2020-11-17, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Inser nu att vaccin inte kommer hjälpa mer än marginellt för de flesta jag pratat med kommer inte våga ta ett vaccin så här tidigt i framställningen med risk för biverkningar. Tror nu på en långvarig pandemi med ekonomisk depression som på 1930 talet. Konkurser, brist på mat och föda skapar svält, massarbetslöshet....ser inte bra ut det här tyvärr. Börsen kommer kollapsa igen som i febr o mars kanske ännu mer. Städerna kommer urholkas på arbete och folk som drar till landet.

De som är rädda kommer ta vaccin. När rädslan är över är pandemin över.
Citera
2020-11-17, 08:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det handlar ju också om att flytta kurvan "bakåt" i tiden. När övriga länder rapporterar en rapportdatum och Sverige avlidendatum så ser det ut som att spridningen tagit fart tidigare i Sverige gentemot andra länder. Hade andral länder gjot som Sverige så hade deras kuirvor börjat stiga en vecka tidigare.

Men gör man så här så kan Tegnell lättare motivera att Sverige ligger i samma "fas" som centraleuropa när man egntligen ligger i samma fas som grannländerna.

Ja det är oerhört fult och ger befolkningen felaktig information. Istället för att befolkningen kan vara proaktiva så är det redan försent när datan rapporteras och folk dör i stället. Hur kan man inte se det? Det är som att säga till ett barn i efterhand att se sig om innan man går över övergångsstället, ja om barnet lever då dvs. Tegnell gillar ju att jämföra med övergångsställen.
Citera
2020-11-17, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piolek
Jag tror att det kommer att visa sig att det är en myt att t.ex. självmord ökar under lockdown eller restriktioner. I Finland trivs man under restriktioner:

Var tredje finländare trivs bättre under restriktioner

https://www.svd.se/var-tredje-finlandare-trivs-battre-under-restriktioner

Ja eller så trivs 2/3 inte under restriktioner.[/quote]

Och en massa 70+ har stämt regeringen för karantänen.. De vill hellre ta risken än sitta hemma och uggla. Risken är ändå liten - även bland de som är äldre.
Citera
2020-11-17, 08:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men sluta larva dig. Norges antal smittade har absolut noll relevans för diskussionen kring IVA Sverige.
Jag har den som generisk länk. Men varför är inte Norge relevant i sammanhanget? Man kan väl jämföra utvecklingen mellan länderna. Du påstår ju att det planar ut och att våra åtgärder hjälper. Då är det väl relevant att se hur det funkar i andra länder.
Citera
2020-11-17, 08:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skrev att det finns minst en person som skulle resonera så - jag själv.

Att jag existerar behöver jag inte bevisa, och jag är ingen myt.
Då använder du dig själv som exempel i en tråd i vetenskapsforumet.
Citera
2020-11-17, 08:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det lilla hacket på toppen tror jag är höstlovet, det lär vi snart bli varse om.
Nej, det är det faktum att Sverige inte har rapporterat in på tre dagar.
Citera
2020-11-17, 08:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det är det faktum att Sverige inte har rapporterat in på tre dagar.

Så kan det ju också vara, men jag tror att även höstlovet kommer att ge ett liknande hack.
Citera
2020-11-17, 08:32
Medlem
Helt oförklarligt att FHM fortfarande vägrar rekommendera munskydd. Senast igår rekommenderar WHO explicit Sverige att göra just detta. Strutsmentaliteten är så stark att man tappar hakan.
Citera
2020-11-17, 08:33
Medlem
Citat:
Jag har den som generisk länk. Men varför är inte Norge relevant i sammanhanget? Man kan väl jämföra utvecklingen mellan länderna. Du påstår ju att det planar ut och att våra åtgärder hjälper. Då är det väl relevant att se hur det funkar i andra länder.
För det första så var det du som påståd att jag blev triggad övriga nordens siffror. Något som inte stämmer. För det andra har Norges eller Finland smitta noll med antalet nyregistrerade på IVA i Sverige alls att göra. För det tredje så planar antalet nyinlagda på IVA ut i Sverige.
Citera
2020-11-17, 08:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag hoppas vid Gud att regeringen fortsätter vid sin linje och låter vetenskapen tala istället för att ge vika till masshysterin. Utomlands har man bötlagt folk som har vistats utomhus på stranden utan munskydd. Det visar klart och tydligt hur långt ifrån vetenskap dessa länder huserar och att munskyddsdebatten endast är en symbolfråga som alarmisterna ska vinna till vilket pris som helst.

Jag hejar på vår regering som använder hjärnan istället.

Det regeringen och FHM sysslar med är inte vetenskap, munskydd är bra vid rätt tillfälle, stranden är inte ett sådant, men väl en trång buss.

Det verkar mer som att du lider av Stockholmssyndromet där du tar parti för dina förövare.
Citera
2020-11-17, 08:35
Medlem
Citat:
Då använder du dig själv som exempel i en tråd i vetenskapsforumet.
Javisst. Det är inget konstigt att använda en individ för att bekräfta att undantag finns till en regel.

Ser man ett vitt får så vet man att utsagan "alla får är svarta" är falsk.

Ert misstag brukar vara att ni ser ett vitt får och säger "alla får är vita".
Citera
2020-11-17, 08:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
För det första så var det du som påståd att jag blev triggad övriga nordens siffror. Något som inte stämmer. För det andra har Norges eller Finland smitta noll med antalet nyregistrerade på IVA i Sverige alls att göra. För det tredje så planar antalet nyinlagda på IVA ut i Sverige.
Det verkar inte så. Snarare verkar det komma i vågor. Jag tror inte att det bara har med rapporteringen att göra utan det är vad som faktiskt sker.
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
109-56=165 i skrivande stund, det går fort nu.

167 nu på IVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in