2020-11-16, 16:55
Medlem
Topp fyra regioner: antal fall per 100k
Örebro
Jönköping
Stockholm
Västra Götaland
Citera
2020-11-16, 17:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Undrar hur våg 2:s triage kommer att se ut. Även skolorna rapporterar om att lärare börjar bli slutkörda pga personalbrist. Det är dags att ta jullov så att detta lugnar ner sig. Vårdpersonal och lärare kommer vara slutkörda snart. Stäng skolorna, eller digital undervisning i den mån det går! Vaccin kommer till flertal länder i januari.

Håller med dig, stäng ned. Får vi ner smittspridningen och vaccinationerna börjar första kvartalet 2021 så kan vi ganska snart återgå till det normala.
Citera
2020-11-16, 17:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Klok ledare i DN som visar på avsaknaden i logik i FHMs strategi.

"Men borde vi ändå inte ha munskydd? Skulle det skada? Ja, säger fortfarande myndigheterna, för om vi tar på oss sådana glömmer vi tydligen omedelbart att hålla avstånd, vi sätter oss i varandras knä, blåser gulligt i örat (genom skyddet) och kladdar med ospritade händer.

Att införa strängare åtgärder för att bromsa smittan var essentiellt. Men hur ska folk fatta logiken i vad som är verkningslöst respektive livsnödvändigt i Löfvens och Tegnells Sverige? Jag gör det inte, men folk kanske är smartare än jag."

https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-lofvens-coronabudskap-gar-inte-ihop/
Citera
2020-11-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Andelen positiva i Region Uppsala verkar ha planat ut på runt 13-15%. Detta de tre senaste veckorna. v46 minskade andelen något. Något har ju uppenbarligen hänt.

Toppen verkar ha infallit under v44 (slutet på Oktober). Efter det har smittspridningen minskat i många regioner.

Politiken ligger såldes 3-4 veckor efter verkligheten i sitt agerande och det är därför vi ser en massa dödsfall och IVA-inläggningar.

Tragiskt.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-16 kl. 17:12.
Citera
2020-11-16, 17:12
Avslutad
Hur kommer utvecklingen se ut i länder med hård nedstängning framöver? Om vi tar Belgien som exempel så ser ju dom ut att ha fått rejäl kontroll på smittspridningen och även dödsfallen har ju börjat minska. I våras kom ju våren och räddade upp läget efter nedstängningen men vad händer nu? Kommer dom vara tvungna att ha nedstängt ända fram till våren eller kommer dom öppna upp igen? Och hur lång tid kommer det ta innan det börjar öka igen om dom lättar på restriktionerna?
Citera
2020-11-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Toppen verkar ha infallit under v44 (slutet på Oktober). Efter det har smittspridningen minskat i många regioner.

Politiken ligger såldes 3-4 veckor efter verkligheten i sitt agerande och det är därför vi ser en massa dödsfall och IVA-inläggningar.

Hur många är positiva just nu skulle du säga i Gbg? Cirka?
Låter otroligt att typ 20 % skulle vara positiva?
Citera
2020-11-16, 17:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Precis! Restriktionerna var för tama och kom försent. Att man inte lyckats vända läget i Uppsala innebär att resten av Sverige står inför en enorm ökning de närmaste veckorna. Peaken av inlagda i våras kommer att överträffas med råge och nu finns det ingenting som kan stoppa det.
Jag tycker det ser ut som att smittspridningen avtar i flera regioner och att vi därmed är nära peak i smittspridnig. Men det är svårt att veta eftersom jag inte har överblick på testningen och vilka regioner som slagit i taket avseende testningen. (Och att det ska vara så satans svårt att rapportera antalet negativt testade samtidigt och parallellt man rapporterar nya fall...??)

Exempel: Stockholms 5 senaste måndags/tisdagssiffror, dvs antal nya rapporterade fall från tre dagar eller 4 dagar över helgen.

4 346 (3 dagar), rapporterades idag
4 214 (3 dagar)
3 147 (3 dagar)
1678 (4 dagar)
905 (4 dagar)

Dvs detta indikerar att ökningstakten i Stockholm tydligt har minskat. Men som sagt, jag vet inte hur stor inverkan det har att Stockholm eventuellt fortfarande har slagit i testtaket.

(Siffror från https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day)
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-16 kl. 17:17.
Citera
2020-11-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Drygt 10% i VGR, hur mycket det är i Göteborg är svårt att säga men mer än 10% i alla fall.
Citera
2020-11-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker det ser ut som att smittspridningen avtar i flera regioner och att vi därmed är nära peak i smittspridnig. Men det är svårt att veta eftersom jag inte har överblick på testningen och vilka regioner som slagit i taket avseende testningen. (Och att det ska vara så satans svårt att rapportera antalet negativt testade samtidigt och parallellt man rapporterar nya fall...??)

Exempel: Stockholms 5 senaste måndags/tisdagssiffror, dvs antingen nya rapporterade fall från tre dagar eller 4 dagar över helgen.

4 346 (3 dagar), rapporterades idag
4 214 (3 dagar)
3 147 (3 dagar)
1678 (4 dagar)
905 (4 dagar)

Dvs detta indikerar att ökningstakten i Stockholm tydligt har minskat. Men som sagt, jag vet inte hur stor inverkan det har att Stockholm eventuellt fortfarande har slagit i testtaket.

(Siffror från https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day)

Hur mycket det påverkar att man slagit i taket beror naturligtvis på hur många som inte får testa. Det är extremt svårt att veta baserat på siffrorna.
Citera
2020-11-16, 17:17
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller med dig, stäng ned. Får vi ner smittspridningen och vaccinationerna börjar första kvartalet 2021 så kan vi ganska snart återgå till det normala.

Ja man borde låta barnen få ta ut jullov nu#. Gör vi det så kommer spridningen minska. Lärare kommer mäkta med. Vårdpersonal kommer inte bli slutkörda. Färre kommer att dö samt få långtidsskador och sjukhusen kommer inte behöva arbeta i stabsläge. I januari börjar tex Spanien vaccinera och några fler länder, då kommer de större spridningarna minska. Råder det dessutom personalbrist i skolan/dagis så är är inte säkerheten den bästa.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-16 kl. 17:21.
Citera
2020-11-16, 17:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja i Västra Götaland. Det var även en massa frågor utomhus, innan man blev insläppt på akuten, de med symtom fick blev hänvisade till en annan ingång. Akutrummen var helt nakna, en stålsäng med plastmadrass, inget annat. Personal med munskydd och visir. Inga patienter fick vistas i korridorer

Måste säga att det kändes väldigt bra och jag var inte direkt orolig över att få någon smitta.

Ja, det var ju skillnad jämfört med Skåne. jag satt med personer som hostade i väntrummet. Sedan kanske de uppgett att de inte hade hosta, vad vet jag.
Citera
2020-11-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb

Svårt att säga hur det ser ut i Gbg, men i Västra Götaland lär det väl fortfarande ligga runt 10% om man ser till historiken.

v43 6%
v44 11%
v45 10%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in