2020-11-16, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
155 på IVA nu. Tänkte väl att det skulle öka ännu.

https://platz.se/coronavirus/
https://c19.se

Nej, fortfarande 150 enligt SIR.
Citera
2020-11-16, 19:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
6.7% av alla provtagna individer i Oslo är tydligen positiva. Aldrig tidigare har det varit så högt. Nya lokala restriktioner införs.
Frågan är om Oslo stängs ner snart.
Alla gymnasieskolor blir nu röda ( högsta nivån där smittan sker ), om det bara gäller Oslo vet jag inte.

svt.se
Citera
2020-11-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nej, fortfarande 150 enligt SIR.

Exakt. 150.

Tio patienter fler än förra tisdagen. Trots 5000 nya fall per dag vecka in och vecka ut.
Citera
2020-11-16, 19:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell fnyser åt munskydd, men i många andra länder så är dessa en självklarhet.

Man tycker att sådana här beslut ska vara vetenskapligt förankrade. Men hur kan det vara så olika?
Många länder? I vilka länder förutom Sverige är munskydd inte en självklarhet? Vitryssland kanske.
Det finns väl inga länder i den upplysta världen som inte åtminstone rekommenderar munskydd mera? Till och med i USA rekommenderas det nu efter att Biden vann valet.

Angående vetenskaplig förankring så är det väl så att typ nio av tio undersökningar kommit fram till att munskydd minskar på spridningen. Tegnell väljer att luta sig emot den tioende då, den som var inconclusive.
Citera
2020-11-16, 19:23
Medlem
Citat:
155 på IVA nu. Tänkte väl att det skulle öka ännu.

https://platz.se/coronavirus/
https://c19.se

Nä. 150 vad det verkar eller? Att fylla upp IVA verkar glädjande nog gå långsammare än väntat.
Citera
2020-11-16, 19:33
Medlem
Ta antal covid smittade barn gg 6 då närmar sig siffrorna verkligheten.

A Public Health Antibody Screening Indicates a 6-Fold Higher SARS-CoV-2 Exposure Rate than Reported Cases in Children

https://www.cell.com/med/pdf/S2666-6340(20)30020-9.pdf?_returnURL=https%253A%252F%252Flinkinghub.el sevier.com%252Fretrieve%252Fpi i%252FS2666634020300209%253Fshowall%253Dtrue
Citera
2020-11-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
"Coronavirus vaccine is good news, but it’s no magic bullet"

https://www.irishtimes.com/life-and-style/health-family/pfizer-s-coronavirus-vaccine-is-good-news-but-it-s-no-magic-bullet-1.4408511
Jag känner mig väldigt optimistisk kring de här vaccinen.

Med det sagt, några kommentarer på Modernas rapport:

1) 94.5% effekt var för "primary endpoint" som gick ut på att förhindra symptomatisk sjukdom.

2) Huruvida det skyddar mot att du blir infekterad av viruset är inte känt. Det är alltså fortfarande möjligt att man blir asymptomatiskt sjuk, och ändå bidrar till smittspridningen.

3) Det var inga under 18 år med i studien, så vaccinet är inte aktuellt för barn.

4) Antalet som fått covid i studien är bara 95 stycken (varav 90 stycken fick placebo). Det här statistiska underlaget är nog för litet för att man ska känna sig bekväm med att vaccinera någon yngre än typ 40-50 år, om den inte har särskilda skäl.

5) Det är bara att tuta och köra med 70+ om det inte framkommer något nytt längre fram.

6) Även om den officiella planen är att stoppa pandemin, så tror jag den inofficiella planen för många länder är att vaccinera riskgrupper och sen öppna upp. Det är inte koscher i dagsläget, men om antalet dödsfall sjönk med 95% så skulle nog opinionen vända sig mot nedstängningar i de flesta länder.
Citera
2020-11-16, 19:40
Medlem
Vanstertrollets avatar
En aspekt som man sällan ser diskuteras är varför inte forskningen jobbat mer förebyggande kring all form av Coronavirus? Man har känt till det här viruset sen typ 30-talet och ändå vet man inte mer. Är det så att även forskarna har nonchalerat viruset och bedömt det som tämligen ofarligt och risken för att vi någonsin skulle få en samhällsspridning som mycket låg?

Ursäkta min okunnighet i just ämnet vaccin, men borde man inte egentligen kunna vara mycket mer förberedda på utbrott av olika virus än vad man är idag? Det gäller inte bara Coronavirus utan alla former av farsoter. Jag tycker man borde kunnat ha ett vaccin i pipelinen redan från start. Men jag erkänner att jag är okunnig i den frågan.

Jag hoppas dock att forskningen får betydligt större anslag framöver för att kunna bedriva forskning kring olika virus så att vi i framtiden står betydligt bättre rustade när nästa farsot lamslår samhället.
Citera
2020-11-16, 19:41
Medlem
Citat:
Många länder? I vilka länder förutom Sverige är munskydd inte en självklarhet? Vitryssland kanske.
Det finns väl inga länder i den upplysta världen som inte åtminstone rekommenderar munskydd mera? Till och med i USA rekommenderas det nu efter att Biden vann valet.

Angående vetenskaplig förankring så är det väl så att typ nio av tio undersökningar kommit fram till att munskydd minskar på spridningen. Tegnell väljer att luta sig emot den tioende då, den som var inconclusive.
Om jag får ställa en seriös fråga angående munskydd.

Vad finns det egentligen för studier på munskydd och spridning? Jag skulle vilja läsa dessa.

Jag har sett studier på munskydd och smitta mellan individer, men inte på munskydd och spridning i en population.

(möjligtvis undantaget "den tyska staden Jena", men den studien hade en rad vetenskapliga brister som gjorde att den inte bevisade något alls, egentligen)
Citera
2020-11-16, 19:52
Medlem
Kanske nämnts redan men Uppsala har alltså bara sex aktiva fall utspritt på tre äldreboenden just nu. Det får väl ses som rätt bra ändå med tanke på samhällsspridningen.

Det verkar vara många "odödliga" 50-talister som läggs in och behöver IVA-vård i Uppsala. Kanske skulle man sänka åldern för riskgrupp till 60?
Citera
2020-11-16, 20:05
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var menar du att de kom ifrån då?

Överallt. Särskilt Iran och andra länder vi har många invandrare från. Länder som hade en omfattande smittspridning innan de ens kunde testa.
I början var det övervägande invandrare smittade veckor innan sportlovet som dog.
Citera
2020-11-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Överallt. Särskilt Iran och andra länder vi har många invandrare från. Länder som hade en omfattande smittspridning innan de ens kunde testa.
I början var det övervägande invandrare smittade veckor innan sportlovet som dog.
Det finns data från FHM som visar smittspårningen från den tiden.
Som jag kommer ihåg det var 5% från Iran och 70% från Italien och Österrike.
Filen finns säkert kvar på deras hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in