2020-11-17, 13:06
Avslutad
Klart är att vem som helst kan hitta alla möjliga studier i en tid som denna när media hungrar efter nyheter.
Citera
2020-11-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Är du dum på riktigt? Regionerna har inte skalat upp testkapaciteten för att Tegnell bedyrade at ingen andra våg skulle komma. Nu slår testkapaciteten i taket.

Tänk om regionerna skulle sluta lita blint på autism-Tegnell. Då hade vi haft en testkapacitet på flera hundra tusen fler tester i veckan. Istället står regionerna med byxorna nere. "Tack" Tegnell.

Nej, jag är inte dum på riktigt. Andelen med förkylningar ligger på 5-10 % under höst-vinter-vår perioden. Så har det alltid varit. Det är långt ifrån alla som går och testar sig, men nu när incidensen ökar går fler som är förkylda och testar sig. Då går testkapaciteten i taket. En testkapacitet på 200 000 räcker aldrig och har aldrig räckt för att testa alla med förkylningssymptom under förkylningssäsong. Detta oavsett om andelen med covid nu har ökat till 10-15 % av de med förkylning.

Du behöver 500 000-1 000 000 tester i veckan för att täcka behovet för alla dem med förkylningar. Det är basal kunskap om hur det ser ut varje år. Behövs ingen kunskap om covid-19 för att räkna ut det.

Frågor på det?
Citera
2020-11-17, 13:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Tack för ditt svar och det var ungefär så jag tänkte själv utan att vara så insatt, så skönt att mina tankar inte är galna.

Varför jag undrar är för jag själv bor i Skaraborg och vi var ganska skonade i våras, men nu är snart vårat Länssjukhus uppe på högre nivåer än i våras (tror det fattas 3personer från rekord) och idag fick jag veta att det tagit sig in på våra äldreboende kraftigt.

Dom gick ut i slutet av förra veckan och sa det var en minskning, men sanning var att dom ej hade några test kvar, i min stad hade man förut en timme som dom testade men förra veckan testade dom i endast 15min.

Är orolig för har en multisjuk far som jag måste ta hand om, så denna ökning är ju mkt olycklig då vi andades ut lite och trodde det värsta var förbi och min far överlevde. Men nu blir man orolig igen när ökningen är så kraftig i vårat område.

Jag tittade precis på region Skånes hemsida, vi har fler på sjukhus nu än i våras, det ser verkligen inte bra ut. Jo testtaket är nog i princip nått i hela Sverige. Jag hoppas det går bra för er. Jag bävar inför vad som väntar.
Citera
2020-11-17, 13:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, jag är inte dum på riktigt. Andelen med förkylningar ligger på 5-10 % under höst-vinter-vår perioden. Så har det alltid varit. Det är långt ifrån alla som går och testar sig, men nu när incidensen ökar går fler som är förkylda och testar sig. Då går testkapaciteten i taket. En testkapacitet på 200 000 räcker aldrig och har aldrig räckt för att testa alla med förkylningssymptom under förkylningssäsong. Detta oavsett om andelen med covid nu har ökat till 10-15 % av de med förkylning.

Du behöver 500 000-1 000 000 tester i veckan för att täcka behovet för alla dem med förkylningar. Det är basal kunskap om hur det ser ut varje år. Behövs ingen kunskap om covid-19 för att räkna ut det.

Frågor på det?
Ja tack svara på denna.
Varför blir folk förkylda nu med våra fina råd från FHM?
De råden borde ge samma skydd mot smittspridning av förkylningar som coronan.
Citera
2020-11-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Frågor på det?

Om Tegnell hade förberett regionerna på en andra våg hade vi i dagsläget haft en testkapacitet på flera hundra tusen extra tester i veckan.

Flera hundratusen extra testmöjligheter i veckan är guld värda i en pandemi. Men jag förstår att du inte förstår det. Du verkar ha, minst sagt, begränsad intelligens.
Citera
2020-11-17, 13:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Region Skåne sänder sin PK en dag tidigare, dvs idag istället för imorgon.

