200 av 6000 som vårdats i västra götaland är mellan 20-29, ca 20 har fåt IVA-vård.
”
Var femte mellan 20 och 29 år
Av alla smittade personer i Västra Götalandsregionen så är en femtedel mellan 20 och 29 år gammal, rapporterar P4 Skaraborg.
200 personer av de 6 000 som behövt vårdas på sjukhus i regionen tillhör gruppen. Uppemot 20 av dessa har fått intensivvård.
Endast ett fåtal ska ha dött.”
svt.se
Det här är helt klart oroväckande.
Var tvungen att gå in på sir efter ha läst dit inlägg.
Från perioden 1 mars till mitten av maj, vårdades det på IVA 1st 0-9 år och 1st 10-19 år. Perioden 1 oktober tills nu i mitten av november. Vårdas det 3st 0-9 år och 3st 10-19 år. Samt att det den senare perioden vårdats färre personer en den första. Helt klart blir yngre sjukare nu. Vad det beror på låter jag vara osagt, då jag inte vet, men obehagligt är det och tillsynes ett trendbrott.
Ja inte nog med att region Stockholm nu stoppar alla hemtest så har man inte adekvata testningar heller. Man testar inte enligt beprövad vetenskap (också enligt FoHM) där man ska ta i både näsa + svalg. I region Stockholm är det endast svalg som testats trots att man alltså behöver underlag för antal smittade i Stockholm.
Detta är ingen problem enligt Anders Tegnell (trots att direktiven kommit från dem själva och alla forskare i världen) för han räknar med att de som faller bort (falska negativa) inte är så stor del. Vår stadsepidemiolog säger detta alltså. Det är inte så viktigt att det visar rätt, vi har ändå allmän spridning.
Detta är ju det som baserar hur sjukvården rustar sig, hur vårdcentraler och andra aktörer sätter sin agenda efter. Och det värsta av allt en stad som Stockholm med många både äldreboende + falska negativa. Det är en total katastrof.
Jag mailade region Stockholm för 1 månad sen om detta och fick till svar om att de skulle ändra detta till både näsa + svalg.
Citat:
”Sånt som händer”
Statsepidemiolog Anders Tegnell tror dock inte att risken är stor för att tidigare tester ska vara felaktiga.
Förbered dig för det oväntade med hjälp av AI
EXTERN LÄNK FRÅN UC
– Det kan möjligen vara någon enstaka där man inte hittat nåt men som hade det väldigt lite. Men det är sånt som händer med all provtagning, säger han till SVT.
I Region Stockholm testas tiotusentals personer varje vecka för pågående covid-19. De allra flesta av testerna, tre fjärdedelar, sker genom just egenprovtagning.
Hur stor andel av provsvaren som varit falska är oklart.
Min värsta farhåga gällande de relativt stabila tal vi ser på IVA är att det är fler och fler som blir omflyttade och trigage har redan börjat ske då många regioner nu äntligen börjar förstå att de kan inte lita på dem siffror som kommer från FoHM som underlag för deras planering av beläggning. Det visar också att gruppen 70+ blir mindre och mindre på IVA samtidigt som vi ser ökningen inne på äldreboenden. Oroande är det iallafall. Den enda trösten är att alla nu verkar göra sina egna beräkningar istället för att lita på FoHM blint.
Handlar om att yngre drabbas + att sjukvården blivit duktigare på att hantera smittan.
Det har trots allt dött snart 6500 människor (nåja) och dessa var dom absolut sköraste och sjukaste/äldsta i samhället. Finns inte flera miljoner utav dessa.
Jo jag håller delvis med, men majoriteten den grupp av personer du hänvisar till var aldrig aktuella för IVA då de själva inte ville dit alternativt inte bedömdes klara IVA vård. Medelålder på IVA har viarit hyffsat konstant kring 60år samtidigt som majoriteten som är betydligt äldre än så (90% över 70år).
Om det stämmer att det planar ut kring 19 nyanlagda per dag (för att sedan vända nedåt) tror jag skillnaden mot i våras beror på en kombination av bättre sjukvård SAMT att vi idag har en mindre smittspridning (åtminstone riskgrupper) jmf med i våras (om mörkertal beaktas).
Bergis kommer man när det kommer vaccin för corona att man måste ha intyg att man är vaccinerad på allt man ska på som bio, kryssning, flygresa, musikal, konsert, teater, gröna lund. Jobbigt eller? blir dock komplicerat på stadsfester då de måste kolla alla som ska in som tex rix fm festival, smakla på sthlm mm
Senast redigerad av SodaFointain 2020-11-16 kl. 11:11.
Sverige har väll ochså noterat att om man lägger indevider i respirator som har covid så är överlevnadschanserna små.
Så tror ej att det är en tillfällighet med färre på IVA. Logiskt följer att endast de som
är riktigt kritiska hamnar där.
DVS. man låter de som kan andas själva få syrgas och ligga på vårdavd.
Titta på stat över antal inlagda. ej bara iva.
Dessutom vill man väl hålla IVA platser lediga så kanske hårdare bedömning för att få en av de eftertraktade platserna? Sjukhusen vet ju att våg 2 växer som en tsunami o vill väl ha ledigt för yngre sjuka? Mycket lättare neka IVA än avbryta IVA...
Så håller med om att IVA kan vara en dålig mätare på utvecklingen.
"Antalet patienter som lagts in på sjukhus ökade med 87 procent mellan vecka 43 och 44 och redan nu är antalet nyinlagda patienter som rapporterats för vecka 45 högre än vecka 44 trots att rapporteringen inte är komplett. Antalet fall som behövt intensivvård har ökat markant de senaste tre veckorna, för vecka 45 har 97 intensivvårdade patienter med covid-19 hittills rapporterats. Även antalet avlidna bekräftade fall har ökat under de senaste tre veckorna och 58 dödsfall har hittills rapporterats för vecka 45. Efterrapportering gör att antalet dödsfall dessa veckor kommer att öka ytterligare. Antalet fall på äldreboenden ökade fortsatt från vecka 44 (255 fall) till vecka 45 (387 fall)."
Immunitet finns - livslång av en infektion? Nej. Antalet som smittats på nytt är väldigt lågt, undantag bekräftar regel.
Du glömde läsa detta:
The symptomatic re-infection occurred after an interval of 185 days, despite the development of an effective humoral immune response following symptomatic primary infection.
Du glömde läsa detta:
The symptomatic re-infection occurred after an interval of 185 days, despite the development of an effective humoral immune response following symptomatic primary infection.
Varför ska jag bry mig om vad du skriver nu när du hade fel sist!?
Inte heller den här gången substansierar du dina påståenden med länkar eller källangivelser.
Förslagsvis läser du mitt inlägg en gång till och kontemplerar över de data som finns. Hur du väljer att tolka dem är upp till dig och din personlighet. Jag meddelar bara rent objektivt att det finns positiva tecken. Länkarna har du ju själv postat och finns i citat i mitt inlägg.