2020-11-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har någon koll på hur många infektionsplatser det finns i Sverige? Över 1 300 patienter nu (exklusive IVA). En del talar väl för att varenda plats nu är fullbelagd och att de behöver börja fylla andra avdelningar där det inte jobbar personer med samma kompetens för infektionsvård?

Har också försökt se info om hur mkt platser det finns osv men ej hittat det.. är också nyfiken på det. Känns som de skyfflar runt och letar nya platser på "vanliga avdelningar"(?). En som säger sig vara vårdanställd här i tråden sade att de har börjat skicka patienter över landet nu, dock ej något jag sett i tidningarna ännu.

Dock har jag sett att t.ex. Region Stockholm sagt att de nu börjar skjuta upp en del annan planerad vård. Så det blir nog som våren, att vårdskulden byggs på igen... 😑
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Nu när vi har ett andra vaccin som har 94,5% effektivitet så borde väl denna pandemi vara över någonstans nästa år?

Gäller att producera doser o vaccinera tillräckligt många vilket är en stor utmaning. Hoppas att alla 12 vacciner i fas 3 blir lika framgångsrika

Dessutom finns många antivaxxers
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror hela Europa börjar redan i Januari.
Vi har egentligen allt att vinna på att stänga ned nu både ekonomiskt och vår hälsa både psykiskt och fysiskt

Håller med i allt förutom i att Sverige kommer börja vaccinera ngt senare än vissa andra länder.
Sverige borde ta jullov nu#så räddar vi mycket.
Citera
2020-11-16, 18:05
Medlem
Gabriel Knights avatar
Borde man inte förutom att man stänger krogarna även ha ett utegångsförbud efter kl 22 så att folk går hem direkt? Jag tänker att det förhindrar rån, våldtäkter mm samt begränsar smittan i ett slag.
Citera
2020-11-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja man borde låta barnen få ta ut jullov nu#. Gör vi det så kommer spridningen minska. Lärare kommer mäkta med. Vårdpersonal kommer inte bli slutkörda. Färre kommer att dö samt få långtidsskador och sjukhusen kommer inte behöva arbeta i stabsläge. I januari börjar tex Spanien vaccinera och några fler länder, då kommer de större spridningarna minska. Råder det dessutom personalbrist i skolan/dagis så är är inte säkerheten den bästa.

En huvudanledning till att skolan håller öppen är att annars skulle vården få stora problem då 10000-tals vård och sjukhusanställda skulle behöva vara hemma och ta hand om sina barn.
Citera
2020-11-16, 18:06
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Stockholm kommer att fortsatt hårdprioritera testningen och nu ännu hårdare, de inriktas till äldreboenden nu fr.o.m. denna vecka. Så det är nog väldigt svårt att få korrekta siffror för de senaste veckorna bakåt och ett tag framöver.

Ja eftersom provtagandet brakat ihop så får man nog utgå från siffror över inlagda och döda. Där ser man fortfarande ökningar överallt, men dessa siffror släpar å andra sidan efter. Imorgon kommer aktuella siffror från Region Stockholm. De siffror som kom idag är inte kompletta.

Dock så tror jag inte att vi är i närheten av att peaka. I Uppsala så har inläggningarna fortsatt att öka. Man luras lite av att ökningen inte är lika snabb som i våras, men den är ändå rätt konstant. Det är fler och fler som ligger inne för vård och det finns inga direkta tecken på att det börjar vända åt rätt håll och det borde det verkligen redan ha gjort i Uppsala om det ska göra det nån annanstans i närtid.
Citera
2020-11-16, 18:06
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Har också försökt se info om hur mkt platser det finns osv men ej hittat det.. är också nyfiken på det. Känns som de skyfflar runt och letar nya platser på "vanliga avdelningar"(?). En som säger sig vara vårdanställd här i tråden sade att de har börjat skicka patienter över landet nu, dock ej något jag sett i tidningarna ännu.

Dock har jag sett att t.ex. Region Stockholm sagt att de nu börjar skjuta upp en del annan planerad vård. Så det blir nog som våren, att vårdskulden byggs på igen... 😑
I våras när antal patienter på sjukhus (exklusive IVA) nådde 1 300 var antalet IVA-patienter över 300. Nu rör det sig om hälften. Så sannolikt har man lärt sig hantera patienterna på en lägre vårdnivå men det så klart, fortsätter antal avdelningspatienter öka så här snabbt lär det snart även reflekteras i en mer ansträngt läge på IVA.
Citera
2020-11-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Gäller att producera doser o vaccinera tillräckligt många vilket är en stor utmaning. Hoppas att alla 12 vacciner i fas 3 blir lika framgångsrika

Så länge 50-70% vaccinerar sig så räcker det. Men tror du att pandemin iaf i Sverige tar slut nästa år i takt med vaccinen?
Citera
2020-11-16, 18:07
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Håller med i allt förutom i att Sverige kommer börja vaccinera ngt senare än vissa andra länder.
Sverige borde ta jullov nu#så räddar vi mycket.

Varför skulle Sverige börja senare? Har du läst det någonstans eller är det bara den "svenska modellen"?
Citera
2020-11-16, 18:09
Medlem
En sak som är positivt med dagens besked om restriktioner är att de ”strikta” restriktionerna brukar komma när toppen är nådd !
Så att säga smittfallen måste toppa under veckan.
Citera
2020-11-16, 18:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Vad jag fattade så har iaf Pfizer redan börjat producera. Såg uppdrag granskning för några veckor sen.
Citera
2020-11-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja eftersom provtagandet brakat ihop så får man nog utgå från siffror över inlagda och döda. Där ser man fortfarande ökningar överallt, men dessa siffror släpar å andra sidan efter. Imorgon kommer aktuella siffror från Region Stockholm. De siffror som kom idag är inte kompletta.

Dock så tror jag inte att vi är i närheten av att peaka. I Uppsala så har inläggningarna fortsatt att öka. Man luras lite av att ökningen inte är lika snabb som i våras, men den är ändå rätt konstant. Det är fler och fler som ligger inne för vård och det finns inga direkta tecken på att det börjar vända åt rätt håll och det borde det verkligen redan ha gjort i Uppsala om det ska göra det nån annanstans i närtid.

Jag håller helt med dig i allt du skriver.

Jag kan bara tillägga att detta med att vintern inte ens börjat, i stora delar av landet, oroar mig mycket. Man vet ju redan att viruset verkar trivas extra bra när det blir kall och torr luft. Och att kroppens slemhinnor blir skörare då. Här i Sthlm t.ex. har det varit rätt blött och "varmt" för årstiden, hittills. Fasar för hur det blir när kylan slår till. Tror som du att det blir en fortsatt stadig ökning, även om den kanske inte blir lika snabb, som i våras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in