2020-11-16, 23:35
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Viruset klarar av att överleva på ytor väldigt länge, människan rör ytorna med sina händer och sedan tar sig själv på ansiktet. Inte så märkligt att handhygien är viktigt eller hur?

Jag vet att det kan leva på ytor länge, men det finns fortfarande inga belägg för att kontaktsmitta spelar nån större roll vid smittspridningen. De flesta smittas i inomhusmiljöer när de andas in viruset. Det är så luftvägsvirus i allmänhet smittar.

Tyvärr har Tegnell tjatat så mycket om handtvätt att det finns en risk att folk tror att de inte kan bli smittade om de bara tvättar händerna. Många kan rentav ha missat vad som är den största risken.
Senast redigerad av fernebo 2020-11-16 kl. 23:39.
Citera
2020-11-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Källa?

Jordbruksverket:

https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/fagelinfluensa.4.4eea2b6311f3b931ba4800054.html
Citera
2020-11-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja... alltså... jag försöker verkligen hitta något i de där studierna, men jag tycker de är oerhört svaga.

Första studien är just den tyska staden Jena, och den studien var extremt svag. Jag lämnar det där.

Sen finns den här med Arizona. Där menar man att munskydden som infördes 17 juni bromsade smittan. Om man kollar på deras rullande 7-dagars så ser man att smittspridningen vände ner tvärt några veckor senare:

https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/arizona/

Vad är då problemet? Jo, samtidigt som man införde munskydd så införde man en lång rad andra åtgärder. Man stängde barer, gym, begränsade allmänna sammankomster m.m. Munskydden har kanske en effekt, men det bevisas inte av studien, eftersom det inte går att skilja ut dess effekt.

Dessutom drabbades Arizona hårt, som Sverige i våras. Så det kan finnas en komponent av immunitet som hjälpte till att trycka ner kurvan, och det borde erfarenhetsmässigt inträffa precis där. Arizona hade 220 döda per miljon när kurvan vände, Sverige cirka 200.

Sen finns en studie där man studerat en rad stater, och jämfört mellan stater som har munskydd vs. inte munskydd. Där ser man en liten effekt, men t.o.m. en epidemiolog på John Hopkins påpekar att det är svårt att dra slutsatsen att det var just maskerna som var orsaken:

https://www.washingtonpost.com/health/2020/11/02/covid-arizona-mask-mandate/

Dessutom är det flera av staterna med munskydd som sedermera drabbats mycket hårt, även efter att de började med munskydd. Forskarna skriver också uttryckligen i introt att det saknas bevis för att masker fungerar på "community level". Det är ju därför de gjort sin studie. Det sammanfattar forskningsläget.

Nu tycker du säkert jag bara är en partyförstörare som inte accepterar det här rakt av, men man måste kunna applicera kritiskt tänkande även här.

Jag håller med om att det är komplicerat. Problemet är att det inte går att göra kontrollerade experiment. Även om du skulle randomisera så att några bär mask och några inte gör det, så kontrollera du därigenom inte placebo respektiva omvänd placebo-effekt - dessutom fångar man inte effekten av att skydda andra. Det kan också vara så att länder/regioner som inför munskydd inte tar till andra åtgärder - så tror jag kan vara fallet med Spanien, och då kan det se ut som att munskydd inte har hjälpt fast de har det. Man får försöker kontrollera för olika faktorer så gott det går. Här tror jag man får göra en samlad bedömning över alla studier, och då kan vi konstatera att ledande tidskrifter (Lancet, Nature, etc) har kommit fram till att det är bättre att införa munskydd än att inte göra det. Ungefär som med klimatet. Anders Tegnell med sin doktorsgrad står sig slätt - han har inte ens docenttitel och är inte aktiv forskare.

Man kan också tillämpa Ockhams raknikiv - det är en mer komplicerad förklaring att munskydd inte skulle hjälpa, och därför mindre sannolik, givet att vi inte har så mycket information. Det är ganska sannolikt att munskydd hjälper om de används på rätt sätt och inte tränger ut andra policyåtgärder, ungefär som att blodtrycksmedicin hjälper givet att man inte tar det som en förevändning att inte motionera och inte gå ned i vikt. Utmaningen blir då att införa munskydd men samtidigt varna för att inte minska på social distansering och inte dra ned på andra ätgärder. Sverige som land borde ha bättre förutsättningar än andra givet att människor är bättre på att följa instruktioner.

