2020-11-16, 18:48
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Snyggt!

Scania (hyttillverkningen) - del av VW-koncernen.
Nife batterier - ägs av franska SAFT, i sin tur del av Total-konglomeratet (notera hur total kursiverats... ).
Varvet ägs av holländska Damen shipyards.
Kärnverksamheten ( ) - kärnkraftverken i tyska Unipers händer.

Observera att jag på intet sätt är emot utländsk ägande - ofta en bättre garant för industriell utveckling än att vara i händerna på "svenska" globalister, visar massor av exempel jag inte orkar dra här (ja, samtliga i Oskarshamn välskötta och blomstrande utom just Oskarshamns kraft - men beror ju mer på sinnessjuk svensk anti-kärnkraftsskattepolitik).

Och ni som avser "handla svenskt" på IKEA (detta smaklösa företag) nästa gång, tänk på att ni stöder ett företag som samtidigt som man inför muslimska bönerum avskaffar Julen ("vinterträd" i plast finns... jo, uttalad policy att vara "mångkulturella") stöder ett holländskt företag skapat av en skattesmitande svensk nazist.

Vad fan håller jag på med!!!??? Detta är en quiztråd - inte Speaker´s corner...

Sorry för OT, kulörta vinterträdskulor samt frågan till DeValera!

Tackat, jag ska pryda mitt vinterträd med dom när vinterfesten den 24:e december är! Har köpt in en modern vinterkrubba där de vise männen är transor och josef och maria är ett samkönat par

Bra svenska ägare är nog en bristvara, liksom framför allt bra politiker som förstår vad som byggde Sveriges välstånd och vad som krävs för att bevara den. Men jag ser inte något positivt att företag köps upp, det slutar förr eller senare att verksamheten läggs ned i Sverige oavsett om den är lönsam eller ej.

1 Nu begår vi oss till Vita Huset och dess omgivningar

2. Det finns en tårta döpt efter staden, dock oklart för mig om den har någon som helst anknytning till staden.
Citera
2020-11-16, 19:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tackat, jag ska pryda mitt vinterträd med dom när vinterfesten den 24:e december är! Har köpt in en modern vinterkrubba där de vise männen är transor och josef och maria är ett samkönat par

Bra svenska ägare är nog en bristvara, liksom framför allt bra politiker som förstår vad som byggde Sveriges välstånd och vad som krävs för att bevara den. Men jag ser inte något positivt att företag köps upp, det slutar förr eller senare att verksamheten läggs ned i Sverige oavsett om den är lönsam eller ej.

2. Det finns en tårta döpt efter staden, dock oklart för mig om den har någon som helst anknytning till staden.

Nja... Gambro t ex, hade funnits i Schweiz idag om det varit "svenskt". Wasabröd, Volvo Pv etc etc - men låt oss agree to disagree....

On-topic; Finns ju ett vita hus samt en tårta namngiven efter Moskva..?
Citera
2020-11-16, 19:18
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Nja... Gambro t ex, hade funnits i Schweiz idag om det varit "svenskt". Wasabröd, Volvo Pv etc etc - men låt oss agree to disagree....

On-topic; Finns ju ett vita hus samt en tårta namngiven efter Moskva..?

Bra gissat, men ej rätt stad.
Citera
2020-11-16, 20:03
Medlem
Citat:

Jaffa? Vita staden + kaka!
Citera
2020-11-16, 20:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Jaffa? Vita staden + kaka!

Även där bra gissat, men fel stad. Nu får ni börja ta fram atlasen och titta noggrant.

3.En musikledtråd: https://www.youtube.com/watch?v=bJ9r8LMU9bQ&list=RDbJ9r8LMU9bQ&start_radio =1&t=0

4. Känd film utspelar sig i staden
Citera
2020-11-16, 20:51
Medlem
Citat:
Även där bra gissat, men fel stad. Nu får ni börja ta fram atlasen och titta noggrant.

3.En musikledtråd: https://www.youtube.com/watch?v=bJ9r8LMU9bQ&list=RDbJ9r8LMU9bQ&start_radio =1&t=0

4. Känd film utspelar sig i staden

Casablanca såklart!! Vitt hus...
+ kasbah och atlasbergen
Citera
2020-11-16, 20:53
Medlem
DeValeras avatar
5. Googlade på restauranger i Sverige. En handfull delar namn med staden, men ingen av dem verkar servera maträtter med ursprung i landet som har ett ganska berömt kök. Maten lagas gärna i en viss typ av lergryta.

6. Fyra Europeiska riken/nationer har behärskat staden. Idag har landet och staden två huvudsakliga befolkningsgrupper, en ursprunglig och en som kom som erövrare.
Citera
2020-11-16, 20:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Casablanca såklart!! Vitt hus...
+ kasbah och atlasbergen

Snyggt taget! En stor portion Couscous och Casablancatårta till efterrätt! Fråga är din.

Dar Al Beida (Vita huset), eller Casa blanca som var det portugisiska namnet.

Filmen Casablanca
Citera
2020-11-16, 21:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
(Det spanska namnet - på portugisiska blir det annars "branca" med "r" för vitt/MVH Messerschmitt)

Snyggt taget btw!
Citera
2020-11-16, 22:08
Medlem
Citat:
Snyggt taget! En stor portion Couscous och Casablancatårta till efterrätt! Fråga är din.

Dar Al Beida (Vita huset), eller Casa blanca som var det portugisiska namnet.

Filmen Casablanca

Citat:
(Det spanska namnet - på portugisiska blir det annars "branca" med "r" för vitt/MVH Messerschmitt)

Snyggt taget btw!

Tackar!

Vi åker vidare:
1. Speciell kyrka som planerades att sprängas.
2. Vackert lövträd.
3. Både järn och järnväg.
Citera
2020-11-17, 10:52
Medlem
1 b). I händelse av krig. Krigsviktig liten stad.
4. I stadens hamn finns en kran som delvis delar namn med östasiatisk reformpolitiker.
Citera
2020-11-17, 12:48
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
1 b). I händelse av krig. Krigsviktig liten stad.
4. I stadens hamn finns en kran som delvis delar namn med östasiatisk reformpolitiker.

Drar till med ett långskott utan att alla ledtrådar faller på plats. Hangö.

Hangö har järnväg och hamn. Finns stålindustri lite utanför staden i Lappvik. Vacker lövträd faller inte på plats annat än grannstaden heter Ekenäs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in