2020-11-15, 02:01
Medlem
Äh jag lyckades ju på något sätt förväxla decennium med sekel, så ska inte säga att jag var med på nåt sätt. Fick dock starka Mälarstrandsvibes. Återkommer med fråga imorn, om inte någon känner sig extremt sugen redan nu!
Citera
2020-11-15, 16:23
Medlem
1. Vi söker f.d. huvudstad, i land som försvann men som nu delvis kanske är på väg att återuppstå (om än inte med samma ideologiska inriktning som innan). Ingen liten obskyr skitort, utan en relativt välkänd, mkt gammal stad.
2. 60-tals kris bar stadens namn.
3. Kontroversiell svensk rapduo.
Citera
2020-11-15, 21:55
Medlem
4. För tillfället kontrolleras staden av gäng som har stöd från UAE.
5. Stadens internationella flygplats är en gammal flygbas. Kolonialherrarna som bygge den lämnade på 60-talet.
6. https://www.youtube.com/watch?v=SNpCn0nAlR0&ab_channel=TheGinomortadella (fast på ett annat ställe och betydligt sämre på alla sätt)
Citera
2020-11-15, 21:59
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
4. För tillfället kontrolleras staden av gäng som har stöd från UAE.
5. Stadens internationella flygplats är en gammal flygbas. Kolonialherrarna som bygge den lämnade på 60-talet.
6. https://www.youtube.com/watch?v=SNpCn0nAlR0&ab_channel=TheGinomortadella (fast på ett annat ställe och betydligt sämre på alla sätt)

Sana´a..?
Citera
2020-11-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sana´a..?

Sanaa är ju en nuvarande huvudstad. Men du tänker alldeles rätt...
Citera
2020-11-15, 22:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Sanaa är ju en nuvarande huvudstad. Men du tänker alldeles rätt...

Vill ju ha det till Nordyemen men tänker fel? ...Aden..?
Citera
2020-11-15, 22:29
Medlem
Citat:
Vill ju ha det till Nordyemen men tänker fel? ...Aden..?

Aden, yes! Alldeles riktigt! En kamel och en påse Mokha-kaffe, samt frågan till dig.

1. Avser Sydjemen, där någon slags separatistisk rörelse har dykt upp under det pågående inbördeskriget.
2. Aden-krisen, som ledde till Sydjemens självständighet.
3. Aden x Asme.
4. Separatisterna har stöd från UAE.
5. Britterna.
6. Tänkte på föreningen av Nord- & Sydjemen.
Citera
2020-11-15, 22:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Aden, yes! Alldeles riktigt! En kamel och en påse Mokha-kaffe, samt frågan till dig.

1. Avser Sydjemen, där någon slags separatistisk rörelse har dykt upp under det pågående inbördeskriget.
2. Aden-krisen, som ledde till Sydjemens självständighet.
3. Aden x Asme.
4. Separatisterna har stöd från UAE.
5. Britterna.
6. Tänkte på föreningen av Nord- & Sydjemen.

Tackar - här var det bättre priser! Återkommer efter 00.10 när Poirot briljerat klart, vill någon otålig gå in med en fråga är det fritt fram.
Citera
2020-11-15, 22:48
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Tackar - här var det bättre priser! Återkommer efter 00.10 när Poirot briljerat klart, vill någon otålig gå in med en fråga är det fritt fram.

Poirot-paus är ju ett måste
Citera
2020-11-16, 00:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Poirot-paus är ju ett måste

Så är det ju!

Brukar ju lägga fokus på sport eller näringsliv (eller träd... ) och vi kör på det senare, då vi ska till en utpräglad industristad.

1) Batterifabrik, i händerna totalt på internationell - i två led s a s - jätte.

2) Stort företag inom fordonsindustrin har tillverkning i staden, också den kontrolleras av global jätte.

3) Litet, litet varv - and you guessed it - har ägare ej rotade i landet ifråga.

4) Inte ens stadens kärnverksamhet är i inhemska händer.

De internationella kapitalisterna hör hemma i - slumpmässigt ordnat - Tyskland, Nederländerna och Frankrike.

Edit: stafvfel
Senast redigerad av GoggeGogelius 2020-11-16 kl. 00:42.
Citera
2020-11-16, 18:09
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Så är det ju!

Brukar ju lägga fokus på sport eller näringsliv (eller träd... ) och vi kör på det senare, då vi ska till en utpräglad industristad.

1) Batterifabrik, i händerna totalt på internationell - i två led s a s - jätte.

2) Stort företag inom fordonsindustrin har tillverkning i staden, också den kontrolleras av global jätte.

3) Litet, litet varv - and you guessed it - har ägare ej rotade i landet ifråga.

4) Inte ens stadens kärnverksamhet är i inhemska händer.

De internationella kapitalisterna hör hemma i - slumpmässigt ordnat - Tyskland, Nederländerna och Frankrike.

Edit: stafvfel

Låter lite som Sverige, Göteborg har fordonsindustri som kontrolleras av global jätte, den lilla varvsverksamhet som finns kvar i form av Gotenius varv är dock inte utlandskontrollerat vill jag erinra mig. Batterifabriken Tudor i Surte är väl i stort sett nedlagd sedan amerikanerna köpte upp fabriken, således finns saker som passar in på Göteborg men inte helt och fullt ut.

Oskarshamn har Scania och Oskarshamns varv. Scania är utländsk, varvet vet jag ej. Kanske har Oskarshamn också batterifabrik, men jag säger Oskarshamn.
Citera
2020-11-16, 18:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Låter lite som Sverige, Göteborg har fordonsindustri som kontrolleras av global jätte, den lilla varvsverksamhet som finns kvar i form av Gotenius varv är dock inte utlandskontrollerat vill jag erinra mig. Batterifabriken Tudor i Surte är väl i stort sett nedlagd sedan amerikanerna köpte upp fabriken, således finns saker som passar in på Göteborg men inte helt och fullt ut.

Oskarshamn har Scania och Oskarshamns varv. Scania är utländsk, varvet vet jag ej. Kanske har Oskarshamn också batterifabrik, men jag säger Oskarshamn.

Snyggt!

Scania (hyttillverkningen) - del av VW-koncernen.
Nife batterier - ägs av franska SAFT, i sin tur del av Total-konglomeratet (notera hur total kursiverats... ).
Varvet ägs av holländska Damen shipyards.
Kärnverksamheten ( ) - kärnkraftverken i tyska Unipers händer.

Observera att jag på intet sätt är emot utländsk ägande - ofta en bättre garant för industriell utveckling än att vara i händerna på "svenska" globalister, visar massor av exempel jag inte orkar dra här (ja, samtliga i Oskarshamn välskötta och blomstrande utom just Oskarshamns kraft - men beror ju mer på sinnessjuk svensk anti-kärnkraftsskattepolitik).

Och ni som avser "handla svenskt" på IKEA (detta smaklösa företag) nästa gång, tänk på att ni stöder ett företag som samtidigt som man inför muslimska bönerum avskaffar Julen ("vinterträd" i plast finns... jo, uttalad policy att vara "mångkulturella") stöder ett holländskt företag skapat av en skattesmitande svensk nazist.

Vad fan håller jag på med!!!??? Detta är en quiztråd - inte Speaker´s corner...

Sorry för OT, kulörta vinterträdskulor samt frågan till DeValera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in