2020-11-17, 21:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra fråga.

Om jag tolkar platz.se rätt så var beläggningen i Stockholm 1300 (inkl IVA) när den var som högst i våras.

Om 15% ökning per dag skulle hålla i sig så är vi på 1300 i Stockholm om 6 dagar.
Det var igår Elgh och Albert uttalade sin oro för att vi når dit inom två veckor.
Citera
2020-11-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mitt råd till dig gällande din far är att se till att du har mask när du besöker honom, se till att den sluter tätt. Sprita händerna noga innan du går in. Minimera tiden du är där inne, undvik närkontakt. Vill du vara extra säker så se till att din far också har ett munskydd på sig när ni ses, gärna en FFP3 mask.

Blir ju svårt att mata gubbsen med piller om han har munskyddet på..
Citera
2020-11-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Alltså jag känner mig som en gammal idiot som inte kan googla fram ett tv-program... Sökte först på svtplay med presskonferens covid-19 - och fick upp ett program från i fredags, tänkte det kunde stå därunder..
Sen googlade jag efter Presskonferens Regeringen FHM 16 och 17 november - inget resultat - ytterst märkligt - måste ju finnas förstår jag. Men ändå har du en länk?

Här hittar du presskonferenserna:

https://www.svtplay.se/nyheter-direkt
Citera
2020-11-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Frågade och fick bra svar här idag på forumet.
Så frågar igen är orolig eftersom jag tar hand om en multisjuk far (allvarlig kol). Jag måste besöka honom 3ggr/dag för se till han tar sin medicin. Jag själv jobbar så träffar folk, givetvis med avstånd osv men ändå folk från stora delar av Västra Götaland och närliggande län.
Min fråga är jag kan se på vårat Länssjukhus hur dom nu är 3 patienter ifrån max i våras och personer med symptom i min stad finns inga tester för, och förra veckan räckte testerna i 15 min innan dom slog igen testningen. Samtidigt läser man här hur siffrorna minskar och vi går mot bättre tider. (för mig går detta inte ihop)

Så min fråga är egentligen två, där det ena är önskan om råd och det ena en fråga.

Någon som vet hur det är i Västra Götaland och helst Skaraborg är det upp eller är det ner?

Det andra är att jag nu för första gången är rädd att på ngt sätt dra in sjukdomen till min far då vi till skillnad från i våras är min stad drabbat mycket hårdare dom sista veckorna. Om jag har förstått läkare och allt annat rätt så är det lika med döden, min far har dom sista 3 åren nästan dött 4 ggr på grund av infektion i lungorna så detta med Covid-19 går inte. Min fråga är om det är någon med väldigt bra tips eller är i liknande situation som kan förklara hur jag ska lösa detta på ett absolut säkert sätt? (Måste helt enkelt funka för utfallet är katastrof annars)

I våras tog jag lite ledigt och träffa ej några andra personer än min far, men nu måste jag jobba för är en månad som min bransch tar in pengarna för stor del av året. (Givetvis mindre än vanligt, men samtidigt varje krona är värdefull, när staten dröjer med utbetalning av bidrag min bransch kunde söka)

Vaccinera dig emot sänsongsinfluenssan så att du minimerar risken att smitta ner gubben.
Citera
2020-11-17, 21:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Turkiet stänger alla skolor för resten av terminen. Också biografer och kaféer tvingas bomma igen samtidigt som ett utegångsförbud införs från klockan åtta på kvällen under helgerna.

Det här med skolors smittspridning blir tydligare och tydligare.

Det finns tecken på det ja.

Men för guds skull, ta inte pajaslandet Turkiet som exempel. Dom är idioter hela jävla bunten..
Citera
2020-11-17, 21:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Blir ju svårt att mata gubbsen med piller om han har munskyddet på..

Han får väl dra ner det de få sekunderna det gäller. säg ett 10 minuters besök det tar 15 sek att dra ner munskyddet och ge medicin. Då är han skyddad till 99% av tiden, håller den som ger medicinen andan under de 15 sekunderna så kommer ingen luft ut heller. Det finns lösningar om man vill.
Citera
2020-11-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Du verkar inte känna till peer-review systemet. Att vara peer-reviewer är inte en anställning, utan det gör forskare obetalt. Det är just för att de är oberoende som man kan sortera bort bra studier från dåliga. De här tidskrifterna är de som bidragit till att vi idag har en fördubblad medellivslängd jämfört med för 200 år sedan, men om du inte känner för att ha tillit till dagens medicinska vetenskap kan du alltid avstå från att uppsöka sjukvård i framtiden.
Ursäkta mig då. Jag jobbar i kommersiell sektor.

Jag är inte direkt den enda som noterat att ribban för publicering verkar ha sänkts väldigt mycket under pandemin. Här skriver exempelvis DN om det:

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/en-kris-ar-ingen-ursakt-for-sankta-krav-pa-forskning/
Citera
2020-11-17, 21:27
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Turkiet stänger alla skolor för resten av terminen. Också biografer och kaféer tvingas bomma igen samtidigt som ett utegångsförbud införs från klockan åtta på kvällen under helgerna.

Ser dom här skolbarnen hälsa på varandra hångla kramas i princip varje dag då jag ser hållplatsen till en grundskola från fönstret.Dom beter sig som om ingenting har hänt.
Citera
2020-11-17, 21:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vaccinera dig emot sänsongsinfluenssan så att du minimerar risken att smitta ner gubben.

Vaccin mot tuberkulos kan också vara bra. Stärker det ospecifika immunförsvaret så kan minska risken för covid-19
Citera
2020-11-17, 21:45
Medlem
Citat:

Inför Sverige utegångsförbud från kl 20 lär de flesta rycka på axlarna. Det är ytterst få svenskar som är utanför dörren efter 19 i november - januari om det inte finns sport, teater, bio eller annan kultur att besöka
Citera
2020-11-17, 21:48
Medlem
crisscrosss avatar
Ni som undrat hur mycket det egentligen finns av det här viruset i världen kan nu få svar.
Enligt en preprint finns det nånstans mellan 0,1-1 kg virion totalt. Så trots att en smittad har minst en miljard virion i sig så väger de rätt lätt:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.16.20232009v1
Citera
2020-11-17, 21:54
Medlem
Citat:

Diktatorn Erdogans Turkiet är ju ett land som håller på med propaganda-åtgärder i pandemin... Kanske ska flytta till Turkiet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in