Man kan också göra en riskanalys. Säg om det är bara 50 procent sannolikhet att munskydd kan få ned reproduktionstalet med säg 20 procent, och 50 procent ingen effekt - då är det ju ändå bättre med en sådan åtgärd än inte alls, speciellt när det inte blir så mycket negativa effekter jmf med ex. skolstängning. Tar man till tio olika åtgärder där det är 50 procents chans att de hjälper är det en chans på 1000 att ingen biter.
Citera
2020-11-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ännu har man inte konstaterar människosmitta men om viruset lyckas hoppa över till oss blir det inte kul. Kan bli nästa stora pandemi.

"The emergence of a novel H5N8 virus with the capability of infecting humans could have drastic consequences to global health."

Kanske blir brist på kyckling o ägg om det sprider sig

https://www.reuters.com/article/uk-health-birdflu-denmark/denmark-culls-25000-chickens-after-finding-bird-flu-on-farm-idUKKBN27W2LZ

Eller tvärtom: många ägg och kycklingätare "försvinner".. och de som är kvar vågar inte äta ägg och kyckling i rädslan av att drabbas av samma öde.

T.ex. i Stockholm går det inte längre att hitta färdiggrillade kycklingar i saluhallar. Inte för att de skulle vara en bristvara utan att folk inte köper dem. Därför måste man specialbeställa om man vi ha en grillad majskyckling.

Och det är bara C19 hittills som har härjat och skrämt upp folk.
Citera
2020-11-16, 23:59
Medlem
Gutis avatar
Helt ärligt förstår jag inte riktigt de nya reglerna som innefattar 8 pers. Butiker, gym och eventuellt bio kan ta emot folk men hur är det vid matcher och träningar för vuxna? Jag ska eventuellt spela innebandy. Våra matcher och träningar behöver inte tillstånd för polisen. Kommer 8 personersgränsen innefatta oss? Just nu är det ju restriktioner i regionen på att inte träna eller spela match, men om det slutar gälla så kan vi köra igång? Eller?

Tycker allt är så fruktansvärt tvetydigt
Citera
2020-11-17, 00:01
Medlem
Citat:
Fine, men jag efterfrågar hans vetenskapliga underlag, inte hans tolkning av det.

Jag utesluter inget, men jag tycker det är bedrövligt att man inte kan producera några vettiga studier.

Att säga att det är etiskt oförsvarbart med blindstudier på munskydd är otroligt konstigt. Jag förstår inte hur kan det vara mer oetiskt att dubbelblindtesta munskydd än vaccin.

Det är gjort i Danmark. Men antagligen pga det etiska, vägras studien publicering.
Citera
2020-11-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guti
Helt ärligt förstår jag inte riktigt de nya reglerna som innefattar 8 pers. Butiker, gym och eventuellt bio kan ta emot folk men hur är det vid matcher och träningar för vuxna? Jag ska eventuellt spela innebandy. Våra matcher och träningar behöver inte tillstånd för polisen. Kommer 8 personersgränsen innefatta oss? Just nu är det ju restriktioner i regionen på att inte träna eller spela match, men om det slutar gälla så kan vi köra igång? Eller?

8 personers-gränsen gäller publiken, inte spelarna, som jag har förstått det.
Citera
2020-11-17, 00:03
Medlem
Citat:

Alltså. Du ska undvika all onödig fysisk kontakt, punkt.
Det enda man kan reglera med lag är det de gjort. Ingen hindrar dig från gym osv. Men budskapet är, gör det inte. Hur svårt ska det vara?
Citera
2020-11-17, 00:04
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:

Du kan annars lyssna och försöka förstå vad lövet säger. Umgås bara med din familj gör bara nödvändiga inköp så sällan som möjligt. Gymma inte festa inte, ha inte middagar med andra familjer.

