2020-11-16, 05:16
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och hade det funnits en basal rättssäkerhet i smb med hanteringen av detta märkliga mordfall, så hade både SE och hans kläder blivit insydda den 1. mars 1986. Liksom f.ö. alla andra personer, som befann sig på och runt mordplatsen, under kritisk tid.
DÅ hade SE i nuläget kunnat ses som oskyldig, eftersom inga krutpartiklar kunnat återfinnas på hans kläder. Simple as that!
Frågan om SE:s oskyldighet oaktad så håller jag helt med. Polisarbetet under mordnatten är en total skandal. Inga ordentliga avspärrningar, inga tagna fotavtryck, ingen fullgod undersökning av mordplatsen och dess närhet samt utpekad flyktväg. Man brydde sig inte ens om att hitta kulorna. De hittades av allmänheten påföljande dagar. Svensk polis skulle hem till stugvärmen och sova. Finns det inte ens fullgod rättsäkerhet för en statsminister hur mycket mindre då för dennes undersåtar?
Citera
2020-11-16, 09:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag tycker nog att det är det. Kontakt- och uppmärksamhetssökande människor ser sin dag då en sådan där stor sak händer. De kan göra mycket för att få uppmärksamhet. Den faktorn skall inte underskattas. Man skall minnas att över 130 personer faktiskt har erkänt mordet.
Instämmer och här har vi ju uppgifter från både Skandia och ex-fru att SE ofta talade om mordet.
Det var uppenbarligen hans party-trick att få uppmärksamhet...

Citat:
Så du tror på att han talade med LP? Hans lilla rush?
Vi har uppgiften från Rimborn där Lisbeth nämner exakt samma signalement för honom. Så, ja det är den enkla förklaringen.
Att ljuga om detta i rollen som GM är idioti.

Rushen tillstår jag är märklig att ingen nämnt... dock inte detsamma som att den aldrig inträffat.
Vi har uppgifterna om hur struligt det var med signalement och att polisen sprang iväg utan att ha gått något att gå på. Söderström ropar att "det får ni senare".
Vilket då rimmar bra med SE's påstådda orsak till varför han springer efter poliserna.
Att ljuga om denna språngmarsch som GM är också idioti...
För att dölja sin flykt som GM (Som TP påstår) är otroligt långsökt, men kanske den enda förklaringen man kan komma med?

Citat:
Jag skall åter läsa dessa förhör. Man kan säkert med någon vinkel se det på det sätt du nämner, man kan också se det som att det finns sådant som SE visste som bara GM skulle kunna veta.
Nej, jag vill bestämt hävda att detta är lögn! Sprunget ur Lars Larssons dito för att sälja sin bok...
"Sett något som endast GM kan ha sett?"
Och här har vi uppgifter om att Lisbeth ser LJ inne inne i gränden med stirrande blick och bevisligen var han synlig från mordplatsen.

Vi ska väl inte ljuga ihop SE som GM här?

Men du verkar ha flera uppgifter som endast "GM kunde känna till"?
Låt höra hur säkra dessa är.

Citat:
Som te x...vad? Han påstår ju att LP hade ett "behärskat lugn" på mordplatsen, vilket hon möjligen kan ha haft initialt innan hon börjat inse det fatala allvaret. Andra vittnesmål ger dock bilden av henne som snart skrikande, något hysterisk samt smått otrevlig.
[/quote]

Förstår att man vill fokusera på detta uttalande och sedan glömma och gömma andra uppgifter från SE.
Uttalande kan kanske spegla hans uppfattning om att Lisbeth ändå var "tillgänglig" vilket han la till där också, och/eller så är det detta han minns henne 3 år efter mordet?

Se SE's uppgifter i GT den 2/3 och jämför med övriga vittnesuppgifter.
https://imgur.com/a/xqUEEkY
Citera
2020-11-16, 09:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tycker nog att det är det. Kontakt- och uppmärksamhetssökande människor ser sin dag då en sådan där stor sak händer. De kan göra mycket för att få uppmärksamhet. Den faktorn skall inte underskattas. Man skall minnas att över 130 personer faktiskt har erkänt mordet.

Så du tror på att han talade med LP? Hans lilla rush?

Jag skall åter läsa dessa förhör. Man kan säkert med någon vinkel se det på det sätt du nämner, man kan också se det som att det finns sådant som SE visste som bara GM skulle kunna veta.

Som te x...vad? Han påstår ju att LP hade ett "behärskat lugn" på mordplatsen, vilket hon möjligen kan ha haft initialt innan hon börjat inse det fatala allvaret. Andra vittnesmål ger dock bilden av henne som snart skrikande, något hysterisk samt smått otrevlig.

