Citat:
Ingen här har väl nämnt att det är billigare att bo och leva i Norge, vi säger att det många gånger inte är så dyrt som man tror och att man trots högre kostnader har mer över i slutet av månaden.
Citat:
Här säger du väl i stort sett samma sak, att du har lite mer än vad du skulle haft i sverige. Detta trots att du då verkar envisas att köra dyr bil och bor i Stavanger (Norges oljehuvudstad där priserna är kända för att vara höga).Ja, men åter igen stirrar du dig blind på inkomsten.
Alla utgifter är mycket högre också!
Jag fick knappt mer än en tusing extra i Norge, jämfört med Sverige när jag räknar efter, och jag har en Master. Ännu mindre är ju denna summa med lägre löner!
Som nämnts så ska man inte åka över för pengarna! Det lönar sig inte nämnvärt, och har aldrig gjort. OM man inte är på rigg.
Alla utgifter är mycket högre också!
Jag fick knappt mer än en tusing extra i Norge, jämfört med Sverige när jag räknar efter, och jag har en Master. Ännu mindre är ju denna summa med lägre löner!
Som nämnts så ska man inte åka över för pengarna! Det lönar sig inte nämnvärt, och har aldrig gjort. OM man inte är på rigg.
Är ingen som tvingar en att bo och jobba i Norge så om man nu har sådana krav på levnadsstandard som gör att de ökade kostnaderna äter upp löneskillnaden.
Jag (som inte har ens högskoleutbildning) har troligtvis ut 12 000 mer i lön än vad jag skulle haft i Sverige. Om jag räknar högt på skillnaderna på livet jag lever här och skulle gjort i Sverige (hyr lägenhet, köpt bil, äta ute någon gång i månaden) så har jag i vart fall 7-8000 mer ut i månaden.Skulle jag välja att köpa hus/lägenhet här där jag bor tror jag inte att jag fått så väldigt mycket högre boendekostnad heller.
Citat:
En av de stora punkterna i hushållsekonomin är väl det skyddsnät som finns om man av ngn anledning helt plötsligt inte har möjlighet att jobba.Jag till exempel är sjukskriven sedan ett par månader tillbaka.
Måste för att få komma tillbaka till jobb få på plats en del läkarutlåtanden och godkännanden från myndigheter. Sådant tar tid och är väldigt frustrerande. Jag får dock 100% av lönen i sjuklön, vilket då gör att jag får en extra belastning psykiskt pga minskad inkomst som jag skulle haft i Sverige då jag bara skulle fått 80% av lönen, dvs ca 7000 kr mindre per månad.
Ingen A-kassa man måste vara medlem i utan sådant är inbakat i trygdeavgiften man betalar som en del av skatten.
Citat:
Åter igen, Stavanger är inte helt kompatibelt mot övriga Norge. Lite som att jämföra det man ser på Östermalm och säga att så har alla i Stockholm det.Jag har ingen erfarenhet så jag nämner inte det, dessutom tänker jag väl mer på de som flyttar till Norge för några år. Det är de som blir lidande av att ryktet är en myt.
Dessutom, om barn, samhället kanske skyddar dig bättre i Norge, men så har du andra krav på dig som förälder också, de ska fasen få ALLT. Varenda unge har ju moped och/eller el-cykel och de kostar lätt från 30k NOK, och jag såg även när jag åkte skidor i Hemsedal att varenda snorvalp hade en HD Hero-kamera på hjälmen som i sin tur var en märkes-hjälm han/hon använder 2 år, och sen täckt i GTX från Norröna också givetvis
Så nog fan finns det hålor att stoppa pengarna för ungarna. I Alperna och Sverige ser jag INTE det. Och jag har skidsemestrat MYCKET.
Dessutom, om barn, samhället kanske skyddar dig bättre i Norge, men så har du andra krav på dig som förälder också, de ska fasen få ALLT. Varenda unge har ju moped och/eller el-cykel och de kostar lätt från 30k NOK, och jag såg även när jag åkte skidor i Hemsedal att varenda snorvalp hade en HD Hero-kamera på hjälmen som i sin tur var en märkes-hjälm han/hon använder 2 år, och sen täckt i GTX från Norröna också givetvis
Så nog fan finns det hålor att stoppa pengarna för ungarna. I Alperna och Sverige ser jag INTE det. Och jag har skidsemestrat MYCKET.Är väl annars ännu ett exempel på att man i Norge i de flesta fall har mer pengar över än i Sverige att lägga på tex teknik, kläder osv. Mentaliteten är också ofta lite annorlunda än i Sverige där många verkar gå för att "den som har mest pengar på banken när den dör vinner" medan man i Norge hellre verkar vilja använda pengarna.
Sen är Hemsedal också lite känt för att vara en lite "lyxig" skidort.
Friluftsintresset i Norge är stort och de GTX-kläderna du såg används nog betydligt mer än den helgen/veckan i skidbacken. Är en stor skillnad att vara ute och gå tur i fjällen i kläder som håller dig torr och varm än att vara dåligt klädd.
Så är väl bara bra att föräldrar väljer att kosta på ungarna sina ordentliga kläder och föra friluftsintresset vidare?