Citat:
Ursprungligen postat av
Frassekock
Vet att det finns många seriösa och balanserade personer i denna tråd som följt detta med Covid-19 länge. Min fråga är till er och inte dessa som säger "vanlig influensa" eller "60.000 döda".
Hur allvarligt är läget just nu? Kommer denna nya regel med 8 verkligen hjälpa? Vad är det mest troliga scenariot dom närmaste två veckorna enlig er syn och kunskap?
Nu är jag inget orakel, men min känsla är att det kommer fortsätta öka under några veckor till. Dessa 8, eller inte är mindre viktigt. Förutom signalvärdet.
Fler och fler tar detta på allvar som det verkar, frågan är bara vart gränsen går för när det ger effekt? Ungefär som immunitet.
Om 80% sköter dig exemplariskt, så bör det räcka. Samtidigt får vi ju fler och fler immuna, även om det är låga tal.
Men ponera att 5% av de som skiter i reglerna blir smittade, så försvinner de ju åtminstone ur ekvationen.
Uppsala och Skåne ser åtminstone viss påverkan på spridningen. Dessa var ju först ute. Däremot följer ju ett antal veckor med stigande inlagda och döda efter att nya smittade planat ut.
Min stora oro är för Stockholm. Där verkar för många vara dumma i huvudet.
Även utan lågbegåvade, så är ju tätbefolkade platser mer utsatta.
I en liten kommun kan man ju få extremt snabb effekt om folk sköter sig i bara två veckor. Man kan ju faktiskt lyckas att bryta alla smittkedjor ganska enkelt.