Citat:
Man skall minnas att över 130 personer faktiskt har erkänt mordet.

Det är sannolikt ett faktum som de allra flesta har i minnet, dock är det märkligt att du lyfter saken i den här kontexten, för SE har aldrig erkänt mordet.

Är inte det lite märkligt om han nu som oskyldig ville stå i fokus, han hade knappast något att förlora på att dra till med det värsta.

Att som oskyldig avfärdas som en elefant i en porslinsbutik som gör anspråk på att vara GM bör vara ett strå vassare än att avfärdas som ett oskyldigt uppmärksamhetstörstande vittne?

SE ville bara vara lite lagom i rampljuset?
Citera
2020-11-16, 09:53
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer och här har vi ju uppgifter från både Skandia och ex-fru att SE ofta talade om mordet. Det var uppenbarligen hans party-trick att få uppmärksamhet...
Häggström var inte nådig i sin uppfattning om SE, både knäpp och tvetola (hermafrodit på skånska) nämndes. Intrycket av SE som en kuf och Liberace var inte helt ovanligt bland de som kände honom. Men fördenskull allena kan man inte avskriva honom sådär utan vidare. Konstigare människor än så har begått grova brott.

Citat:
Vi har uppgiften från Rimborn där Lisbeth nämner exakt samma signalement för honom. Så, ja det är den enkla förklaringen. Att ljuga om detta i rollen som GM är idioti.
Jag vet inte det, jag. Hur blev rocken till täckjacka, det är det som är frågan. Att LP i chock kan ha sett LJ och inte kunnat koordinera sina intryck är väl inte så jätteorimligt.

Citat:
Rushen tillstår jag är märklig att ingen nämnt... dock inte detsamma som att den aldrig inträffat.
Då skulle saken kunna vara att den aldrig inträffade men att SE ville spä på och göra sig ännu mer märkvärdig. Eller så hade han andra orsaker och tankar kring det.

Citat:
Vi har uppgifterna om hur struligt det var med signalement och att polisen sprang iväg utan att ha gått något att gå på. Söderström ropar att "det får ni senare"
.
Vilket då rimmar bra med SE's påstådda orsak till varför han springer efter poliserna.
Att ljuga om denna språngmarsch som GM är också idioti...

För att dölja sin flykt som GM (Som TP påstår) är otroligt långsökt, men kanske den enda förklaringen man kan komma med?
Om han ljuger om det så finns det ju en orsak, som beskrivit ovan.

Citat:
Nej, jag vill bestämt hävda att detta är lögn! Sprunget ur Lars Larssons dito för att sälja sin bok...
Och här har vi uppgifter om att Lisbeth ser LJ inne inne i gränden med stirrande blick och bevisligen var han synlig från mordplatsen.

Vi ska väl inte ljuga ihop SE som GM här?

Men du verkar ha flera uppgifter som endast "GM kunde känna till"?
Låt höra hur säkra dessa är.
Nej, jag har inget att tillägga utöver det som redan sagts. Det är ff a detta med att han ser LJ inne i Tunnelgatans gränd. Det borde bara vara GM och LP som kunnat se det där och då, tänker jag.

Citat:
Förstår att man vill fokusera på detta uttalande och sedan glömma och gömma andra uppgifter från SE.

Uttalande kan kanske spegla hans uppfattning om att Lisbeth ändå var "tillgänglig" vilket han la till där också, och/eller så är det detta han minns henne 3 år efter mordet?

Se SE's uppgifter i GT den 2/3 och jämför med övriga vittnesuppgifter.
Jag menar att vissa av de där uppgifterna kan han ha plockat upp med tiden. Ser man på första förhöret med SE 860301 så är det sparsamt med vissa av de uppgifter som visas på aktuella IMGUR.
Citera
2020-11-16, 09:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vi har uppgifterna om hur struligt det var med signalement och att polisen sprang iväg utan att ha gått något att gå på. Söderström ropar att "det får ni senare".
Om nu Stig Engström vore det vittne du tror att han är, borde han då inte mer troligt ha lämnat "signalementet" om mörkblå täckjacka till Söderström på mordplatsen, snarare än att springa efter polispatrullen in i gränden?

Citat:
Engström inser väl sedan att han inte borde ha kunnat se Jeppsson riktigt så bra från mordplatsen. Han ändrar senare sina uppgifter från "en man i 20-årsåldern iklädd mörkblå täckjacka" till "bara svart som silhuett".
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2020-11-16 kl. 10:05.
Citera
2020-11-16, 10:06
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är sannolikt ett faktum som de allra flesta har i minnet, dock är det märkligt att du lyfter saken i den här kontexten, för SE har aldrig erkänt mordet.

