Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Men allmänna munskydd är ett hjälpmedel vars syfte möjliggör social kontakt under en pandemi. Man säger till folk:
1) Träffa ingen utanför ditt hushåll. Stanna hemma. Gå inte i affärer, till kontoret, till festen, till frisören.
2) Munskydd skyddar effektivt mot smitta mellan människor i affären, på kontoret, på festen och hos frisören.
Även du måste se motsägelsen i detta?
Om man har ett såhär motsägelsefullt budskap, så är det sannolikt några i samhället som berättigar att göra 1) enbart för att de har 2) som skyddsnät. Man resonerar som att: "Jag går till frisören, men hon har munskydd", eller "jag gick till affären i rusningstid klockan 17, men hade i alla fall munskydd" eller "jag åkte in till kontoret igår, men alla hade munskydd på tåget och på kontoret".
Lite märkligt resonemang. Det rationella borde snarare vara att
1) Undvik att träffa personer utanför ditt hushåll så mycket du kan. Stanna hemma. Gå inte i affärer i onödan, till kontoret om du inte måste, till festen, till frisören. Kort sagt, tillämpa social distansering som grundprincip.
2)
Om du trots allt måste gå till affären (för att handla mat och annat som är absolut nödvändigt), har ett jobb som kräver att du är på plats och/eller inte något annat val än att använda kollektivtrafiken för att ta dig dit du måste - använd då munskydd
och håll avstånd så gott du kan.
Det finns ingen som helst motsägelse i detta.