Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-16, 03:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Han som lever heter Tuomo Piirainen.
Ok. Namnet säger mig ingenting. Eventuella förhör med honom beställda?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-16 kl. 03:31.
Citera
2020-11-16, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På den här bloggen har man gjort följande försök att sammanställa en del wt-observationer.

"Även en annan Säporapport som presenterades i december 1987 bekräftar misstankarna om övervakning:

Vi anser oss ha funnit tecken på att mordet med största sannolikhet utförts i organiserad form under samverkan av flera personer.

Men när en ensamagerande gärningsman 1988 lanseras av spaningsledaren Hans Ölvebro så passade det givetvis illa med Säpo-rapporter som drar slutsatsen att Palme övervakades.

Man kan i rubrikform beskriva de män som tycks ha övervakat Palme så här:

1) En lång atletiskt byggd (190-195 cm) blond man.

2) En bredaxlad mörkhårig man (180-185 cm).

3) Grandmannen.

4) Den man med anatoliskt utseende vi beskriver i detta blogginlägg.

Var och en av de tre först nämnda männen i vår sammanställning har observerats ett 10-tal gånger på platser och vid tidpunkter som logiskt kan kopplas till Palmes rörelser.

1) Den atletiskt byggde långe blonde mannen observerades ett flertal gånger både dagtid och kvällstid stående utanför paret Palmes bostad på Västerlånggatan i Gamla stan. Ibland med walkie talkie.

Även på en gata vid biografen Grand sågs han av vittnen vid 22-tiden på mordkvällen. Då tillsammans med en man vars signalement till punkt och pricka överensstämmer med mannen som stod mittemot mordplatsen ungefär samtidigt som mordet skedde.

Den långe blonde och mannen vi mordplatsen kände alltså varandra. Det finns bara en slutsats att dra och det är att en övervakande grupp, bland annat bestående av dessa båda män, rörde sig i Palmes närhet på mordkvällen.

2) Den bredaxlade mörkhårige mannen sågs exempelvis med walkie talkie vid Gamla stans tunnelbanestation strax innan paret Palme kom dit på mordkvällen. Vi menar att det var samme man som befann sig utanför biografen Grand vid 23-tiden i samband med att bioföreställningen slutade.

3) Grandmannens signalement är redan ingående granskat. Se tidigare inlägg i denna blogg.

Till dessa tre kommer nu således ett fjärde signalement på en man som med hög sannolikhet övervakade Palme, mannen vi beskrivit ovan.

En närmare analys av vittnenas observationer visar följande schema:

- Den långe blonde observerades vid flera tillfällen i Gamla stan och vid ett tillfälle vid regeringskansliet dagarna före mordet. Ibland med walkie-talkie.

Därutöver observerades han på mordkvällen endast cirka klockan 20.40 på Gamla Stans tunnelbanestation och cirka klockan 22 på Kammakargatan.

På mordkvällen tycks Kammakargatan ha utgjort en gräns för övervakningen.

- Den mörkhårige observeras endast norr om Kammakargatan, vid Grand och norr om Grand. Han kan även ha varit den tysktalande man som såg samma film som paret Palme på mordkvällen. Signalementet talar för det.

- Den man vi beskrivit här observeras endast på Kammakargatan och söder om samma gata. Särskilt på Tunnelgatans västra sida strax före mordet.

- Grandmannen observeras endast vid Grand.

Var gärningsmannen befann sig före mordet är oklart. En möjlighet är, visar analysen, att han gick ur en bil som stod parkerad på Adolf Fredriks kyrkogata väster om Sveavägen och sedan följde efter paret Palme över Sveavägen och vidare den sista sträckan fram till Tunnelgatan.

Polisens fantombild av mannen som stod mittemot mordplatsen vid 23-tiden ser ut så här. Kanske någon vet vem han är? Han var cirka 30-35 år 1986. Cirka 175 cm lång. Smal kroppsbyggnad. Blek hy. Mörkhårig. I dag bör mannen vara cirka 65-75 år.

Ett vittne som såg honom i hörnet Kammakargatan/Saltmätargatan vid 22-tiden på mordkvällen liknade mannens utseende med den mustaschprydde rollfiguren "Belker" i TV-serien "Spanarna på Hill Street". Serien sändes i svensk TV på 1980-talet och var alltså aktuell för vittnet."

