Citat:
Ursprungligen postat av
WhaleMale
Blivit erbjuden 550K om året för ett arbete i Norge. Är det en bra lön? Det blir väl 45,8K i månaden
Jag vet ej vad det är för jobb. Som utbildad inom it så kan du förvänta dig det eller mera. Är det kneg/arbetaryrke så är det mycket bra. Innebär det obekväm arbetstid så är det normalt. Det beror på om du är fast anställd eller jobbar via bemanning. Exempel för mig så låg jag på ca 36-37 norska per månad via bemanningsbolag, om jag varit fast anställd hade jag haft 45. Jag hade ett bra betalt jobb för att vara knegare. Hade ett tag 48 norska i månaden, men då jobbade jag natt.
Sedan hade jag 25% skatt första året då jag var nyinflyttad till Norge. Fördelar också med min svenska bil, den var jag tillåten att köra med svenska skyltar första året.
Citat:
Ursprungligen postat av
WhaleMale
I Sverige hade jag nog fått max 38-40 per månad för samma tjänst.
Allt är brutto som jag skrivit.
Du har alltså ett jobb med utbildning, troligen it? Det finns svenskar som saknar utbildning om de tjänar så dåligt, kanske 23 000 norska per månad. Jag skulle inte jobba i Norge för så liten peng tror jag.
Mat är dyrt respektive billigt beroende på vart du handlar. Går ju Harry-handla i Sverige, om du vill slösa bort en förmiddag på att resa till Sverige. Vissa saker är oförskämt dyrt som någon nämnt 80 kr för en burk coca cola på hotell. 50 kr på bensinstationen för 50 cl.
Om boende jag har skaffat ett gratis boende förutom elen som går på kanske 300 i kvartalet. Men det är bara på 10-15 kvadratmeter något sådant. Jag har utöver detta erbjudande om gratis boende blivit erbjuden gratis boende på en arbetsplats, men det var i en barack. Jag tyckte det var för hemskt att bo inne på en arbetsplats. Likaså vet jag många arbetare bor i husvagn på just arbetsplatsen.
En 1:a blev jag erbjuden att betala 8500 norska via min arbetsgivare. Det var en ganska fin lägenhet i ett rätt bra område. Relativt nära arbetsplatsen.
Nu jobbar jag inte i Norge för tillfället. Men det kanske bli aktuellt längre fram, det tror jag helt klart.
Det här med afrikaner och andra länders invånare i Norge, helt klart finns det sådana i Norge. Jag tycker dock sammansättningen är helt annorlunda. Det är indier, afrikaner, japaner, kineser blandat, inte som i Sverige alla verkar komma från samma plats. Jag tyckte att invandrarna i Norge de mörkhyade var trevliga och det var väldigt mycket ordning. Inte alls som i förorter i Sverige. Jag skulle beskriva det som att alla var snälla, upplevde inget som helst problem med mångkulturen i Norge.
Jag tror iaf att Norge kan bli som Sverige ur invandringsperspektiv. Vilket jag märkte av oro på hos flera av arbetskamraterna jag pratade med, däribland en nordafrikan som hyste stor oro för kommande befolkningsförändringar.