2020-11-17, 11:42
Medlem
Nu går region Västerbotten längre än FHM ännu en gång (källa Västerbottenskuriren):

Citat:
Region Västerbotten har gått ut med nya rekommendationer över vad som gäller om någon i hushållet konstaterats positiv. Då ska alla i familjen, oavsett ålder stanna hemma. Det betyder att även barn i förskola, elever i grundskola, grundsärskola och gymnasiesärskola omfattas av samma regler som vuxna och elever i gymnasieskola.

I Västerbotten skall alla, även barn med skolplikt, stanna hemma om någon i familjen har Covid.

Mycket bra!
Citera
2020-11-17, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag kommer att vaccinera mig på grund av omsorg om andra, inte för att jag själv är rädd.

Det är jätte bra. Hälften av alla gamlingar låter bli att vaccinera sig mot säsongsinfluensan varje år - trots att det skulle rädda liv.

De vaccinerar sig inte heller emot lunginflammation - trots att det skulle rädda liv OCH sjukhusplatser för behövande..

Gamlingarna vill gärna bli skyddade utan att skydda sig själva om möjlighet erbjuds - gratis.

Då kan man inte tvångsvaccinera unga. Inte heller moralisera unga som inte vill vaccinera sig, eftersom de inte känner för det när de själva inte löper någon nämnbar risk.
Citera
2020-11-17, 11:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Det är piolek som kluddade till citatet.

Citat:
Ursprungligen postat av piolek
Jag tror att det kommer att visa sig att det är en myt att t.ex. självmord ökar under lockdown eller restriktioner. I Finland trivs man under restriktioner:

Var tredje finländare trivs bättre under restriktioner

https://www.svd.se/var-tredje-finlandare-trivs-battre-under-restriktioner

Ja eller så trivs 2/3 inte under restriktioner.[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Citat.Ja eller så trivs 2/3 inte under restriktioner.

Nogen sidder og redigerer indlæg så meningen med indlægget forvanskes.

Jeg har ikke skrevet ovenstående citat!
Märklig anklagelse när det är du som ej använt citat-taggarna rätt så det ser ut som att du skrivit det:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)[/quote]
Citera
2020-11-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Svårt spåra smitta i kollektivtrafiken så förståeligt att det är svårt spåra dit. Hittade denna case study där man kunde analysera risken.

Dock verkar det vara relativt säkert med ansiktsmask enligt amerikanerna.

100 minuter bussåkning tur och retur gav ökad risk för covid-19 när en smittad person var på bussen

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2770172

Alltid svårt att spåra smitta, men om du gör det för många ser du mönster var folk befunnit sig och tror sig blivit smittade.

Angående studien, så långfärdsbussar med recirkulerade luft ger säkert förhöjda risker, och går heller inte utesluta objektburen smitta i bussen. Men det är specialfall skulle jag påstå. Och det finns en confounder, bland annat att de som färdades på samma buss kan ha haft en större kontakt med varandra på själva eventet och inte bara på bussen, även om två fall sade sig inte ha kontakt med index på eventet. Vanligt förekommande socialt beteende.
Citera
2020-11-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu går region Västerbotten längre än FHM ännu en gång (källa Västerbottenskuriren):

I Västerbotten skall alla, även barn med skolplikt, stanna hemma om någon i familjen har Covid.

Mycket bra!

Får se om de lagligen kan göra det utan att skolan kan erbjuda undervisning.
Citera
2020-11-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Nej, det gjorde de inte. Sluta ljug.

Läs bakåt i tråden. Det gjorde de!

Då stängde England landet i lockdown och avvek från Sveriges linje. Innan dess var de överens om hur man skulle tackla situationen.

Sen visade det sig att Englands siffror var helt åt skogen och experten fick lämna sin plats som rådgivare åt Johnson..
Citera
2020-11-17, 11:49
Medlem
Vi verkar ha "bumpdagar" efter helg då hopräkning sker av totalen av IVA-patienter. Stor förändring då.