Forts på https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/august/
En person lade en beställning till PU 200912. Enligt följande:

''Alla eventuella förhör med Hüsnü Altun (mannen som är lik Belker).'' Svaret blev finns ej.

Denna personen, som jag inte vet vem det är, har kopplat samman denna mannen med PKK. Och följaktligen vet jag inte varför. Men misstänker att det hör ihop med Kegö/Barrlings material.
Citera
2020-11-16, 08:04
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
A-11411 är ett intressant förhör, eftersom det poppar upp två maskerade namn till. De är totalt åtta i Kokainärendet den kvällen, varav en är en hittills oidentifierad kollega från ordningen (Norrmalm i andra förhör).

Dessutom! Här beskrivs KSN buss som Tärnåsen nämner. På sidan 2, andra stycket, framgår det att X sitter i en spaningsbuss och filmar omgivningarna till Söderhallarna. X uppger att det hade varit ”en Chevrolet Van, som till färgen hade varit röd och silver.”

Det är intressant om man tittar i Säpo-PM 1987 sidan 7, där taxichauffören på Tunnelgatan cirka kl 22.45 iakttar en van, ”röd eller brun samt silverfärgad.”

Detta kan vara samma fordon, en slump eller någon som valt ett likadant fordon. Det får framtiden utvisa. Beteendet av mannen/männen med WT i bägge observationerna kl 22.45 och parets kl 22.48 på Tunnelgatan i Säpo-Pm 1987 pekar mot civilt klädda poliser eller motsvarande.

Fortfarande ingen beställning lagd på den inlånade Sahlin från Solna, troligen Bertil Sahlin, kompis till GW.
Citera
2020-11-16, 08:23
Medlem
mvagrippas avatar
Läste igenom förhören med David Fredin som ger väldigt blandade intryck. Dels har han bevisligen haft kontakt med någon på den militära underrättelsesidan. Tore Forsberg blir så intresserad att han sitter med vid ett av förhören 1987. Under en tiodagarsperiod , 2-11mars ,har SÄPO spaning på honom, men inget som kopplar honom till Sveavägen framkommer. DF har kontakter med Hans von Hofsten som dock blir förbryllad och håller armlängds lucka . Såna betänkligheter besvärar inte Bertil Wedin.

Samtidigt framtonar en person som uppenbart är psykiskt labil och snarast lever i en drömvärld . Trots att han fyllt 25år får mamma hjälpa honom att söka jobb som vårdbiträde. När han jobbar där beter han sig knepigt . Hans signalement är långt ifrån den kraftige GM från dekorimahörnan . På stan leker han agent och rör sig på ett sånt sätt som han ska skaka av sig bevakning. För min del blir han den typen som vill visa sig större än han är och verkar ha jobbigt med verklighetsuppfattningen. Det blir säkert inte bättre av att han har en liknande personlighet som största idol, Alf Enerström . Som blir han husse, mentor , förebild eller vad man nu ska sätta för epitet.

Med tanke på de kontakter som DF kan jag förstå att han inte avfördes ur aktivitetslistan 1988. Samtidigt får jag inte in honom som en trolig mordkonspiratör , för udda och knepig helt enkelt. Efter att jag läst förhören blir jag snarast ännu mer övertygad om att Jan Stocklassa gick över alla moraliska gränser när han utsatte DF för en honungsfälla och därtill snärjde honom med hjälp av tidigare Underrättelsemän.
Citera
2020-11-16, 08:26
Medlem
Citat:
Fortfarande ingen beställning lagd på den inlånade Sahlin från Solna, troligen Bertil Sahlin, kompis till GW.
Inte mig veterligen. Är det något speciellt du tänker på/misstänker?

Nedan så är det som anges märkligt. Solnaärendet har inlånade från Solna.

https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view
Citera
2020-11-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Läste igenom förhören med David Fredin som ger väldigt blandade intryck. Dels har han bevisligen haft kontakt med någon på den militära underrättelsesidan. Tore Forsberg blir så intresserad att han sitter med vid ett av förhören 1987. Under en tiodagarsperiod , 2-11mars ,har SÄPO spaning på honom, men inget som kopplar honom till Sveavägen framkommer. DF har kontakter med Hans von Hofsten som dock blir förbryllad och håller armlängds lucka . Såna betänkligheter besvärar inte Bertil Wedin.