Är inte det lite märkligt om han nu som oskyldig ville stå i fokus, han hade knappast något att förlora på att dra till med det värsta.

Att som oskyldig avfärdas som en elefant i en porslinsbutik som gör anspråk på att vara GM bör vara ett strå vassare än att avfärdas som ett oskyldigt uppmärksamhetstörstande vittne?

SE ville bara vara lite lagom i rampljuset?
Hurpass mycket han ville vara i rampljuset vet jag inte så säkert. Som eventuell GM brände han dock sitt utseende rätt rejält med det han gjorde med sitt mediaframträdande.

Jag tror ju att det fanns en orsak till hans detaljerade utsagor om att gå in till skyltfönstret för att titta på klockans urtavla, att sträcka ut "hela handen i militärisk stil" och att påstå sig rusha efter poliserna. Likaså hans påstådda samtal med LP.

Till SE:s fördel tycks hans personlighet ligga. Det är den som gör att så många uppfattar honom som högst osannolik GM.

Att det fanns rätt mycket folk som erkände mordet var ett exempel på hur uppmärksamhetstörstande och konstiga figurer ser sin dag i en sådan stor händelse som denna. Det är sådant polisen ibland har att tampas med i sådana lägen.
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-16 kl. 10:19.
Citera
2020-11-16, 11:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Häggström var inte nådig i sin uppfattning om SE, både knäpp och tvetola (hermafrodit på skånska) nämndes. Intrycket av SE som en kuf och Liberace var inte helt ovanligt bland de som kände honom. Men fördenskull allena kan man inte avskriva honom sådär utan vidare. Konstigare människor än så har begått grova brott.
Och du kan heller inte tillskriva honom gärningsmannaskapet utifrån detta...

Citat:
Jag vet inte det, jag. Hur blev rocken till täckjacka, det är det som är frågan. Att LP i chock kan ha sett LJ och inte kunnat koordinera sina intryck är väl inte så jätteorimligt.
Du verkar inte vara speciellt insatt i denna uppgift eller så vill du bara vifta bort den...
Det handlar inte om jacka eller rock utan vem som sagt detta. Lisbeth sa mörkblå täckjacka enligt SE vilket också är precis detsamma som hon säger vid midnatt till Rimborn på Sabbatsberg..

Finns ingen seriositet bland er SE-förespråkare som inte ens kan tillstå osäkerhet i uppgifter och tur i gissningar..
Citat:
Då skulle saken kunna vara att den aldrig inträffade men att SE ville spä på och göra sig ännu mer märkvärdig. Eller så hade han andra orsaker och tankar kring det.

Om han ljuger om det så finns det ju en orsak, som beskrivit ovan.
Eller så genomfördes rushen utifrån den anledning vittnet SE redogjort för...

Citat:
Nej, jag har inget att tillägga utöver det som redan sagts. Det är ff a detta med att han ser LJ inne i Tunnelgatans gränd. Det borde bara vara GM och LP som kunnat se det där och då, tänker jag.
Fint att du ändå tillstår att LP kunnat se LJ där inne.
Även HJ ser rakt in i gränden. Om det nu var GM eller LJ han såg springandes upp för trappen..
Så det borde bara vara GM, LP och HJ som kunde "se det där och då"... ??

Citat:
Jag menar att vissa av de där uppgifterna kan han ha plockat upp med tiden. Ser man på första förhöret med SE 860301 så är det sparsamt med vissa av de uppgifter som visas på aktuella IMGUR.
Din kommentar känns rätt medvetet luddig, "vissa uppgifter".... vilka?

Men till sak så är det dels så att det är SE som är den som kommer med dessa uppgifter om Lisbeths beteende i media.
Det är också så att vi redan har dessa uppgifter ca 20 minuter efter mordet i SE's samtal med väktarna. Kompletterade även uppgifter till Roland Bergström på lördagen.. även detta innan första förhöret.
Citera
2020-11-16, 11:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hurpass mycket han ville vara i rampljuset vet jag inte så säkert. Som eventuell GM brände han dock sitt utseende rätt rejält med det han gjorde med sitt mediaframträdande.

Jag tror ju att det fanns en orsak till hans detaljerade utsagor om att gå in till skyltfönstret för att titta på klockans urtavla, att sträcka ut "hela handen i militärisk stil" och att påstå sig rusha efter poliserna. Likaså hans påstådda samtal med LP.

Till SE:s fördel tycks hans personlighet ligga. Det är den som gör att så många uppfattar honom som högst osannolik GM.

Att det fanns rätt mycket folk som erkände mordet var ett exempel på hur uppmärksamhetstörstande och konstiga figurer ser sin dag i en sådan stor händelse som denna. Det är sådant polisen ibland har att tampas med i sådana lägen.

