2020-11-17, 09:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Idag loggade jag in på mitt bankkonto för att kolla insättningar. Jag har swedbank. En QR-kod visas på datorn och måste scannas med mobilt bankid-appen på min mobil, finns inget annat sätt att logga in utom dosa.

Jag skulle betala en räkning. Då måste jag knappa in mobilt bankid. Både när jag lägger in bankgiro-numret och när jag betalar.

Jag var lite osynkad. Så sedan gick jag in på kivra för att kolla min post. Kivra kräver mobilt bankid för inloggning.

När jag kom in såg jag ett inkassobrev, en räkning som var sen.

Jag kontaktade sergel för att meddela att jag bestred faktura. Sergel kräver inloggning med bankid.

Jag gick tillbaka till kivra och såg en räkning med bara 1 dag kvar.

Då behövde jag logga in på swedbank för att betala den. Det krävs mobilt bankid för det.

För att kunna betala räkningen måste jag ha mobilt bankid för att först lägga in räkningens bankgiro, sedan mobilt bankid för att slutföra betalningen.

Jag är mentalt slut efter morgonens hamrande på mobilen. Innan IT-revolutionen fick jag en räkning i brevlådan och postade sedan en betalning per månad i kuvert som jag skrev under med penna. Bättre nu?

Varje gång man använder bankid så ökar rimligen osäkerheten, t.ex för avlyssning. Varje gång betalas även ett belopp till företaget som har bankid. Den kostnaden betalar i slutändan kunden.

Om bankid varit nere den här morgonen hade ingenting i min värld fungerat.

Kanske kommer det att sluta med att jag måste logga in på min dator med bankid, sedan logga in på flashback med bankid, och till slut godkänna ett inlägg på FB med bankid.

Något säger mig att bankid inte är en hållbar lösning för framtiden. Om säkerhetsstandarden sätts så högt så att man använder bankid till absolut allting så finns det knappast kvar någon säkerhet längre. Det har min morgon visat mig. Vad tror ni andra?
Citera
2020-11-17, 09:15
Medlem
SolidSteels avatar
Du blir helt slut av att använda bank id några gånger på morgonkvisten, arbetar du?

Tycker du inte att det är bra att dina personliga tjänster på internet är säkrade så bara du kan använda dom?
Citera
2020-11-17, 09:32
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Ja absolut, låt oss gå tillbaka till den tid när man stod och köade på postkontoret för att få betala sina räkningar. Eller skrev en check tillsammans med postgiroblanketten som ev. hann gå iväg i tid för att hinna betalas innan förfallodatum. Eller var tvungen att ta ledigt från jobbet för att kunna hinna in på banken innan 15 för att man ville flytta lite pengar från sitt sparkonto till blåskontot. Eller när man var tvungen att skicka postväxlar eller kontanter i kuvert när man köpte något av en privatperson.

Det var bättre förr, ju förr desto bättre!

/js
Citera
2020-11-17, 09:40
Medlem
youarenothings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolidSteel
Du blir helt slut av att använda bank id några gånger på morgonkvisten, arbetar du?

Tycker du inte att det är bra att dina personliga tjänster på internet är säkrade så bara du kan använda dom?

Ja gud ja, hur gjorde folk innan bankid? hur gick folk säkra på stan?! 😱

Håller med TS, Bankid är ett onödigt verktyg som är skapat bara för att ha digital kontroll över människan, dina ''fingeravtryck'' ska loggas o sparas för minsta lilla, allt ska dokumenteras.

Bankid är inte ens säkert, ''säkerhet'' är bara en sälj pitch. vet flera vars bankid blivit kapade, och pengar stulna från kontot. All information över digitala plattformar går att hacka.
Citera
2020-11-17, 10:00
Medlem
Fenjal888s avatar
Innan bank ID så hade man de där jädra dosorna, om att inte tala på korten med en helvetes massa engångskoder. DET fick jag huvudverk av, bank ID är rena rama räddningen.

Däremot håller jag med om att det är ett himla loggande på bank ID, kommer säker kommer någon smart lösning i framtiden. Kanske någon sorts "passiv face req" med telefonen vilandes framför en, vem vet?
Citera
2020-11-17, 10:04
Medlem
hockexs avatar
Haha, ts, försök att se BankID som ett verktyg som underlättar och hitta funktionen som gör det enklare. Kan omöjligt vara såpass omständligt då jag själv betalar med en inlogg + ett knapptryck.

