2020-11-16, 12:54
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Och hur tror du att det hade gått om vi hanterade SARS-CoV-2 som influensan 1993? Hur många döda tror du att vi skulle få om vi gjorde absolut ingenting?

Tycker du kanske att vi till och med har tagit till med för hårda åtgärder i Sverige? Du kanske tycker att vi ska köra med samma strategi som Dharavi, där det rapporteras att dom har flockimmunitet nu.
Hur mycket har vi gjort, egentligen? Jag bor i en mellanstor stad och absolut ingenting har varit annorlunda ens i våras. Folk har handlat, gått på restaurang/fik, badhus, gym, skola, ungefär som vanligt. Så i praktiken är det ju som att vi inte gjort någonting.

Det stora problemet verkar ha varit äldreboenden
Citera
2020-11-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns inga restriktioner för privatpersoner, det är bara rekommendationer.

Om du menar att det inte finns någon polis som bötfäller, frihetsberövar eller gör husrannsakan, så är du korrekt. Annars är de allmänna råden till för att individer ska kunna följa lagar och föreskrifter.

Så då gäller att inte träffa andra utanför hushållet för att följa lagar och föreskrifter. Det är ingenting du kan välja bort.
Citera
2020-11-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Japan har nog mera kollektiv disciplin än Tyskland. Jag har sett flera artiklar om tyska vänsterliberaler som springer runt och viftar med plakat och skriker slagord där de jämför munskydd med fotboja och fängelse. Det underlättar knappast om målet är att hålla nere spridningen. Hur det ser ut i Japan vet jag inte, men man kan ju spekulera i att det knappast finns samma motstånd där.
Det finns nog kulturella skillnader, ja. Nettoeffekten av dessa vågar jag inte ge mig på att gissa.

Det finns tyvärr många saker som talar till japanernas nackdel också:

1) Japaner jobbar inte hemma. Vi är mitt i en pandemi, och två tredjedelar av japanska företag har inte ens implementerat en policy för hemarbete. Utan att ha några siffror att jämföra med tycker jag det låter svagt.

2) De åker gärna kollektivtrafik till jobbet, packade som sillar, långa sträckor varje dag.

3) Många japaner bor mycket trångt.

4) Generationsboende är mycket vanligt.
Citera
2020-11-16, 12:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
"Den andra vågen av coronaviruset har slagit till som en tsunami mot Gävleborg", säger Lars Wesslén.

Landshövding Per Bill: "Smittan är ordentligt spridd på särskilda boenden".

Åtgärder:
Besöksförbud? Nej
Munskydd inom hemtjänsten och äldrevården? Nej

Sverige är fantastiskt.

Ja det där kan tänka sig vara det största misstaget dem gör, att inte sätta på munskydd och inte bara visir i äldrevården. Där har vi alla odds emot oss, ingen munskydd på personal på väg till jobb, oklara vetenskapliga underlag för aerosol (?), in på äldreboende med bara visir och vårda nära en äldre.

Usch upplagt för ett skräckscenario.

Citera
2020-11-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Alla anställda i regionen skall ha munskydd. Inte bara vårdpersonal.

I regionen? Du menar inom vård? Det är fortfarande inom ramen för rekommendationen.
Citera
2020-11-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ta Skåne som exempel. Nedan 4 måndagar i rad. De som vårdas på avdelning stiger predikterbart men smittan varje vecka. IVA platser verkar bete sig annorlunda o öka mer oförutsägbart av någon anledning. Min gissning är att det sker en prioritering av patienter som gör det mer ryckigt.

148 vårdavdelning 15 IVA 16 November
94 Vårdavdelning 17 IVA 9 November
69 Vårdavdelning 5 IVA 2 November
38 Vårdavdelning 5 IVA 26 Oktober

Möjligen är det utvecklad vård (syrgas istället för respirator) och effektivare läkemedel som bidrar. Färre blir helt enkelt så dåliga att de behöver hamna på IVA.

Ökningen på vårdavdelning ser inte direkt positiv ut. En viss fördröjning till IVA är det ju alltid.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-16 kl. 13:02.
Citera
2020-11-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där kan tänka sig vara det största misstaget dem gör, att inte sätta på munskydd och inte bara visir i äldrevården. Där har vi alla odds emot oss, ingen munskydd på personal på väg till jobb, oklara vetenskapliga underlag för aerosol (?), in på äldreboende med bara visir och vårda nära en äldre.

Usch upplagt för ett skräckscenario.

Min gamla faster har hemtjänst i en kommun i sydöstra Sverige. Flera olika hemtjänstpersonal per dag. Ingen använder munskydd eller handsprit. Ingen. Och så står politikern som frågetecken över att smittan spris bland de äldre.
Citera
Medlem
sannes avatar
Ambulanserna ekar hos mig hela tiden.
Jag hoppas det fortfarande är de äldre som får komma in på sjukhus - än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du menar munskydd inom vård och omsorg så följer de FHMs råd.

Så sent som för några veckor sedan gick min far till både sin hjärtläkare och vårdcentral. Ingen bar munskydd. En del patienter satt och hostade i väntrummet utan mask. En invandrartant kom in i väntrummet och gapade högt om att hon minsann hade både hosta och feber och behövde coronatest.

Men inget konstigt med detta antar jag. Så länge folk hostar i armvecken och stolarna är placerade en meter från varandra så följer man väl FHMs rekommendationer.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Om du menar att det inte finns någon polis som bötfäller, frihetsberövar eller gör husrannsakan, så är du korrekt. Annars är de allmänna råden till för att individer ska kunna följa lagar och föreskrifter.

Så då gäller att inte träffa andra utanför hushållet för att följa lagar och föreskrifter. Det är ingenting du kan välja bort.

Folk skiter i råd och rekommendationer, det är ett faktum som inte går att bestrida. Se bara häromdagen när polisen fick avhysa en stor motorträff med 400 ungdomar. Eller helgens debacle, passa på att gå på krogen nu innan restriktionerna - smockfullt.
Citera
2020-11-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
So jag har förstått det så går det inte att införa tvingande åtgärder, det finns helt enkelt inte lagstöd för detta. Men signalen och det som sägs har stor betydelse. Till exempel om regeringen tydligt går ut med att man ska ha munskydd i kollektivtrafiken Stockholm, kombinerat med att det delas ut munskydd vid alla ingångar. Om man gjorde det, så skulle nog överväldigande majoriteten ha munskydd på sig, även utan egentlig lag och böter.

Kanske var det Agenda igår som gjorde skillnaden. Professorerna Elgh och Albert var ju rörande överrens om att det krävs kraftiga årgärder nu! Annars kan vi inom 2-3 veckor sitta med 100-200 döda/dag.

Tjeckien, ett land med ungefär samma befolkning som Sverige har ju legat på ca 200 döda om dagen i 3 veckor, men siffran har sjunkit genom kraftiga åtgärder. Rekordet var 260 döda den 1:a november.

Regeringen oh Löfvén kommer aldrig att vakna. Deras tungor befinner sig för långt in i Tegnells röv.
De säger sig lyssna på vetenskapen. Men glömmer att 99% av världens forskare tycker annorlunda än Tegnell.
Citera
2020-11-16, 13:00
Medlem
Citat:
I regionen? Du menar inom vård? Det är fortfarande inom ramen för rekommendationen.
Nej alla anställda i regionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in