Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
I Norge får man bara lön 11 mån om året. Norska kronan är låg nu. Att leva är dyrt.

Ursäkta?
Citera
2020-11-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Utveckla gärna vad du menar...

Man brukar få dubbel lön i december. De kallas 13e månadslönen. Ska ses som extra pengar till julen osv. Finns även i andra länder till exempel Nederländerna när jag bodde där. Alla får dubbel lön i december.

Men inte i Sverige såklart trots våra höga skatter...
Citera
2020-11-16, 23:50
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Man brukar få dubbel lön i december. De kallas 13e månadslönen. Ska ses som extra pengar till julen osv. Finns även i andra länder till exempel Nederländerna när jag bodde där. Alla får dubbel lön i december.

Man har halv skatt i December inte dubbel lön. sen läggs det 12,34 % av din lön till semester pengar som är skattefria,vilket utgör den 12 lönen.
En del bedrifter har dock 12 månadslöner + semesterpengar , det intressanta är trots allt vad du har i årslön, hur många månader är ju i grund ointressant.
Citera
2020-11-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24

Jobbade och bodde i Oslo i åtta år och fick aldrig dubbel lön, däremot var det halverad skatt. I november för min del men vet att många fick det i December också.

Får du en dubbel lön så är det inte Norge som ger det utan företag du är anställd hos, har inget med skatterna att göra.

Men som många missar med det här upplägget är att räkna på totalen för hela året, många tror att slipper betala skatt men du gör det med att betala mera under resterande månader. Det fungerar exakt likadant i Sverige och Norge, tjänar du 500K/året blir din skatt X% efter skattetabell/tariff i bägge länderna och hela summan ska in innan året är
slut. Om du betalar 12 lika delar eller 11 lite större och sedan mindre den sista är inget som är till din fördel.

Det finns enbart en anledning till att dom har det så här och det är för att öka konsumtionen inför jul och inget annat.
Citera
2020-11-17, 00:56
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Fel!

I Norge får man lön 13 månader om året.

Inte i alla kommuner.
Citera
2020-11-17, 00:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Man har halv skatt i December inte dubbel lön. sen läggs det 12,34 % av din lön till semester pengar som är skattefria,vilket utgör den 12 lönen.
En del bedrifter har dock 12 månadslöner + semesterpengar , det intressanta är trots allt vad du har i årslön, hur många månader är ju i grund ointressant.

Några kommuner har lön den 12/12 och under mellandagarna. Alltså lön 13 gånger per år.
Citera
2020-11-17, 00:58
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Blivit erbjuden 550K om året för ett arbete i Norge. Är det en bra lön? Det blir väl 45,8K i månaden
I Sverige hade jag nog fått max 38-40 per månad för samma tjänst.
Allt är brutto som jag skrivit.

Berätta vad det är för jobb, kommun, om du har utbildning eller inte. Annars går det inte att svara på.
Citera
2020-11-17, 01:25
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Fel!

I Norge får man lön 13 månader om året.

Mnja.. Sanning med modifikation! Ungefär som när man får skatteåterbäring, det är ändå ”ens egna” pengar.
Bott i Bergen i fem år, kan allt sakna det ibland. Inte regnet dock
Till TS skulle jag säga att det går väl jämt upp, beroende på levnadsstandard. Men varför inte, kör på ifall det känns rätt.

När jag bodde i Tönsberg var kursen ca 1.25, då var det väldigt fördelaktigt.
Citera
2020-11-17, 02:53
Medlem
Inte en bra lön i Norge. 500 SEK för ett kilo oxfile, 600 SEK för att klippa håret. Du kan spara betydligt mer pengar i USA/Kina/Sydkorea än Norge om du har utbildning.
Citera
2020-11-17, 08:11
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Det är snarare tradition att äga sitt boende i Norge, dessutom betydligt vanligare med flera bostäder där en ses som en investering/hyrs ut.

Lägenheter med hyggligt läge (behöver absolut inte vara rätt gata i Frogner - Sjølyst går bra) går för ca. 100k/kvm. - ett litet hus på Vest kostar 10-15M.

All importerad mat är avsevärt dyrare än i Sverige, en flaska vin 30-50% dyrare och en IPA på polet är 100% dyrare än i Sverige. En pizza kostar kring 200 kr. ute och ett glas enkelt vin eller en lageröl kring 100 kr.

Sant det är tradition vilket också gör att majoriteten äger. Det är också otroligt mycket billigare än att hyra, den lägenheten jag äger nu är stor med en egen uthyrningslägenhet med egen entré vilket gör att jag i stort sett bor gratis, den möjligheten finns inte i Sverige.

Vest är otroligt dyrt, lägenheter med hyggligt läge kan kosta 50k/kvm om man inte går för de dyraste områdena och husen bland de dyraste i Norge. Många fina områden på östsidan, Norge har heller inte samma problemområden som Sverige.

Importerad mat är dyrare jo men jag brukar för det mesta köpa norskt (eller svenskt när jag är i Sverige). Polet är dyrare (precis som läsk och rökning). En pizza kostar runt 100kr ute (200 så snackar du antingen peppes vilket är för två eller riktig italienska ställen), börjar på runt 70kr om du går till pizzeria. Ett glas lageröl runt 80 (billigaste är ca 50, 100 för lageröl är om man går till de lite finare mikrobryggerierna), skillnaden där är att i Norge får du ofta 0,5 medans i Sverige får du mest 0,4 då Sverige smygsänker storlekar istället för att höja priser.
Citera
2020-11-17, 08:13
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Inte en bra lön i Norge. 500 SEK för ett kilo oxfile, 600 SEK för att klippa håret. Du kan spara betydligt mer pengar i USA/Kina/Sydkorea än Norge om du har utbildning.

Oxfilé kostar det i Sverige med 😉
Köpte senast på meny som är känd för att va dyr för 280kr/kg. Klippa håret börjar på runt 200kr. Verkar tradition att överdriva..
Citera
2020-11-17, 08:32
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Sant det är tradition vilket också gör att majoriteten äger. Det är också otroligt mycket billigare än att hyra, den lägenheten jag äger nu är stor med en egen uthyrningslägenhet med egen entré vilket gör att jag i stort sett bor gratis, den möjligheten finns inte i Sverige.

Importerad mat är dyrare jo men jag brukar för det mesta köpa norskt (eller svenskt när jag är i Sverige). Polet är dyrare (precis som läsk och rökning). En pizza kostar runt 100kr ute (200 så snackar du antingen peppes vilket är för två eller riktig italienska ställen), börjar på runt 70kr om du går till pizzeria. Ett glas lageröl runt 80 (billigaste är ca 50, 100 för lageröl är om man går till de lite finare mikrobryggerierna), skillnaden där är att i Norge får du ofta 0,5 medans i Sverige får du mest 0,4 då Sverige smygsänker storlekar istället för att höja priser.

Det är helt problemfritt att hyra ut en del av sin bostad även i Sverige, det är bra inte särskilt vanligt. Med ökade kostnader i och omkring Oslo är uthyrning och tvåfamiljshus vanligt.

På vettiga ställen som Maschmann`s eller Villa Paradiso kostar en pizza runt 200 NOK, ellerhar det förändrats?

Skillnaden i pris på öl mellan SE och NO är större i butik (ofta >100% skillnad) än på krogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in