Jag har aldrig förstått det där argumentet, att SE personlighet inte stämmer in på en GM.

Vilken personlighet har en statsministermördare, en hitman?

Hur vet man att SE inte var en duktig skådespelare, grå och trist tjänsteman i det offentliga, men en skicklig skytt med uppdrag att likvidera på order, jag bara undrar?

Motargumentet är som alltid, det finns ingenting som talar för .., inget konkret.

Visst, men så är det väl allt som oftast med folk inom det hemliga?
Citera
2020-11-16, 11:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om nu Stig Engström vore det vittne du tror att han är, borde han då inte mer troligt ha lämnat "signalementet" om mörkblå täckjacka till Söderström på mordplatsen, snarare än att springa efter polispatrullen in i gränden?
Absolut och kanske gjorde han detta?
Men återigen så handlar det om vem som sa detta och att SE gissar rätt... och varför "gissar han" att Lisbeth nämner ett felaktigt signalement?

Citat:
Engström inser väl sedan att han inte borde ha kunnat se Jeppsson riktigt så bra från mordplatsen. Han ändrar senare sina uppgifter från "en man i 20-årsåldern iklädd mörkblå täckjacka" till "bara svart som silhuett".
(FB) Skandiamannen

Skulle SE i rollen som GM ha inse detta senare? Ja, det är väl en sådan förklaring man måste få in för att förklara andra uppgifter ur perspektivet att SE är GM...

Den ändring du pekar på kan självfallet ha andra förklaringar. Ex. Han liksom Lisbeth fick uppfattningen att mannen(LJ) inne i gränden var GM.
Citera
2020-11-16, 11:19
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har aldrig förstått det där argumentet, att SE personlighet inte stämmer in på en GM.

Vilken personlighet har en statsministermördare, en hitman?

Hur vet man att SE inte var en duktig skådespelare, grå och trist tjänsteman i det offentliga, men en skicklig skytt med uppdrag att likvidera på order, jag bara undrar?

Motargumentet är som alltid, det finns ingenting som talar för .., inget konkret.

Visst, men så är det väl allt som oftast med folk inom det hemliga?

...du menar att SE varit hemlig i 52år. Snäll och trevlig, aldrig visat på att ha minsta våld i sin personlighet sen blir han plötsligt mördare. T.o.m. tanken på att han skulle gå omkring med en stor revolver i fickan är rätt absurd. Det finns ingenting som pekar de minsta åt det hållet.
Citera
2020-11-16, 11:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Citat:
Absolut och kanske gjorde han detta?
Ok. Men säg då att Engström, vilket du nu själv inser vore ett betydligt rimligare agerande, i så fall lämnade uppgifter till kommissarie Söderström som var kvar på mordplatsen. Varför ljuger han då sedan i förhör och i TV (se klippet) och säger att han i stället sprang efter polispatrullen in i gränden för att lämna uppgifter?
https://www.svtplay.se/video/27110777/veckans-brott/veckans-brott-extra-34-ar-med-palmemordet-sasong-1-stig-engstrom-berattar-fran-brottsplatsen-i-april -1986
Senast redigerad av Draifos 2020-11-16 kl. 11:49.
Citera
2020-11-16, 11:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ok. Men säg då att Engström, vilket du nu själv inser vore ett betydligt rimligare agerande, i så fall lämnade sina uppgifter till Söderström som var på mordplatsen. Varför ljuger han då sedan i förhör och i TV (se klippet) och säger att han i stället sprang efter polispatrullen in i gränden för att berätta?
https://www.svtplay.se/video/27110777/veckans-brott/veckans-brott-extra-34-ar-med-palmemordet-sasong-1-stig-engstrom-berattar-fran-brottsplatsen-i-april -1986

Vi vet ju inte om han sa något till Söderström, Windén eller någon annan polis. Vi har inga uppgifter om det, men oavsett så tycker inte jag att händelseförloppet ter sig som anmärkningsvärt då vi vet att det var rätt varierande signalementsuppgifter som framkom på mordplatsen. (Se ex. Kjell Östlings förhör)

I detta läge har även YN och AZ kommit till mordplatsen där det signalement de anger dels då är väldigt likt SE med rock och handledsväska, men även skiljer från vad Lisbeth sagt.

Och jag tror jag skulle reagerat likadant som SE... möjligen inte springa efter, men påpekat detta.
Någon som kommer till mordplatsen lämnar ett signalement som stämmer på mig, medan jag talat med offrets fru som varit i direkt närhet med GM och som säger något annat.. Då blir det rätt uppenbart att man tror på Lisbeths uppgifter i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in