2020-11-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Folk skiter i råd och rekommendationer, det är ett faktum som inte går att bestrida. Se bara häromdagen när polisen fick avhysa en stor motorträff med 400 ungdomar. Eller helgens debacle, passa på att gå på krogen nu innan restriktionerna - smockfullt.

Statistiken visar dock på stora nedgångar på exempelvis restauranger (-60 % mot normalt nu, och det var -70 % som lägst i våras) även om det finns exempel där folk inte följer. Det kommer gå ner ytterligare när krogarna stänger 22.
Citera
2020-11-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Trollar du? Australien har 36 döda/capita. Världssnittet: 170 döda/capita.
Sverige 609 döda/capita.

Och du klagar på Australien? Sjuka människa.

Nordkorea har ännu färre döda. Vilket fantastiskt land, vi borde vara mer som Nordkorea. Eller?

Många I tråden är så jävla fixerade vid det här viruset. Flera skulle antagligen tycka att det är en bra ide att atombomba hela Sverige för att stoppa spridningen.
Citera
2020-11-16, 13:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det finns nog ett hårt tryck uppifrån att regionerna ska undvika att flytta över covidpatienter till IVA så länge det bara går. Ser man på flera utsatta regioner så ser det ut som att intagna hela tiden ökar medan IVA skulle stå stilla. IVA-platserna är det som syns utåt, Sverigebilden ska skyddas.

Nu har ju faktiskt sjukvården blivit bättre på att behandla patienterna också, det ska vi vara glada för. Jag tror inte de skulle hålla iva-platserna fria, då skulle vi få många fler döda och det vore illa att visa upp. Tror tyvärr det kommer att ticka upp rejält snart.
Citera
2020-11-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej alla anställda i regionen.

Källa? Jag kan bara se att det är inom vården.
Citera
2020-11-16, 13:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ska sannerligen bli intressant att se hur man tar sig an julen. Denna högtid är ju utan tvekan den största familjehögtiden i vårt land, och något som just de äldre ser fram emot mer än något annat.

Vid presskonferensen i Gävleborg idag var det en av talarna som slapp ur sig "Julen är körd i år", men detta slätades genast över av en annan talare med "Vi hoppas och tror att det blir en fin jul i år, men väldigt annorlunda".

Dessutom reses det otroligt mycket kring jul, tror väl aldrig att resandet är så stort som kring juletid.
Citera
2020-11-16, 13:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Min gamla faster har hemtjänst i en kommun i sydöstra Sverige. Flera olika hemtjänstpersonal per dag. Ingen använder munskydd eller handsprit. Ingen. Och så står politikern som frågetecken över att smittan spris bland de äldre.

Hej, kan inte du köpa munskydd och hänga hos din faster är du snäll? Som hemtjänsten kan använda när de kommer in till henne. Finns billiga på fyndiq. Eller om du har någon som kan sy.

Ja det här är verkligen obehagligt. Många äldre kan faktiskt bli friska från viruset om de får vätska och syrgas.

I våras pratade vi om hur många respiratorer vi hade. Nu kommer vi nog börja fundera på hur många syrgastuber vi har. Och hur många som kan administrera det till sjuka. Jag skulle nog kalla in alla permitterade och lära dem att sköta syrgas snabbt nu. Det kan räcka långt för de äldre.
Citera
2020-11-16, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covidexpert666
Antalalet på iva minskar kraftigt o.

Fel. Desinformation.
Om någon ska ta dig på allvar så är mitt råd till dig att du håller dig till sanningen.
Citera
2020-11-16, 13:07
Medlem
Vad kommer pressträffen att handla om?
Citera
2020-11-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27

Troligen någon ny "rekommendation" som svenska folket återigen kommer att skita i.
Citera
2020-11-16, 13:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Så sent som för några veckor sedan gick min far till både sin hjärtläkare och vårdcentral. Ingen bar munskydd. En del patienter satt och hostade i väntrummet utan mask. En invandrartant kom in i väntrummet och gapade högt om att hon minsann hade både hosta och feber och behövde coronatest.

Men inget konstigt med detta antar jag. Så länge folk hostar i armvecken och stolarna är placerade en meter från varandra så följer man väl FHMs rekommendationer.

När man hör sånt här blir man bara helt beklämd, jag misstror dig inte och om det är en allmän bild av verkligheten så ligger vi verkligen illa till.
Citera
2020-11-16, 13:10
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27

Håll avstånd och tvätta händerna. Undvik trängsel om möjligt och stanna hemma när du är sjuk. Smitta inte riskgrupper och glöm inte det viktigaste, tvätta händerna!
Citera
2020-11-16, 13:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
So jag har förstått det så går det inte att införa tvingande åtgärder, det finns helt enkelt inte lagstöd för detta. Men signalen och det som sägs har stor betydelse. Till exempel om regeringen tydligt går ut med att man ska ha munskydd i kollektivtrafiken Stockholm, kombinerat med att det delas ut munskydd vid alla ingångar. Om man gjorde det, så skulle nog överväldigande majoriteten ha munskydd på sig, även utan egentlig lag och böter.

Kanske var det Agenda igår som gjorde skillnaden. Professorerna Elgh och Albert var ju rörande överrens om att det krävs kraftiga årgärder nu! Annars kan vi inom 2-3 veckor sitta med 100-200 döda/dag.

Tjeckien, ett land med ungefär samma befolkning som Sverige har ju legat på ca 200 döda om dagen i 3 veckor, men siffran har sjunkit genom kraftiga åtgärder. Rekordet var 260 döda den 1:a november.

Ja tänk vad enkelt! Tänk. Jag hoppas verkligen du har rätt, många permitterade som skulle kunna få jobb att dela ut munskydd. Jag tror den överväldigande majoriteten skulle ta på sig också.

Mycket bra.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in