Nej jag tror inte bandyspel uppskattas men kanske inte förbjudits helt enligt lag, ska eet behövas för att du ska förstå?
Citera
2020-11-17, 00:04
Medlem
Citat:
Fine, men jag efterfrågar hans vetenskapliga underlag, inte hans tolkning av det.

Jag utesluter inget, men jag tycker det är bedrövligt att man inte kan producera några vettiga studier.

Att säga att det är etiskt oförsvarbart med blindstudier på munskydd är otroligt konstigt. Jag förstår inte hur kan det vara mer oetiskt att dubbelblindtesta munskydd än vaccin.

Jag förstår inte hur du kan göra blindstudier på munskydd. En blindstudie innebär att försökspersonen vet inte om man har fått medicinen eller inte. En som randomiseras munskydd eller icke-munskydd vet ju om det, och då får man en placebo-effekt (falsk otrygghet, ökar social distansering) eller omvänd placeboeffekt (falsk trygghet, minskar social distansering). Dessutom fångar en sådan studie på sin höjd effekten på försökspersonen, inte på det skydd som försökspersonen ger till andra, och huvudhypotesen är ju att munskydd främst skyddar andra snarare än bäraren.

Sådana här studier säger egentligen så mycket om effekten på samhällsnivå. Man kan även ha en policy-effekt, så att munskyddstvång leder till att andra åtgärder inte sätts in, men då har man ju gjort ett medvetet val ungefär som när en patient som får blodtrycksmedicin tar det som förevändning att inte motionera och gå ned i vikt.
Citera
2020-11-17, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag håller med om att det är komplicerat. Problemet är att det inte går att göra kontrollerade experiment. Även om du skulle randomisera så att några bär mask och några inte gör det, så kontrollera du därigenom inte placebo respektiva omvänd placebo-effekt - dessutom fångar man inte effekten av att skydda andra. Det kan också vara så att länder/regioner som inför munskydd inte tar till andra åtgärder - så tror jag kan vara fallet med Spanien, och då kan det se ut som att munskydd inte har hjälpt fast de har det. Man får försöker kontrollera för olika faktorer så gott det går. Här tror jag man får göra en samlad bedömning över alla studier, och då kan vi konstatera att ledande tidskrifter (Lancet, Nature, etc) har kommit fram till att det är bättre att införa munskydd än att inte göra det. Ungefär som med klimatet. Anders Tegnell med sin doktorsgrad står sig slätt - han har inte ens docenttitel och är inte aktiv forskare.

Man kan också tillämpa Ockhams raknikiv - det är en mer komplicerad förklaring att munskydd inte skulle hjälpa, och därför mindre sannolik, givet att vi inte har så mycket information. Det är ganska sannolikt att munskydd hjälper om de används på rätt sätt och inte tränger ut andra policyåtgärder, ungefär som att blodtrycksmedicin hjälper givet att man inte tar det som en förevändning att inte motionera och inte gå ned i vikt. Utmaningen blir då att införa munskydd men samtidigt varna för att inte minska på social distansering och inte dra ned på andra ätgärder. Sverige som land borde ha bättre förutsättningar än andra givet att människor är bättre på att följa instruktioner.

Man kan också göra en riskanalys. Säg om det är bara 50 procent sannolikhet att munskydd kan få ned reproduktionstalet med säg 20 procent, och 50 procent ingen effekt - då är det ju ändå bättre med en sådan åtgärd än inte alls, speciellt när det inte blir så mycket negativa effekter jmf med ex. skolstängning. Tar man till tio olika åtgärder där det är 50 procents chans att de hjälper är det en chans på 1000 att ingen biter.

Riskanalyser kan gå åt andra hållet också. Att det blir värre pga beteende eller felanvänt. Samt en kostnad på hushållen som kanske inte alla har råd med.
Citera
2020-11-17, 00:10
Medlem
Gutis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Alltså. Du ska undvika all onödig fysisk kontakt, punkt.
Det enda man kan reglera med lag är det de gjort. Ingen hindrar dig från gym osv. Men budskapet är, gör det inte. Hur svårt ska det vara?
Jag har aldrig väl aldrig sagt att jag ska spela. Jag frågade rent regeltekniskt om det är fysiskt möjligt att spela med de nya reglerna. Jag tar och kommer ta ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in