Går man in med en trilsk syn på det hela blir det just det, ett besvär man tvingas genomlida.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kanske kommer det att sluta med att jag måste logga in på min dator med bankid, sedan logga in på flashback med bankid, och till slut godkänna ett inlägg på FB med bankid.

Det vore drömmen
Citera
2020-11-17, 10:05
Medlem
Sluta använda Kivra, det är totalt värdelöst.
Citera
2020-11-17, 10:18
Medlem
I de flesta fall kan bank-id på fil användas istället, enklare och finns städse redo i den dator du normalt använder (förutsatt att du lagt in det där givetvis). Mobilt bank-id är däremot bra att nyttja då din vanliga kontorsdator inte är redskapet, utan valfri annan maskin eller kanske en telefon.

Ser inget problem med detta, helt utan går fortare, men därmed ingen säkerhet alls. Engångskoder eller bankens egen dosa är alternativen, bättre på något sätt?
Citera
2020-11-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Idag loggade jag in på mitt bankkonto för att kolla insättningar. Jag har swedbank. En QR-kod visas på datorn och måste scannas med mobilt bankid-appen på min mobil, finns inget annat sätt att logga in utom dosa.

Jag skulle betala en räkning. Då måste jag knappa in mobilt bankid. Både när jag lägger in bankgiro-numret och när jag betalar.

Jag var lite osynkad. Så sedan gick jag in på kivra för att kolla min post. Kivra kräver mobilt bankid för inloggning.

När jag kom in såg jag ett inkassobrev, en räkning som var sen.

Jag kontaktade sergel för att meddela att jag bestred faktura. Sergel kräver inloggning med bankid.

Jag gick tillbaka till kivra och såg en räkning med bara 1 dag kvar.

Då behövde jag logga in på swedbank för att betala den. Det krävs mobilt bankid för det.

För att kunna betala räkningen måste jag ha mobilt bankid för att först lägga in räkningens bankgiro, sedan mobilt bankid för att slutföra betalningen.

Jag är mentalt slut efter morgonens hamrande på mobilen. Innan IT-revolutionen fick jag en räkning i brevlådan och postade sedan en betalning per månad i kuvert som jag skrev under med penna. Bättre nu?

Varje gång man använder bankid så ökar rimligen osäkerheten, t.ex för avlyssning. Varje gång betalas även ett belopp till företaget som har bankid. Den kostnaden betalar i slutändan kunden.

Om bankid varit nere den här morgonen hade ingenting i min värld fungerat.

Något säger mig att bankid inte är en hållbar lösning för framtiden. Om säkerhetsstandarden sätts så högt så att man använder bankid till absolut allting så finns det knappast kvar någon säkerhet längre. Det har min morgon visat mig. Vad tror ni andra?

Det är ditt eget fel att du valt kivra, hade du inte valt kivra hade du fått brevet hem i lådan som du sedan betalar genom datorn, antingen med bankid eller internetdosa. Vad äre som är så drygt med det?
Citera
2020-11-17, 10:22
Medlem
Aigiss avatar
Börja med att avinstallera Kivra då så får du pappersfakturor i brevlådan som du kan gå ner till banken och betala. Genast har ditt liv blivit bättre!
Citera
2020-11-17, 10:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hel-vete
Det är ditt eget fel att du valt kivra, hade du inte valt kivra hade du fått brevet hem i lådan som du sedan betalar genom datorn, antingen med bankid eller internetdosa. Vad äre som är så drygt med det?
Det är sant. Fast bara just nu. Jag förutspår att alla slutar med pappersbrev inom 1-3 år ungefär som vi slutar med kontanter, och sedan är det bankid-fipplande för varenda litet brev, varenda parkering, varenda köp av bulle. Varför inte bankid för att ringa ett samtal, det blir ju ett supersäkert samhälle. Jag är bara tidigt ute i mina klagomål.
Citera
2020-11-17, 10:24
Medlem
Bjurras avatar
Fick Bank-ID för första gången häromåret efter en lång utlandsvistelse.

Sjukt nice att slippa hålla reda på 25 olika inloggningar. I Looove Bank-ID.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in