”Region Skåne har tidigarelagt sin presskonferens om det aktuella covid-19-läget i Skåne till idag tisdag klockan 15.30.

Alf Jönsson, regiondirektör, Anneli Hulthén, landshövding, Länsstyrelsen Skåne, Pia Lundbom, hälso- och sjukvårdsdirektör samt Eva Melander, smittskyddsläkare, kommer att medverka.

SVT Nyheter Skåne sänder direkt från pressträffen.”

svt.se
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Trenden i Skåne viker för första gången på mycket länge.
Vi vet snart om det handlar om kapaciteten i testningen som spökar. Jag vet att det varit lite svårt att få tester, men inte som Stockholm. Utökning med ytterligare 5000 denna veckan enligt regionen..
PK i eftermiddag i Skåne.

Skåne rapporterar idag 584 nya fall. Det är mycket mindre än 1660 förra tisdagen. Så det måste innebära att smittspridningen i Skåne har peakat. Även om man slagit i testtaket... Eller vad säger vonAnka? Du verkar ha koll på Skåne....Är det för tidigt att påstå att smittspridningen i Skåne har peakat? Varför då i så fall?

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-17 kl. 13:16.
Citera
2020-11-17, 13:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Finland krossar Sverige i smittbekämpning

Finlands hälsosäkerhetsdirektör Mika Salminen utklassar Anders Tegnell i pandemibekämpning och förklarar hur lätt man bekämpande utbrottet i Vasa, där antalet nya fall låg uppe i 800 per 100.000, med munskydd-påbud.

Finlands ”testa-spåra-isolera”-strategi är överlägsen sveriges flockimmunitet-strategi.

källa:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~DNK~FIN~ISL~NOR&region=Worl d&casesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=tru e&smoothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&p ickerSort=desc

Citat:
Finland hör till de länder som haft minst antal insjuknade och döda i hela Europa under pandemin. Det beror bland annat på appar, tester och strikta reserekommendationer.
- Vi fick aldrig en bred samhällsspridning, utan lyckades stoppa utbrottet i våras. Inte helt och hållet, men spridningen hölls på en mycket lägre nivå än på många håll i Europa. Det tror jag har hjälpt oss nu. Vi har också haft en strikt resepolitik. Finländare reste i princip inte alls utomlands i somras, säger hälsosäkerhetsdirektör Mika Salminen.
I höst har landet upplevt vissa lokala utbrott. I staden Vasa låg antalet nya fall uppe i 800 per 100.000 invånare i oktober, vilket är högt även med europeiska mått. Vasa sjukvårdsdistrikt införde då en regional lockdown, där man stängde stora delar av samhället i några veckor. Dessutom utfärdades en stark munskyddsrekommendation. De senaste veckorna har situationen lugnat sig och Vasa har lättat på restriktionerna igen.
Salminen nämner den så kallade ”coronablinkern”, en app som omkring hälften av alla finländare laddat ner. Den effektiviserar ”testa-spåra-isolera”-strategin eftersom den larmar om man varit i närheten av någon som fått ett positivt covid-test. Appen fungerar med blåtandsteknik (bluetooth) och bygger på anonymitet.
- Vi har hållit tröskeln för att testa sig väldigt låg: i princip uppmanas alla med minsta symtom att testa sig, säger Salminen.
Under hösten har finländarna successivt tagit i bruk munskydd, som rekommenderas i butiker, i kollektivtrafiken och på offentliga platser. Distansjobb gäller också på de arbetsplatser där det är möjligt.

källa dn
Citera
2020-11-17, 13:15
Medlem
Jag har inte sparat alla Uppsalas pdf-rapporter. Men har bl.a. en kvar från 14:e
Antal vårdade (totalt idag) 74
Intensivvårdas (idag) 9

Dagens pdf-rapport (17:e)
Antal vårdade (totalt idag) 81
Intensivvårdas (idag) 14
https://regionuppsala.se/det-har-gor-vi/vara-verksamheter/halso-och-sjukvard/information-om-coronaviruset/
Citera
2020-11-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är det som är skumt.
Om folk hanterade smittspridning skulle de inte bli förkylda.
Men nu ökar förkylningarna och då har vi samma passage för smittspridning av coronan.
Coronan och förkylningar smittar på samma sätt.

