2020-11-13, 23:12
Medlem
DeValeras avatar
https://www.youtube.com/watch?v=TXKohFRdLWY
Citera
2020-11-13, 23:13
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag har hört en anekdot om en person som beställt en flygbiljett från London till denna stads mycket större och berömdare namne på en helt annan kontinent, men av misstag hamnade på ett plan till denna stad. Om det var flight 714 vet jag inte, men destinationerna delar namn.

aaaaaah!!! Sydney Nova Scotia! Nova Scotia Oilers.

Snyggt, you had me there!
Citera
2020-11-13, 23:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
aaaaaah!!! Sydney Nova Scotia! Nova Scotia Oilers.

Snyggt, you had me there!

Jag tänkte lite på om det kunde vara Sydney i din fråga om Sydney BC, men jag tänkte att Victoria också har australisk anknytning.

Skulle just ge er en ledtråd till, Noumea som du gissade på delar ju faktiskt namn med det område som Sydney tillhör, Nya Kaledonien (Nya Skottland) och Nova Scotia (Nya Skottland).

Cajunerna i Louisiana kom från Acadia (akadien på svenska) som området runt denna del av Kanada kallades under den franska tiden.

Många skottar flyttade till Nova Scotia och det har finns fortfarande skotsk-gälisk språkiga i området.

Sydney ligger på ön Cape Breton, Breton= Bretagne, salta kex av märket Breton kanske ni inmundigat till vin&ost.

Autonomt område på ö, är ju Skottland.

Ursprungsbefolkningen indianer.

Det där med operahus var tänkt att leda er in på Sydney som har ett berömt operahus (det australienska förstås). Flight 714 är ju plan 714 till Sydney en Tintin bok, sångaren Sydney Youngblood är nog inte från något av de två Sydney, men delar namn med dem.

Frågan är din igen Gogge!
Senast redigerad av DeValera 2020-11-13 kl. 23:24.
Citera
2020-11-13, 23:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Jag tänkte lite på om det kunde vara Sydney i din fråga om Sydney BC, men jag tänkte att Victoria också har australisk anknytning.

Skulle just ge er en ledtråd till, Noumea som du gissade på delar ju faktiskt namn med det område som Sydney tillhör, Nya Kaledonien (Nya Skottland) och Nova Scotia (Nya Skottland).

Cajunerna i Louisiana kom från Acadia (akadien på svenska) som området runt denna del av Kanada kallades under den franska tiden.

Många skottar flyttade till Nova Scotia och det har finns fortfarande skotsk-gälisk språkiga i området.

Sydney ligger på ön Cape Breton, Breton= Bretagne, salta kex av märket Breton kanske ni inmundigat till vin&ost.

Autonomt område på ö, är ju Skottland.

Ursprungsbefolkningen indianer.

Det där med operahus var tänkt att leda er in på Sydney som har ett berömt operahus (det australienska förstås). Flight 714 är ju plan 714 till Sydney en Tintin bok, sångaren Sydney Youngblood är nog inte från något av de två Sydney, men delar namn med dem.

Frågan är din igen Gogge!

Thanx! Det var lite turer där...

Några tubenleads som ska leda till ett (sjukt) brott som ägde rum i denna stad för nästan decenniet sedan, the plot thickens... ...ännu ouppklarat vad jag vet. Staden har dock återhämtat sig.

1) https://www.youtube.com/watch?v=iQY1-f-X2NI

2) https://www.youtube.com/watch?v=_mej5wS7viw

3) https://www.youtube.com/watch?v=_awAH-JJx1k

(lite knäpp fråga, samtidigt väldigt enkel, rebusaktig.).
Citera
2020-11-14, 00:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Observera att brottet ingalunda s a s definierar staden, Jack the Ripper är London om ni förstår vad jag menar.

1b) I centrum för brottet.

2b) Modus operandi.

3b) Möjligt motiv, om inte annat illustration av notan för staden.
Citera
2020-11-14, 17:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
4) Brottet(-n) ägde rum på i staden välbekant "strandpromenad" med geografiskt angivelse (finns en motsvarande i motsatt väderstreck) och sjö i namnet i vars utflöde staden är belägen.

Vi fyller på med tubenleads!

3c) Alternativt motivbild;
https://www.youtube.com/watch?v=Fp4CR2HcHLQ
Citera
2020-11-14, 17:59
Medlem
Bara för att få ut en gissning: Stockholm.
Skulle t.ex. kunna vara von Sydowska morden, som stämmer hyfsat tidsmässigt, motivet, Norr Mälarstrand, extremt uppmärksammat.

Det som inte stämmer är väl modus och att det väl inte var så kostsamt för staden.
Citera
2020-11-14, 19:37
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Observera att brottet ingalunda s a s definierar staden, Jack the Ripper är London om ni förstår vad jag menar.

1b) I centrum för brottet.

2b) Modus operandi.

3b) Möjligt motiv, om inte annat illustration av notan för staden.

Var det inte någon som förgiftade pilträden vid Norr Mälarstrand för ca 10 år sedan? Antagligen för att förbättra sin sjöutsikt och därmed höja värdet på bostaden.

Platsen måste närmare bestämt vara Kungsholmen, Stockholm, som Quangel skrev.
Senast redigerad av DeValera 2020-11-14 kl. 19:42.
Citera
2020-11-14, 19:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Var det inte någon som förgiftade pilträden vid Norr Mälarstrand för ca 10 år sedan? Antagligen för att förbättra sin sjöutsikt och därmed höja värdet på bostaden.

Yep, snyggt.

Försökte att utveckla quizmetodiken genom att i ledtrådarna fokusera på en allmänt känd men av mindre betydelse händelse i staden, snarare än att "lägga ut leads typiska för Stockholm"... en preliminär utvärdering ger vid handen att det inte utföll till belåtenhet .

Ett pilskott samt frågan till DeValera!
Citera
2020-11-14, 20:09
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Yep, snyggt.

Försökte att utveckla quizmetodiken genom att i ledtrådarna fokusera på en allmänt känd men av mindre betydelse händelse i staden, snarare än att "lägga ut leads typiska för Stockholm"... en preliminär utvärdering ger vid handen att det inte utföll till belåtenhet .

Ett pilskott samt frågan till DeValera!

Quangel var före mig med Stockholm, dock så hade han hamnat fel med vilken händelse som du menade i ledtrådarna, men detta har ju ingen betydelse då staden ändå blev rätt.

Kanske inte metodiken var fel utan att det blev för svårt med pilträden då denna händelse huvudsakligen är känt för de som bor på Kungsholmen med angränsande områden.
Citera
2020-11-14, 20:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Bara för att få ut en gissning: Stockholm.
Skulle t.ex. kunna vara von Sydowska morden, som stämmer hyfsat tidsmässigt, motivet, Norr Mälarstrand, extremt uppmärksammat.

Det som inte stämmer är väl modus och att det väl inte var så kostsamt för staden.

Sorry Quangel! Inte bara frågan var lökig utan även min scrollning...

Ett sälgskott och frågan till dig! Hedersomnämnande till DeValera som "löste brottet" s a s.
Citera
2020-11-14, 20:19
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Sorry Quangel! Inte bara frågan var lökig utan även min scrollning...

Ett sälgskott och frågan till dig! Hedersomnämnande till DeValera som "löste brottet" s a s.

Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in