Citat:
Ursprungligen postat av
Tarrou
Det är snarare tradition att äga sitt boende i Norge, dessutom betydligt vanligare med flera bostäder där en ses som en investering/hyrs ut.
Lägenheter med hyggligt läge (behöver absolut inte vara rätt gata i Frogner - Sjølyst går bra) går för ca. 100k/kvm. - ett litet hus på Vest kostar 10-15M.
All importerad mat är avsevärt dyrare än i Sverige, en flaska vin 30-50% dyrare och en IPA på polet är 100% dyrare än i Sverige. En pizza kostar kring 200 kr. ute och ett glas enkelt vin eller en lageröl kring 100 kr.
Sant det är tradition vilket också gör att majoriteten äger. Det är också otroligt mycket billigare än att hyra, den lägenheten jag äger nu är stor med en egen uthyrningslägenhet med egen entré vilket gör att jag i stort sett bor gratis, den möjligheten finns inte i Sverige.
Vest är otroligt dyrt, lägenheter med hyggligt läge kan kosta 50k/kvm om man inte går för de dyraste områdena och husen bland de dyraste i Norge. Många fina områden på östsidan, Norge har heller inte samma problemområden som Sverige.
Importerad mat är dyrare jo men jag brukar för det mesta köpa norskt (eller svenskt när jag är i Sverige). Polet är dyrare (precis som läsk och rökning). En pizza kostar runt 100kr ute (200 så snackar du antingen peppes vilket är för två eller riktig italienska ställen), börjar på runt 70kr om du går till pizzeria. Ett glas lageröl runt 80 (billigaste är ca 50, 100 för lageröl är om man går till de lite finare mikrobryggerierna), skillnaden där är att i Norge får du ofta 0,5 medans i Sverige får du mest 0,4 då Sverige smygsänker storlekar istället för att höja priser.