Samtidigt framtonar en person som uppenbart är psykiskt labil och snarast lever i en drömvärld . Trots att han fyllt 25år får mamma hjälpa honom att söka jobb som vårdbiträde. När han jobbar där beter han sig knepigt . Hans signalement är långt ifrån den kraftige GM från dekorimahörnan . På stan leker han agent och rör sig på ett sånt sätt som han ska skaka av sig bevakning. För min del blir han den typen som vill visa sig större än han är och verkar ha jobbigt med verklighetsuppfattningen. Det blir säkert inte bättre av att han har en liknande personlighet som största idol, Alf Enerström . Som blir han husse, mentor , förebild eller vad man nu ska sätta för epitet.

Med tanke på de kontakter som DF kan jag förstå att han inte avfördes ur aktivitetslistan 1988. Samtidigt får jag inte in honom som en trolig mordkonspiratör , för udda och knepig helt enkelt. Efter att jag läst förhören blir jag snarast ännu mer övertygad om att Jan Stocklassa gick över alla moraliska gränser när han utsatte DF för en honungsfälla och därtill snärjde honom med hjälp av tidigare Underrättelsemän.
Drar samma slutsats. David Fredin är inte riktigt frisk mentalt. Liksom Alf Enerström. Och lika lite som Tomas Tarendi.

Samtidigt måste man fråga sig varför ett antal personer/organisationer öste pengar över AF med entourage?

Min tro är att det här finns material/dokument som ännu inte kommit fram. Och att AF, som jag tidigare påpekat, vet mer än han avslöjade.

Jag personligen tror inte att man kan hitta gärningsmannen i detta uppslaget. Eftersom det är ''stolleprov.'' För mig är det i stället en indikation på att det förekom ett antal olika försök att avlägsna OP vid samma tid. Med olika ursprung. Frågan blir återigen. Vem/vilka hann först?

Flera exempel gör det omöjligt att sammanföra uppslaget AE med uppslaget Dan Klöversköld/Lars-Kristian Berg. Och uppslaget Ingerwald. Peterssons utredning av fallskärmsjägare. Tips om 4 män med WT. Uppgifter om övning. Osv, osv. Vi har lång väg kvar innan man kan börja dra slutsatser om gärningsmannens hemvist. Enligt mig hittar man honom strax före Dekorimahörnan via vittnesmål som ännu inte kommit fram. En ständig upprepning av teoretiska teorier leder ingenstans.

I synnerhet inte fantasifulla teorier om Snickarbacken efter mordet. Lanserade av Hans Holmer. Finns ingenting här som kan identifiera en gärningsman.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-16 kl. 09:32.
Citera
2020-11-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Läste igenom hela Boris E grejen (riktigt bra skrivet förresten) och har tre reflektioner så här på direkt.
A) Svenska polisen hade behövt hjälp (någon stans ifrån, till exempel sin egen, Sveriges, säkerhetstjänst) för att nå fram till målet. Att skicka ut vanliga svenska poliser till Sydafrika för att reda ut något som en säkerhetstjänst med hjälp av rogue agents (tror att det kallas fribrytare på svenska) har genomfört är befängt, funkar inte.
B) Someone Would Have Talked. När det gäller SA:s roll har verkligen folk snackat. Någonting betyder det, det måste det göra. Vad finns annars att vinna för de som snackat? De skyller på varandra - det säger en hel del.
C) Sedan är det ju frågan om varför Ölvebro skippade detta uppslag? Blev det för krångligt, gick inte att få ned på gatan, Sveavägen?
Var SA inte en önskvärd lösning.
Ville han leverera - enklare med en ensam knasboll.
Observera att alla dessa uppgifter emanerar från en tid där ett antal personer i SA förväntade sig/hoppades på strafflindring och absolution. Före denna tidpunkt saknas dessa uppgifter. Där ord står mot ord. Jag personligen har sedan länge uteslutit SA som skyldiga till mordet. Finns ingenting nytt som visar att jag har fel. Enbart en ständig rundgång utan relevans och fakta.

Enligt Ersson utlovades dokument. Precis som det utlovades i PKK-spåret. Det kom aldrig fram några. Eftersom de inte existerar. De var enbart lockbeten för naiva personer i Sverige.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-16 kl. 10:30.
Citera
2020-11-16, 11:11
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Inte mig veterligen. Är det något speciellt du tänker på/misstänker?

