Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Låter lite som Sverige, Göteborg har fordonsindustri som kontrolleras av global jätte, den lilla varvsverksamhet som finns kvar i form av Gotenius varv är dock inte utlandskontrollerat vill jag erinra mig. Batterifabriken Tudor i Surte är väl i stort sett nedlagd sedan amerikanerna köpte upp fabriken, således finns saker som passar in på Göteborg men inte helt och fullt ut.
Oskarshamn har Scania och Oskarshamns varv. Scania är utländsk, varvet vet jag ej. Kanske har Oskarshamn också batterifabrik, men jag säger Oskarshamn.
Snyggt!
Scania (hyttillverkningen) - del av VW-koncernen.
Nife batterier - ägs av franska SAFT, i sin tur del av Total-konglomeratet (notera hur total kursiverats...

).
Varvet ägs av holländska Damen shipyards.
Kärnverksamheten (

) - kärnkraftverken i tyska Unipers händer.
Observera att jag på intet sätt är emot utländsk ägande - ofta en bättre garant för industriell utveckling än att vara i händerna på "svenska" globalister, visar massor av exempel jag inte orkar dra här (ja, samtliga i Oskarshamn välskötta och blomstrande utom just Oskarshamns kraft - men beror ju mer på sinnessjuk svensk anti-kärnkraftsskattepolitik).
Och ni som avser "handla svenskt" på IKEA (detta smaklösa företag) nästa gång, tänk på att ni stöder ett företag som samtidigt som man inför muslimska bönerum avskaffar Julen ("vinterträd" i plast finns... jo, uttalad policy att vara "mångkulturella") stöder ett holländskt företag skapat av en skattesmitande svensk nazist.
Vad fan håller jag på med!!!??? Detta är en quiztråd - inte Speaker´s corner...
Sorry för OT, kulörta vinterträdskulor samt frågan till DeValera!