November:
måndag 2:a +12
måndag 9:e +15
tisdag 17:e + 17

Bra att ha i minnet framtida.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-11-17, 11:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om det används på gatan och i butiker så kommer de ge noll skillnad. Där de bör användas kommer de ändå inte användas (på krog, fest, restaurang).

Många verkar inte förstå att det är mycket säkrare att behålla munkyddet på om du är ute och handlar och går på t ex apoteket. Det är INTE lämpligt att hålla på och ta av och på sitt munskydd medan man går mellan butikerna. Hur svårt är det att begripa??
Citera
2020-11-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
WHO:s Tedros sitter i knät på kineserna - som är ju orsaken till hela spektaklet.. Nu vill de kränga munskydd till jordens invånare istället för att förklara varför de dröjde med information om pandemin..

Det är redan tillräckligt bevisat i praktiken att länder som HAR infört obligatoriskt munskydd har inte kunnat hejda smittspridningen.

Ledsen, men munskyddet är inte lösningen. Kanske en del av lösningen för Kinas ekonomi - men annars inte..

Det är inget bevis på att munskydd inte fungerar. Det gör dem, om de används i rätt syfte. Man trycker först ned smittan med en snabb lockdown, testar, smittspårar och isolerar. Sen behövs munskydd för att hålla smittan i schack.

Hade vi kört munskydd efter sommaren när smittan redan var nedtryckt och R låg under 1 hade det kunna fungera. Tyvärr så missbedömde FHM läget helt och trodde på begränsad klustersmitta. Regeringen blev styv i korken och lyssnade mer på Jonas Gardells gnäll istället för på vetenskapen. Så går det när man låter kulturministern sköta corona-åtgärderna.

Nu har vi allmän samhällsspridning så nu krävas alla åtgärder som öht är möjliga att sätta in för att få ner spridningen. Norge hade sin topp ungefär när vi hade den, men de har redan fått ner smittspridningen.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-17 kl. 11:58.
Citera
2020-11-17, 11:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Svårt spåra smitta i kollektivtrafiken så förståeligt att det är svårt spåra dit. Hittade denna case study där man kunde analysera risken.

Dock verkar det vara relativt säkert med ansiktsmask enligt amerikanerna.

100 minuter bussåkning tur och retur gav ökad risk för covid-19 när en smittad person var på bussen

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2770172

Hej, precis det Rocklöv påpekade igår ang. kollektivtrafiken. Man får inget bra underlag för att studera spridning i kollektivtrafiken om man inte har smittspårningsappar som nästan alla europeiska länder har. Har inte hittat något underlag där men den tekniken skulle göra underlaget för smittspårning mer säker än att de som får corona ska berätta var de varit tex. arbetet hemma skolan etc.

https://sverigesradio.se/studioett

https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-response/travel-during-coronavirus-pandemic/mobile-contact-tracing-apps-eu-member-states_sv
Senast redigerad av sanne 2020-11-17 kl. 11:59.
Citera
2020-11-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Detta är förmodligen ingenting jämfört med svininfluensan. Hundratusentals dog av svininfluensan medans uppskattningsvis så kommer inte ens tusen människor att dö av detta.

HÄR HADE DU HELT FEL!!!
Citera
2020-11-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är fysiker och jobbar med industriforskning, bland annat med att skriva och granska patent. Dock ej medicinska patent, eftersom medicin inte är mitt ämne.

Men när det kommer till att bedöma den vetenskapliga metoden, och eventuella logiska argumentationsfel, så är jag kvalificerad att arbeta med peer-review på en tidning som Lancet.

WHO hade samma åsikt som jag tills för ett halvår sedan. Den nyare forskningen som ändrar vetenskapen ser att hålla väldigt tunt. Jag är beredd att byta fot, men jag vill se i alla fall måttligt övertygande bevis på community level.

Om du inte har medicinsk kompetens så kan du inte vara peer-revieware på en tidskrift som Lancet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in