2020-11-16, 13:36
Medlem
Grailguns avatar
Man undrar hur alla andra får sina nyheter så snabbt. Första mention av Modernas vaccin var 12:55:32 för mig på TradeStation. Då stod bara att det håller 30 dagar i kyl. Raketen kom 12:52.
Citera
2020-11-16, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grailgun
Man undrar hur alla andra får sina nyheter så snabbt. Första mention av Modernas vaccin var 12:55:32 för mig på TradeStation. Då stod bara att det håller 30 dagar i kyl. Raketen kom 12:52.

Det verkar gå ner ganska fort. Köpte mini short dax direkt efter uppgången.
Citera
2020-11-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nyhet om nytt Corona-vaccin, denna gång från företaget Moderna:
https://www.cnbc.com/2020/11/16/moderna-says-its-coronavirus-vaccine-is-more-than-94percent-effective.html

Det i kombination med gap fill, MACD-kryss mm så t ex tysken hade definitivt slagsida att gå mer upp än ned.

Jag sålde också, över 17% i vinst vilket blev ganska rejält då jag tog 6 entries.
Man blir givetvis sugen på att ligga kvar i ett sådant case, men.... har man varit med om 200 gånger där man har positioner som går från +8-10% ned till -2% så ...

Edit: Jag skulle inte våga gå kort iom nyheten om nytt Vaccin. Viss risk för 'FOMO' finns ligger i luften, i ett sådant case kan t ex RSI på 4h gå upp över 90 och liknande idiotnivåer. Det är lite detta jag menade förut med X-faktorer som man bör ha i åtanke. Nytt Vaccin är/blir något av en X-faktor.

Risken är stor att folk gör som jag nu, dvs väntar på pullback och sedan går in igen.

Har du gått in igen?
Jag är likvid nu och vet inte riktigt vad som är bäst.
Kanske ta en pause från graferna
Nu har det börjar röra sig lite uppåt igen

Ska man vänta tills us öppnar?
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-16 kl. 14:41.
Citera
2020-11-16, 15:02
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Har du gått in igen?
Jag är likvid nu och vet inte riktigt vad som är bäst.
Kanske ta en pause från graferna :)
Nu har det börjar röra sig lite uppåt igen

Ska man vänta tills us öppnar?

Jag har en entry, ja. Köpte när det gick ned igen och tänkte sedan fortsätta köpa ned till support, men det gick inte längre ned så har bara ett köp.

Det man kan se för DAX nu är att stöd har hittats för den gamla konsolideringen (se 30 minuter eller 1h så blir det tydligt). Det är ett typiskt positivt tecken förutom det uppenbara att säljet som kom blev ganska grunt.

När USA öppnar kan det gå lite hur som. Typiskt vore att det rasar ned för att sedan "rasa" :) upp.
Oavsett upp/ned blir som alltid frågan till *VAR*.

Edit: Något som är värt att notera är att SPY har ganska hög RSI och MFI på 30 min. En öppning +1% över nuvarande kurs kommer dels skapa en ny gap men också göra att RSI och MFI står på väldigt höga nivåer.

Öppning om 19 minuter, blir intressant att se hur det spelar ut sig.
Visst läge för att köpa ev. 'gap fill' som sker nedåt.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-16 kl. 15:12.
Citera
2020-11-16, 15:09
Medlem
TheRiddle-s avatar
Tipsar återigen om att nordiska elpriset fallit till historiskt låga nivåer, spotpriset var faktiskt t.o.m. negativt ett par timmar för nån vecka sen. Kan dröja innan det går upp igen då vattenlagren är så gott som fulla och vädret spås vara fortsatt blött framöver, men uppsidan är stor när det väl bär av. Spotpriset var t.ex. förra året vid den här tiden 45 Eur/MWh och det är nu ca 4.5. Futures såklart högre, men fortfarande bra med höjd.
Citera
2020-11-16, 19:14
Medlem
IBEX (Spanska indexet) har gått bättre än andra index efter vaccin nyheter.

Jag tror att spanien gynnas ganska mycket av vaccin, precis som Nasdaq går ner på vaccinnyheter så går ibex upp på vaccinnyheter.

Det handlar förmodliglingen om turistnäringen. Ibex innehåller en del hotellkedjor som helt klart gynnas av turism.

Vi kunde se på pfizer nyhet hur indexet steg. Samma gäller nu när andra nyheten släpptes.

Spanien är hårt drabbat av viruset. En idé jag fick är att kanske satsa lite på IBEX. Måste dock byta mäklare till någon som säljer ibex futures.
Citera
2020-11-16, 19:49
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grailgun

Haha samma här, letade som galning efter nyheten på Google osv men hittade inget. Men jag såg direkt på marknaden hur den rörde sig, scandic upp medans spelbolagen kraschade - klar indikation på något med vaccin eller liknande att göra.

Sålde direkt av allt mitt spel och roterade om till scandic. Blev en liten vinst och skyddade mig mot nedgången. Köpte dock in mig på spelen igen när det dippat färdigt och scandic nått peaken.