Det är en nöt att knäcka.

Ja, undersökningarna visar att andelen med förkylningssymptom ligger ungefär som tidigare år, runt 5 % just nu. Alltså behöver folk skärpa sig rörande restriktionerna om den andelen ska sjunka.

Tidigare säsong, andel med akut luftvägsinfektion 5-10 % under höst-vinter-vår:

https://halsorapport.se/sv/resultat/resultat-december-2018-mars-2019/

Nuvarande procentandel ligger på runt 5 %, sid 17:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-45-final.pdf
Citera
2020-11-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skåne rapporterar idag 584 nya fall. Det är mycket mindre än 1660 förra tisdagen. Så det måste innebära att smittspridningen i Skåne har peakat. Även om man slagit i testtaket... Eller vad säger vonAnka? Du verkar ha koll på Skåne....Är det för tidigt att påstå att smittspridningen i Skåne har peakat? Varför då i så fall?

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day

Det är ju tomt överallt. Jag var ute i Malmö i lördags, det var alltså 20 personer på Lilla Torg fast det brukar vara det tiodubbla en normal fredag/lördag.

Emporia & Väla dom två stora köpcentrumen gapar tydligen också ganska tomma och folk jobbar hemifrån.

Otroligt jävla skönt att IVA-inte fortsätter öka. 167 förvisso idag, ett skutt med 15 eller något från igår men förra tisdagen var det väl 140 eller något.

Sett till att flera tusen smittas varenda jävla dag är IVA-trenden otroligt mycket lägre än i våras.
Citera
2020-11-17, 13:20
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tegnell har hela tiden gett dom den billigaste lösningen. Han har talat om att det inte blir nån andra våg. Det vill naturligtvis regionerna tro på eftersom det innebär att dom inte måste bygga ut testkapaciteten. Och då behöver dom inte lägga ut några pengar. Tegenll har ett stort ansvar till varför det går som det går.

Precis. Det var ju det Lena Hallengren var inne på också, hon påpekade att allting brukar regionerna stå och be om pengar men att hon inte hade uppfattat det så denna gång gällande hösten 20.

Detta kan ju bara förklaras med att regionerna faktiskt litade på det mesta troliga scenario 0 där vi skulle ha kluster som vi skulle kunna slå ner med mindre testverksamhet i kluster där man inte behöver den testkapacitet som för allmän spridning som nu blev scenariot.

Så ja, FoHM är definitivt ansvarig för att testkapaciteten slår i taket. Detta verkar ju förhoppningsvis vara att de flesta idag går förbi FoHM och gör egna beräkningar där regionerna agerar mer självständigt. Det är hoppfullt.

https://www.svtplay.se/video/29057218/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-21-den-svenska-strategin?start=auto

53:35 in.
Citera
2020-11-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finland krossar Sverige i smittbekämpning

Finlands hälsosäkerhetsdirektör Mika Salminen utklassar Anders Tegnell i pandemibekämpning och förklarar hur lätt man bekämpande utbrottet i Vasa, där antalet nya fall låg uppe i 800 per 100.000, med munskydd-påbud.

Finlands ”testa-spåra-isolera”-strategi är överlägsen sveriges flockimmunitet-strategi.

källa:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~DNK~FIN~ISL~NOR&region=Worl d&casesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=tru e&smoothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&p ickerSort=desc

källa dn

Tack.

Finland döda: 371
Sverige döda: 6 220

Sverige har snart nästan 20 gånger fler döda än Finland. Men ändå kommer väl någon stolle snart och hyllar Tegnell ändå.

Finland visade hur man skall göra. Testa, testa testa. Smittspåra. Isolera. Och MUNSKYDD!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in