Håll avstånd och tvätta händerna. Undvik trängsel om möjligt och stanna hemma när du är sjuk. Smitta inte riskgrupper och glöm inte det viktigaste, tvätta händerna!
Håll avstånd och tvätta händerna. Undvik trängsel om möjligt och stanna hemma när du är sjuk. Smitta inte riskgrupper och glöm inte det viktigaste, tvätta händerna!
Du glömde Löfvéns trötta gamla: "Det är allvar nu...." som han kommit dragandes med i månader.
Antalalet på iva minskar kraftigt och folk sitter och tror sverige går under nu. Sverige har bäst sjukvård och strategi i hela världen. Vakna upp er dommesdagsprofoter ta av er foljehaten.
Där tror jag att du har fel. Så här ser siffrorna ut:
Kod:
Antal coronapatienter på IVA i Sverige
2020-11-09 : 120
2020-11-10 : 131
2020-11-11 : 128
2020-11-12 : 134
2020-11-13 : 137
2020-11-14 : 144
2020-11-15 : 149
Just nu (16 nov) är antalet också 149, men dagen är inte slut, så det kan öka.
Du glömde Löfvéns trötta gamla: "Det är allvar nu...." som han kommit dragandes med i månader.
Just det ja. Och sen upprepa en gång till med eftertryck. Och hot om fler åtgärder om vi inte följer rekommendationerna. och sen uppmaning om handtvätt.
När man hör sånt här blir man bara helt beklämd, jag misstror dig inte och om det är en allmän bild av verkligheten så ligger vi verkligen illa till.
Jag vill bara säga att förra veckan när jag var på ett stort sjukhus hade all personal munskydd. Även FoHM har rekommenderat det nu. Så jag tror de flesta regionerna styr åt det hållet fler och fler. Även FoHM har backat på detta - även om de gjorde det lite i skymundan. Det blev inga stora rubriker om det iallafall. Trots att det är 1 bland de saker jag tyckt de gjort bra.
Source control
Munskydd och visir kan fungera som en mekanisk barriär som minskar risken för
att bäraren sprider sekret från mun och näsa när de talar, hostar eller nyser. Detta
brukar kallas source control (svenskt uttryck saknas). Den grundläggande åtgärden
är att personal med symtom, även milda, ska stanna hemma. Även om fysisk
distansering fungerar i samhället i stort, är det inte lika lätt att upprätthålla mellan
personal och patienter och omsorgstagare i alla situationer. Avsikten med source
control i detta sammanhang är att försöka minska risken att personal utan symtom
sprider covid-19 till patienter och omsorgstagare vid ansiktsnära arbete. Här är
varaktigheten av det ansiktsnära arbetet också av betydelse för risken för
smittöverföring. Åtgärden innebär sannolikt också ett visst skydd för den som bär
munskydd eller visir, även om skydd för ögon, näsa och mun ska användas
samtidigt vid vård av bekräftade covid-19 fall.
Den eventuella effekten av en sådan barriär, när det gäller spridning av covid-19
från asymtomatisk personal till patienter och omsorgstagare, beror på:
• virusnivåer hos och spridning från personal med inga eller mycket milda
symtom
16
• munskydds och visirs förmåga att begränsa att droppar från mun och övre
luftvägar hos bäraren sprids till omgivningen.
Ytterligare 25 nya på sjukhus i Skåne, sedan igår.
”UPPDATERAD IDAG 12:56PUBLICERAD IDAG 12:44
Ytterligare 25 skåningar med konstaterad covid-19 har lagts in på sjukhus det senaste dygnet. 15 personer får intensivvård. Sammanlagt vårdas nu 163 personer med covid-19 i Skåne.
138 nya fall med covid-19 har rapporterats in sedan gårdagen i Skåne.
Måndagens lägesrapport dras med en viss eftersläpning av antal fall och först om någon dag har samtliga fall hunnit bli inrapporterade.
Hittills har totalt 17 942 personer med covid-19 konstaterats i Skåne. Ytterligare en person i Skåne har avlidit det senaste dygnet.
Skärpta råd kan förlängas
Folkhälsomyndigheten, Region Skåne och länsstyrelsen för just nu diskussioner om en eventuell förlängning av de skärpta allmänna råd som infördes i Skåne den 27 oktober.
Besked om detta väntas under tisdagen.
– Vi ser ännu inga klara tecken på att samhällspridningen avtar trots att många verkar hörsamma de skärpta allmänna råden, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Region Skåne”