2020-11-17, 07:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Yep. Ökningstakten kring inskrivna planar ut.
Jag tror att du ska vara försiktig med sådana prediktioner. Vi är ganska överens om att vi antagligen inte får en helt korrekt bild av situationen genom att titta på trenden för smittspridning då provtagningen slagit i taket i princip alla regioner. Eller? Trots det ser kurvorna ut så här:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..latest&country=SWE~NOR~FIN~DNK&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-11-17, 07:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är snäppet under IVA.

Tack, hade inte hört talas om det innan. Tycker det är märkligt att inte Sverige rapporterar likt de andra länderna: antal som vårdas för covid på sjukhus, respektive antal på IVA. Vi rapporterar bara på IVA. Det ser ju iofs mindre farligt ut då.
Citera
2020-11-17, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att du ska vara försiktig med sådana prediktioner. Vi är ganska överens om att vi antagligen inte får en helt korrekt bild av situationen genom att titta på trenden för smittspridning då provtagningen slagit i taket i princip alla regioner. Eller? Trots det ser kurvorna ut så här:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..latest&country=SWE~NOR~FIN~DNK&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Jag tittar på de tillgängliga siffrorna som finns kring nyinskrivningar. Sedan begriper jag inte din poäng med att lägga in övriga Norden på Ourworldindata kring antalet fall.
Citera
2020-11-17, 07:48
Medlem
Citat:
Använda sig själv som riktmärke. Nä, så funkar det inte. Social distansering är krockkudden och kollisionzoner, munskydd är bilbältet. Det ena utesluter inte det andra fast de verkar oberoende av varandra på olika sätt. Munskydd signalerar för mig att hålla avstånd om det gör något. Det är iofs inte det centrala. Poängen är att minska smittspridningen med de medel man har även om inget är hundraprocentigt. Det är för övrigt inte vaccin heller. Här hur man visualiserar nyttan med munskydd (video):

https://www.youtube.com/watch?v=gZ66wJFD3bs&feature=youtu.be&t=270
Jag använde inte mig själv som "riktmärke".

Ett "riktmärke" skulle vara att påstå att de flesta människor är som jag.
Citera
2020-11-17, 07:49
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Eller så dör de.

Hur såg det ut samma period förra året?

160 på IVA nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
162 får jag det till enligt din länk.
Citera
2020-11-17, 07:49
Medlem
WHO vädjar nu till Sverige om att införa munskydd
Brittiska forskare ber svenska Regeringen köra över Tegnell och FHM

Och i Frankrike visar en senaste studie att enbart drygt 10% beräknas ha antikroppar.

Lååååångt kvar till autisten Tegnells flockimmunitet som han menade att vi skulle ha redan för månader sedan.
Citera
2020-11-17, 07:51
Medlem
Tegnell till TV4: "Har vi miljöer i Sverige där munskydd skulle göra nytta?"
Citera
2020-11-17, 07:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
162 får jag det till enligt din länk.

Och jag 149
Citera
2020-11-17, 07:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack, hade inte hört talas om det innan. Tycker det är märkligt att inte Sverige rapporterar likt de andra länderna: antal som vårdas för covid på sjukhus, respektive antal på IVA. Vi rapporterar bara på IVA. Det ser ju iofs mindre farligt ut då.
Sverige rapporterar unikt i hela Europa. Det handlar om att få situationen att alltid se bättre ut än den är och få det att se ut som att toppen är passerad. Här kan du läsa om hur Sverige rapporterar dödsfall, och hur resten av Europa gör det.

https://ourworldindata.org/covid-sweden-death-reporting?fbclid=IwAR0MzyODdxa4IKtV2QixEUkQlJJu3T8 bmU9m3U90unFWcFMsJx6-omwvfBg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tittar på de tillgängliga siffrorna som finns kring nyinskrivningar. Sedan begriper jag inte din poäng med att lägga in övriga Norden på Ourworldindata kring antalet fall.
Förstår inte att såna som du får skriva inlägg.alla forskare i Sverige är emot dina teorier att de planar ut på iva.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Och jag 149
120 + 42 = 162
Citera
2020-11-17, 07:54
Medlem
Smittspridningen av covid-19 är just nu högst bland gymnasieungdomar och unga vuxna. Nu kommer krav på att stänga gymnasier och högskolor igen.

sa inte AT att skolbarn inte blir smittade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in