Blev kanske 50 000 rikare på att bara titta på marknadens rörelse.
Citera
2020-11-16, 20:04
Medlem
sinewaves avatar
Dagens avslut,

BULL DAX x18
Köp 1: 09:0x
Köp 2: 09:4x
Köp 3: 09:4x
Köp 4: 09:5x
Köp 5: 09:5x
Köp 6: 09:5x
Sälj: 13:0x
Vinst: +17.64%

Orsak sälj,
* Ta vinst
* Target om +10% mött
* RSI/MFI extrem på 5 min

-

BULL DAX x18
Köp: 13:4x
Sälj: 15:31
Vinst: +0.34%

Trend slår negativ (och mycket riktigt går det sedan än mer ned senare)

-

BULL DAX x18
Köp 1: 15:3x
Köp 2: 15:5x
Köp 3: 16:1x
Köp 4: 17:0x
Köp 5: 17:1x
Sälj: 18:1x
Vinst: -3.79%

30 min SPY (S&P) RSI/MFI på över 75 och börjar gå ned samtidigt som tysken haft björnrally sedan 15:00. Om S&P går ned bedömds risken som skyhög att det rinner iväg ordentligt då S&P oftare än sällan drar med sig tysken ned. Positionen tar sig aldrig riktigt, väljer att begränsa förlust.

-

BULL DAX x18
Köp: 19:5x
Sälj: -
Vinst: - (positionen stannar på +0.54%)

Trendvändning på 5 min samtidigt som S&P går ned till support mm. Möjligt att det kommer en 'gap fill' senare för S&P, men tysken är allt annat än överköpt så nedsidan anses något begränsad även om man givetvis aldrig ska säga aldrig ...
Senast redigerad av sinewave 2020-11-16 kl. 20:22.
Citera
2020-11-16, 20:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Såg ut som en gravestone doji på SPX på daily för en stund sedan.

Gappar det ner i morn så indikerar det en topp.

Skulle faktiskt tro att detta är en topp. (Men det är för all del bara vad jag tror).
Citera
2020-11-16, 21:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Såg ut som en gravestone doji på SPX på daily för en stund sedan.

Gappar det ner i morn så indikerar det en topp.

Skulle faktiskt tro att detta är en topp. (Men det är för all del bara vad jag tror).

Vi får se, nedgången som skedde på 30 min när RSI började dagen på tok för högt innebar en reset av detta. Sen har SPX hela EU "i ryggen", när väst går bra tenderar övriga väst att gå bra också.

Varje halvtimme som stängs i nuvarande kluster är dessutom att betrakta som något av en vinst då nuvarande kluster är så väldigt nära ATH-nivåer och dessutom det föregående klustret när ny ATH sattes. En långdragen konsolidering på höga nivåer är ju sällan särskilt negativt.

F&G (Fear & Greed Index) är också fortfarande under 70, man kan tolka det som att det inte riktigt slagit till med någon verklig FOMO ännu. Alla rappa ned- och uppgångar lär ha skrämt en del människor kan man tänka sig.

Oavsett är 30 min för tillfället inte helt utan spänning:
https://i.imgur.com/06iuz3Q.png
SPX @ 30 min, möjligt brott av trendlinje uppåt

Har dock något svårt att tro att SPX bara skulle bryta en trendlinje sådär lättvindigt även om det skapats en högre lägsta på 30 min etc.

-

Edit: Spänningen går upp ett par snäpp när SPX tydligt bryter trendlinjen,
https://i.imgur.com/9nqHcsv.png
SPX @ 30 min, två trendlinjer (en konservativ och en annan)

Typiskt vore om det sker en 'sell off' sista 5 sekunderna som ställer allt på ända. Det är något vi sett förut flera gånger om; en 'sell off' som gör att något positivt eller negativt ändrar sig sista 5 sekunderna.

Edit 2: Det blev ett djävla avslut uppåt,
https://i.imgur.com/NlAEVUa.png
Senast redigerad av sinewave 2020-11-16 kl. 22:05.
Citera
2020-11-16, 22:36
Medlem
MrBabyBoys avatar
Vad är Bulls och Bears?
Citera
2020-11-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Vi får se, nedgången som skedde på 30 min när RSI började dagen på tok för högt innebar en reset av detta. Sen har SPX hela EU "i ryggen", när väst går bra tenderar övriga väst att gå bra också.

Varje halvtimme som stängs i nuvarande kluster är dessutom att betrakta som något av en vinst då nuvarande kluster är så väldigt nära ATH-nivåer och dessutom det föregående klustret när ny ATH sattes. En långdragen konsolidering på höga nivåer är ju sällan särskilt negativt.

F&G (Fear & Greed Index) är också fortfarande under 70, man kan tolka det som att det inte riktigt slagit till med någon verklig FOMO ännu. Alla rappa ned- och uppgångar lär ha skrämt en del människor kan man tänka sig.

Oavsett är 30 min för tillfället inte helt utan spänning:
https://i.imgur.com/06iuz3Q.png
SPX @ 30 min, möjligt brott av trendlinje uppåt

Har dock något svårt att tro att SPX bara skulle bryta en trendlinje sådär lättvindigt även om det skapats en högre lägsta på 30 min etc.

-

Edit: Spänningen går upp ett par snäpp när SPX tydligt bryter trendlinjen,
https://i.imgur.com/9nqHcsv.png
SPX @ 30 min, två trendlinjer (en konservativ och en annan)

Typiskt vore om det sker en 'sell off' sista 5 sekunderna som ställer allt på ända. Det är något vi sett förut flera gånger om; en 'sell off' som gör att något positivt eller negativt ändrar sig sista 5 sekunderna.

Edit 2: Det blev ett djävla avslut uppåt,
https://i.imgur.com/NlAEVUa.png

Wow @edit2, kommer bli knockout nr två för min del. Stressad som fan 17.24 skulle köpa omx björn futures, tyckte allt såg ganska klent ut idag med tanke på vaccinet. Tog första bästa korta omx future utan att se att knockout nivå är 1964.

Lärde mig inget av att bli knockad förra gången, krävs nog två knockouter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in