2020-11-16, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Du länkar till en artikel från mars när allt annat som sades då också senare visade sig vara fel? Det går naturligtvis att lösa för länder som ligger i framkantmed barnpassning på dagis/fritids vars föräldrar har samhällsviktiga yrken. Men är man snäv som du i sinnet så förstår jag att du tänker som du gör, det är typiskt svenskt.

Jag säger inte att det inte går att lösa, men en del verkar inte förstå att det får rätt stora konsekvenser t ex för vården för Sverige om 1 miljon barn under 12 år behöver barnpassning. Typiskt white-trash-amerikanskt att tänka så tvärsäkert och utan konsekvenstänk som du.
Citera
2020-11-16, 18:42
Medlem
6.7% av alla provtagna individer i Oslo är tydligen positiva. Aldrig tidigare har det varit så högt. Nya lokala restriktioner införs.
Frågan är om Oslo stängs ner snart.
Citera
2020-11-16, 18:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Jag har vissa privata källor som säger att Spanien kommer börja vaccinera i januari men sedan så är naturligtvis också den svenska modellen som säger mig att vi är aldrig först på bollen.
Vaccinsdoserna fördelas mellan EU länderna enligt de kvoter man kommit överens om (som grundar sig i befolkningsstorleken). Alla EU länder får vaccinet samtidigt.
Citera
2020-11-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag säger inte att det inte går att lösa, men en del verkar inte förstå att det får rätt stora konsekvenser t ex för vården för Sverige om 1 miljon barn under 12 år behöver barnpassning. Typiskt white-trash-amerikanskt att tänka så tvärsäkert och utan konsekvenstänk som du.
Nu är det dock högstadieelever som framförallt sprider smittan I grundskolan...
Citera
2020-11-16, 18:52
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Jaså, nä snarare konservativt tänk.
Tycker du står för white trashen i det hela. Österrike gör det nu, stänger skolor. Men Sverige är för svagt för att lyckas med detta.
Citera
2020-11-16, 18:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja alla stora producerar på risk. USA warpspeed gick ut på att betala bolagen för att börja producera innan godkännande.

Men tar lång tid att producera till alla. Tror pfizer inte tillverkar mer än 50 miljoner doser i månaden.

Är det inte bara nu innan de börjar distribuera ut, det är ju tydligen inte helt enkelt att lagra.
Citera
2020-11-16, 18:54
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vaccinsdoserna fördelas mellan EU länderna enligt de kvoter man kommit överens om (som grundar sig i befolkningsstorleken). Alla EU länder får vaccinet samtidigt.

Vi får väl se om Sverige börjar vaccinera samma dag som vissa andra länder.
Citera
2020-11-16, 18:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Vi får väl se om Sverige börjar vaccinera samma dag som vissa andra länder.
Om det tar lika länge att koordinera som alla andra åtgärder så blir det förstås en fördröjning på tre-fyra veckor innan man får tummen ur
Citera
2020-11-16, 19:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
155 på IVA nu. Tänkte väl att det skulle öka ännu.

https://platz.se/coronavirus/
https://c19.se
Citera
2020-11-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tror du räknar för lågt.
För att få till flockimmunitet krävs många som smittas och utvecklar antikroppar.
Vården hade kollapsat och äldrevården hade också totalhavererat och våra äldre hade dött som flugor. Även många ej boende på äldreboenden typ 30-80 åringar som vissa hade blivit så sjuka att de behövt syrgas eller respirator hade aldrig tagits om hand.
Folk hade givetvis gjort egen lock-in när de fattat vart vi var på väg men många hade ändå blivit smittade.
Men man agerade i början utan att veta så mycket om viruset och totalt oansvarig hantering med personal på äldreboenden som drog med sig smittan helt utan att inse konsekvensen.

Jag tycker vi kan lära en hel del av denna pandemi och även set till att vi skaffar en beredskap för kommande som är väl värda namnet.

Jag tror att medborgare hade blivit sina egna epidemiologer och preppers. Man hade skaffat fram skyddsmaterial och tagit hem gamlingar från äldreboende. Den egna lock-in som du talar om hade fått dödstalet att hålla sig kring 20000-30000 helt utan samhällsrestriktion.
Citera
2020-11-16, 19:06
Medlem
Mask för skolbarn och mindre skolklasser i Tyskland.
Nånting för Sverige att ta efter.

Chancellor Angela Merkel will on Monday push for tougher curbs including masks in all schools, smaller class sizes and drastic limits on contacts to bring down coronavirus infections in Germany.

https://www.thelocal.de/20201116/merkel-eyes-schools-contacts-in-tougher-virus-curbs-push
Citera
2020-11-16, 19:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns ju fler åtgärder man kan sätta in som munskydd tex.

”Fungerar munskydd? NEJ” Så skrev Trumps egen pandemirådgivare Scott Atlas på Twitter i oktober. Det skulle han inte ha gjort. Enligt Twitter var inlägget att likställa med desinformation varför företaget bestämde sig för att frysa Atlas konto tills han hade raderat tweeten.

Man kan ha olika åsikter om Twitters policy att flagga och blockera visst innehåll. Men det är talande att Sveriges officiella syn på munskydd betraktas som alternativa fakta i andra delar av världen.

För Finlands "Anders Tegnell" så är det en självklarhet att bära munskydd:

Citat:
Direktör Mika Salminen använder munskydd i offentliga sammanhang.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/29/coronalaget-i-finland-ratt-stabilt-188-ar-dagens-siffra

Likaså för den finska regeringen:
https://youtu.be/oWBg5e4UpsA?t=1267

Det är ju det här som är så konstigt. Anders Tegnell fnyser åt munskydd, men i många andra länder så är dessa en självklarhet.

Man tycker att sådana här beslut ska vara vetenskapligt förankrade. Men hur kan det vara så olika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in