2020-11-16, 13:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Västerbotten som är en av (den enda?) regionen där testningen inte slagit i taket (de testar mest per capita I Sverige just nu) rapporterar 231 positiva tester över helgen jämfört med 291 förra måndagen.

Lokala rekomendationer infördes i tisdags så den eventuella effekten av dem borde inte synas än.
Jag tror att vissa väntar att testa sig tills efter helgen, de med milda symptom vill inte förstöra helgen.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-16 kl. 13:35.
Citera
2020-11-16, 13:25
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Moderna klarade fas-3 med sitt vaccin mRNA-1273 kom det rapport om idag.

https://www.modernatx.com/modernas-work-potential-vaccine-against-covid-19
Citera
2020-11-16, 13:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag vill bara säga att förra veckan när jag var på ett stort sjukhus hade all personal munskydd. Även FoHM har rekommenderat det nu. Så jag tror de flesta regionerna styr åt det hållet fler och fler. Även FoHM har backat på detta - även om de gjorde det lite i skymundan. Det blev inga stora rubriker om det iallafall. Trots att det är 1 bland de saker jag tyckt de gjort bra.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/eb0d34a63a124fa39c7c2d5753dedaa4/atgarder-minska-risken-smittspridning-covid-19-personal-vard-tandvard-omsorg.pdf

Det är mycket bra, jag tror faktiskt sjukhusen i sig har varit en del i smittspridningen, just pga av att man inte använt munskydd.

Läste precis Aftonbladets coronaflöde: Haparanda kommun uppmanar medborgarna att använda munskydd på allmän plats. Nu verkar hela Sverige göra uppror mot Tegnell.
Citera
2020-11-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag vill bara säga att förra veckan när jag var på ett stort sjukhus hade all personal munskydd. Även FoHM har rekommenderat det nu. Så jag tror de flesta regionerna styr åt det hållet fler och fler. Även FoHM har backat på detta - även om de gjorde det lite i skymundan. Det blev inga stora rubriker om det iallafall. Trots att det är 1 bland de saker jag tyckt de gjort bra.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/eb0d34a63a124fa39c7c2d5753dedaa4/atgarder-minska-risken-smittspridning-covid-19-personal-vard-tandvard-omsorg.pdf

Så efter 9 månader pudlar FHM alltså lite lätt och smyger in munskydd i vården. Kanske börjar dammluckorna öppnas nu och inom någon månad bär även fånflinande självgoda dumsvenne munskydd på tunnelbanan och Ica och får det att se ut som att det alltid varit helt självklart.

I Expressen om en månad:

-”Jag ser det som självklart att bära munskydd. Det har jag alltid gjort. Det är viktigt att vi försöker skydda varandra.” säger Lotta, 32 år, mångfaldskonsult från Midsommarkransen.

Helt borta kommer argumentet om att folk pillar på masken osv vara. Och mest intressant blir att se Tegnell i ett munskydd med trumpen och besegrad uppsyn.
Citera
2020-11-16, 13:29
Medlem
De måste kunna ändra lagen om rörelsefrihet under en pandemi väl?
Citera
2020-11-16, 13:29
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts

https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/modernas-covid-19-vaccine-candidate-meets-its-primary-efficacy
Citera
2020-11-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Så efter 9 månader pudlar FHM alltså lite lätt och smyger in munskydd i vården. Kanske börjar dammluckorna öppnas nu och inom någon månad bär även fånflinande självgoda dumsvenne munskydd på tunnelbanan och Ica och får det att se ut som att det alltid varit helt självklart.

I Expressen om en månad:

-”Jag ser det som självklart att bära munskydd. Det har jag alltid gjort. Det är viktigt att vi försöker skydda varandra.” säger Lotta, 32 år, mångfaldskonsult från Midsommarkransen.

Helt borta kommer argumentet om att folk pillar på masken osv vara. Och mest intressant blir att se Tegnell i ett munskydd med trumpen och besegrad uppsyn.

Det har alltid stått att munskydd eller visir kan användas som komplement till de vårdhygieniska åtgärderna. Oklart för mig vad skillnaden består i.
Citera
2020-11-16, 13:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

I Expressen om en månad:

Ja hyckleriet är totalt. Det kommer att bli en ny form av godhetsknarkande.
Citera
2020-11-16, 13:35
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Härligt !
Moderna + Pfizer tillsammans kommer leverera 70 miljoner doser till USA under 2020.
Upp till 1 miljard under 2021 globalt.
USA lär ju vara öppet som vanligt i till sommaren av 2021 om dom kan vaccinera 70 miljoner i år.
Citera
2020-11-16, 13:35
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror att vissa väntar att testasig tills efter helgen, de med milda symptom vill inte förstöra helgen.
Jaha? Det är ju ändå mindre än förra helgens siffror vilket är det relevanta
Citera
2020-11-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Källa? Jag kan bara se att det är inom vården.

Tyvärr, inlägget på norran.se är numera borta (de har inga äldre inlägg än 9/11 kvar). Hittade bara denna som gäller all personal på sjukhusen i Skellefteå och Umeå:
- https://regionvasterbotten.se/utokad-anvandning-av-munskydd-for-personal-i-umea-och-skelleftea

Det kan vara så att den var dåligt reciterad av Norran.se.

Några andra beslut som tagits i Västerbotten (jag hittade dessa när jag letade efter det andra, dessa kommer från https://norran.se/nyheter/artikel/live-231-nya-bekraftade-fall-i-vasterbotten--norran-rapporterar-live/kr288e7r):

Citat:
Nu går Skellefteå kommun ut med att socialkontoret beslutat att ”munskydd ska användas i förebyggande syfte i alla verksamheter som arbetar nära individer. Munskydd levereras och införs successivt från den 12 november och en vecka framåt”.

Ett flertal kommuner har stängt badhus, fritidsgårdar mm. Det går inte längre att boka offentliga lokaler, inklusive idrottshallar av olika slag. Alla kommunägda och/eller kommundrivna gym stängs i Umeå och Skellefteå. För de barn födda 2005 och tidigare som fortfarande får träna så finns inga omklädningsrum.

Regionen har stängt Norrlandsoperan i en månad framåt.

Västerbotten (och Norrbotten har ju för övrigt reserestriktioner också, vilket inte övriga Sverige har. Det var dessa regioner som begärde att få dessa.

Alla saker ovan är alltså från tråden på norran.se.

Denna listan är lokala restriktioner i Västerbotten (från Omni.se):
Västerbottens restriktioner – gäller till 8 december
Undvik att ha fysisk kontakt med andra personer än de man bor med. Man bör också undvika vissa aktiviteter om det inte går att genomföra utan fysiskt avstånd till andra, som kontaktsporter eller hälso- och skönhetsvård som inte är medicinskt motiverad.
Avstå från onödiga resor, både inom eller mellan regioner. Rådet är inte tänkt att hindra människor från att exempelvis ta sig till arbete, studier/sysselsättning eller den vård som kräver att man är på plats.
Besök inte butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus eller gym. Undantag är nödvändiga besök i livsmedelsbutiker och apotek.
Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare.
Maxgräns på 50 personer vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.

Även om detta med att alla anställda inom Region Västerbotten kan ha varit ett missförstånd från norran.se så ligger Västerbotten i framkant med råden.
Citera
2020-11-16, 13:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/modernas-covid-19-vaccine-candidate-meets-its-primary-efficacy

Deras vaccin hade låg väl i häradet 95% skydd? Dessutom kunde det förvaras i rumstemperatur i 12h samt kyl och frys, det sistnämnda uppåt ett halvår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in