2020-11-17, 22:09
Medlem
Hexen666s avatar
Slovakier protesterar mot restriktioner:

The largest protest since The Velvet Revolution in 1989!

https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/569041-pred-uradom-vlady-a-prezidentskym-palacom-sa-na-proteste-zdruzili-desiatky-ludi/

Mycket bra! Mer sånt!
Citera
2020-11-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Ser dom här skolbarnen hälsa på varandra hångla kramas i princip varje dag då jag ser hållplatsen till en grundskola från fönstret.Dom beter sig som om ingenting har hänt.

Det underlättar ju inte om man sitter hemma isolerad rädd för smittan och ser från fönstret hur andra kramas och hånglar.. Jag förstår din bitterhet.

Tyvärr är livet orättvist. Alla får inte allt. Och är du lite äldre har du haft din chans till att hångla och kramars. Det har du fortfarande - dock med en liten risk.

Jag har ingen som helst förståelse för partiledare som festar och kramas på Stureplan, men jag har ganska mycket förståelse för ungdomar som inte orkar akta sig för en imaginär smitta som eventuellt drabbar någon nästan 90årig släkting..
Citera
2020-11-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/569041-pred-uradom-vlady-a-prezidentskym-palacom-sa-na-proteste-zdruzili-desiatky-ludi/

Mycket bra! Mer sånt!

Kommer bli ännu mer sjukhusinläggningar och folk som hamnar på IVA och fler som dessvärre dör i covid-19.
Citera
2020-11-17, 22:31
Medlem
Sekreterare i Kungliga vetenskapsakademin: Det finns tillräckligt mycket belägg för att använda munskydd.

https://www.expressen.se/nyheter/experterna-munskydd-skulle-dampa-smittan/
Citera
2020-11-17, 22:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Socialstyrelsen skröt ju på förra pk:n eller om det var förrförra att lagren nu minsann var påfyllda och att de var redo. Sen läste jag någonstans att de hade lager för 3 månader, det är sju månader till maj!

Lagren var kanske fyllda för att klara Folkhälsomyndighetens "Worst Case Scenario" inför hösten/vintern. Dessvärre överträffar det vi nu ser i smittspridning alla prognoser och scenarios med råge...

Att det redan börjar bli brist bådar riktigt illa. Än en gång så visar sig Sverige tagna på sängen. Det är fan i mig otroligt!
Citera
2020-11-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

Mycket bra! Mer sånt!

Folk i Sverige uppskattar inte hur jävla bra vi haft det i Sverige under denna pandemi. En sak jag personligen uppskattar är att det inte finns någon stigmatisering av personer som haft eller har Covid-19 i Sverige, likt vi ser i övriga norden. Det finns en ofta irrationell rädsla för det okända. En rädsla som luckrats upp när en så stor del av befolkningen antingen haft, eller känner någon som haft Covid. I den absoluta majoriteten av fall med en mild infektion.
Citera
2020-11-17, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ursäkta mig då. Jag jobbar i kommersiell sektor.

Jag är inte direkt den enda som noterat att ribban för publicering verkar ha sänkts väldigt mycket under pandemin. Här skriver exempelvis DN om det:

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/en-kris-ar-ingen-ursakt-for-sankta-krav-pa-forskning/

Det tycks finnas olika skolor som tycker olika när det gäller publiceringen. En del anser att bättre publicera även skit för att få upp volymerna och därmed hitta en guldkorn. En annan anser att man även under pandemin måste ha pungkulor nog att inte publicera det som inte håller måttet.

Jag är en anhängare av den senare gruppen. Känns tråkigt att man sänker nivån. Dessutom ökar det trycket på andra ställen dvs. hos dem som ska granska skiten.
Citera
2020-11-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Folk i Sverige uppskattar inte hur jävla bra vi haft det i Sverige under denna pandemi. En sak jag personligen uppskattar är att det inte finns någon stigmatisering av personer som haft eller har Covid-19 i Sverige, likt vi ser i övriga norden. Det finns en ofta irrationell rädsla för det okända. En rädsla som luckrats upp när en så stor del av befolkningen antingen haft, eller känner någon som haft Covid. I den absoluta majoriteten av fall med en mild infektion.

Snarare kanske en mild avundsjuka gentemot dem som har haft den och klarat sig finfint. För de slipper ju våndas och besöka sina cancersjuka släktingar utan dåligt samvete.
Citera
2020-11-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Snarare kanske en mild avundsjuka gentemot dem som har haft den och klarat sig finfint. För de slipper ju våndas och besöka sina cancersjuka släktingar utan dåligt samvete.

Kruxet är dock att potentiellt kan dra med sig smitta via föremål eller dylikt. Det känns dock rätt osannolikt att så skulle ske om man är lite försiktig. Men visst, antikroppar ger i något avseende en frisedel till att agera mer normalt när övriga världen står i brand. Det är rätt fascinerande.
Citera
2020-11-17, 23:15
Medlem
Immunitet mot Covid räcker I flera år:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/studie-immunitet-mot-corona-kan-vara-i-flera-%C3%A5r-1.37247491

Citat:
En ny amerikansk studie pekar på att man kan vara immun mot coronaviruset i flera år, kanske till och med under flera årtionden, skriver New York Times.

Det enligt forskningsresultat från La Jolla Institute of Immunology i Kalifornien som publicerades 16 november.

Citat:
Anledningen till att forskarna bakom studien tror att de kommer förbli immuna länge är att T-cellerna bröts ner mycket långsamt medan B-cellerna (vita blodkroppar som producerar antikroppar som gör att kroppen kan kan känna igen och bekämpa virus) ökade, något som forskarna enligt New York Times inte riktigt kan förklara.

– Att immunförsvaret kan komma ihåg och känna igen viruset i så stor utsträckning innebär förmodligen att de flesta kan undvika att bli svårt sjuka i många år, säger Shane Crotty, virolog på La Jolla Institute of Immunology, till New York Times.

Dåså, då behöver man inte bry sig om restriktionerna då...
Citera
2020-11-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det tycks finnas olika skolor som tycker olika när det gäller publiceringen. En del anser att bättre publicera även skit för att få upp volymerna och därmed hitta en guldkorn. En annan anser att man även under pandemin måste ha pungkulor nog att inte publicera det som inte håller måttet.

Jag är en anhängare av den senare gruppen. Känns tråkigt att man sänker nivån. Dessutom ökar det trycket på andra ställen dvs. hos dem som ska granska skiten.
Det håller jag helt med dig om. Särskilt eftersom det finns arXiv och liknande för den sortens material.
Citera
2020-11-17, 23:31
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ni som undrat hur mycket det egentligen finns av det här viruset i världen kan nu få svar.
Enligt en preprint finns det nånstans mellan 0,1-1 kg virion totalt. Så trots att en smittad har minst en miljard virion i sig så väger de rätt lätt:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.16.20232009v1

woooow perspektiiiiiv på den asså

nu med all ny teknik där man kan genmanipulera och framställa virus lite hur som helst

tänk om nån fick för sig att tillverka 5-10kg virions och sen bara strö ut det över världen

köpa ett jetplan på varje kontinent, sen bara svepa från treriksröset ned till gibraltar

fisa ut några gram över varje stad

eller bara hälla ut några deciliter i varje hav
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in