord i gangen, og at ekteparet ofte brukte bordet til å legge fra seg telefoner, kredittkort og nøkler når de kom hjem. På forsvinningsdagen ringte han mobilen fra fasttelefonen etter å ha kommet hjem uten å høre den ringe. I følge politiet stod den ikke på lydløs. Han oppdaget først mobilen da han var på vei ut av huset."

VG 26.august "Mobiltelefonen hennes skal ha blitt lagt ned 10.07. Politiet fant mobiltelefonen på et lite bord i kjøkkenstuen, noe ektemannen Tom Hagen reagerte på i avhør. Han sa: «Det kan ikke ha vært Lisbeth som la den der".

NRK har denne versjonen:
NRK 1. juni, oppdatert 26. oktober:
"Etter det NRK får opplyst, skal Tom Hagen i avhør ha forklart at han oppdaget telefonen inne i husets første etasje og reagerte på at den lå plassert et sted hvor kona aldri pleide å legge den fra seg.

Mobiltelefonen skal ha ligget på et bord i nærheten av badet hvor politiets kriminalteknikere tidlig fant spor de knytter til at Anne-Elisabeth Hagen ble utsatt for en kriminell handling.

Hvorfor mobiltelefonen lå her, er et av flere spørsmål politiet har forsøkt å få svar på, får NRK opplyst"
Det som de kaller badet i 1. etasje er et gjestetoalett som er rett ved ytterdøren. Kjøkkenstuen (som det lille omtalte bordet befinner seg på) er få meter fra ytterdøren (når man går rett frem i entreen etter å ha gått inn ytterdøren, så kommer man til kjøkkenstuen (som er til høyre) etter få meter).
At en journalist omtaler det som et bord i gangen, kan være en unøyaktighet: det bordet er nært entreen men inne på kjøkkenstuen. "Et bord i nærheten av badet" betyr nok et bord i nærheten av det nevnte gjestetoalettet , og det er få meter fra det gjestetoalettet og til kjøkkenstuen der det lille bordet står.

"skal Tom Hagen i avhør ha forklart at han oppdaget telefonen inne i husets første etasje og reagerte på at den lå plassert et sted hvor kona aldri pleide å legge den fra seg": Jeg har lest at de hadde hver sin halvdel av bordet der de brukte å legge fra seg mobiler m.m. da de kom hjem. AEs mobil lå ikke på AEs halvdel av bordet men på THs halvdel av bordet.
Senast redigerad av z-z-z 2020-11-17 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in