Nedan så är det som anges märkligt. Solnaärendet har inlånade från Solna.

https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view

Jag tror helt enkelt att folk trott att Sahlin i Solnaärendet är Carina Sahlin, men det är helt uppenbart att hon är från ett av Stockholms vaktdistrikt och arbetar med Kokainärendet.

Solnaärendet är döpt efter var man spanande ursprungligen och drevs av narkotikaroteln vid Kriminalavdelningen som behövde stöd från lokala resurser. Bertil Sahlin är det mest troliga namnet på den inlåningen. Enligt mina uppgifter arbetade han i Solna vid den tiden liksom Janrell. Olofsson också tydligen, men han har jag inte lyckats fastställa ID på honom än.
Senast redigerad av 14thInt 2020-11-16 kl. 11:14.
Citera
2020-11-16, 11:28
Medlem
Citat:
Jag tror helt enkelt att folk trott att Sahlin i Solnaärendet är Carina Sahlin, men det är helt uppenbart att hon är från ett av Stockholms vaktdistrikt och arbetar med Kokainärendet.

Solnaärendet är döpt efter var man spanande ursprungligen och drevs av narkotikaroteln vid Kriminalavdelningen som behövde stöd från lokala resurser. Bertil Sahlin är det mest troliga namnet på den inlåningen. Enligt mina uppgifter arbetade han i Solna vid den tiden liksom Janrell. Olofsson också tydligen, men han har jag inte lyckats fastställa ID på honom än.
Ok.

Carina Sahlin har ingenting att göra med din Bertil Sahlin. Så långt är det klart även för mig. Alltså fattas det här dokument angående eventuella förhör.

Det som nu saknas är en direkt linje mellan de som identifierar det som måste beställas ut och de som fysiskt beställer ut.

Jag själv deltar aktivt i processen. Men jag kan inte ensam beställa ut allt. Det krävs att många fler deltar i fortsättningen. Här pratar vi om åtskilliga tusenlappar och inget gratisarbete.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-16 kl. 12:21.
Citera
2020-11-16, 16:53
Medlem
Förhör med följande personer finns ej i PU.

Alla förhör med Sonja Tier, LAC
Alla förhör med Kenneth Ed, LAC
Alla förhör med Claes Bystedt, LAC
Alla förhör med Gia Carneström, LAC
Alla förhör med Birger Engström, LAC
Alla förhör med Jan Hedlund, Polisens Ledningscentral
Alla förhör med Anders Thornestedt, Polisens Ledningscentral
Alla förhör med Låtta Lindgren, Polisens Ledningscentral
Citera
2020-11-16, 16:54
Medlem
Person med skyddade uppgifter lämnar info om två högerextremister/EAP-medlemmar. HE-14835.

https://drive.google.com/file/d/1xsPisot23KrZCeei_6dyXTCSfXNzxRBy/view?usp=sharing
Citera
2020-11-16, 19:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Drar samma slutsats. David Fredin är inte riktigt frisk mentalt. Liksom Alf Enerström. Och lika lite som Tomas Tarendi.

Samtidigt måste man fråga sig varför ett antal personer/organisationer öste pengar över AF med entourage?

Min tro är att det här finns material/dokument som ännu inte kommit fram. Och att AF, som jag tidigare påpekat, vet mer än han avslöjade.

Jag personligen tror inte att man kan hitta gärningsmannen i detta uppslaget. Eftersom det är ''stolleprov.'' För mig är det i stället en indikation på att det förekom ett antal olika försök att avlägsna OP vid samma tid. Med olika ursprung. Frågan blir återigen. Vem/vilka hann först?

Flera exempel gör det omöjligt att sammanföra uppslaget AE med uppslaget Dan Klöversköld/Lars-Kristian Berg. Och uppslaget Ingerwald. Peterssons utredning av fallskärmsjägare. Tips om 4 män med WT. Uppgifter om övning. Osv, osv. Vi har lång väg kvar innan man kan börja dra slutsatser om gärningsmannens hemvist. Enligt mig hittar man honom strax före Dekorimahörnan via vittnesmål som ännu inte kommit fram. En ständig upprepning av teoretiska teorier leder ingenstans.

I synnerhet inte fantasifulla teorier om Snickarbacken efter mordet. Lanserade av Hans Holmer. Finns ingenting här som kan identifiera en gärningsman.

Alf Enerström fick verka som en nyttig idiot och vara front åt ett mera namnkunniga personer som inte vågade skylta med sina egna namn i kampanjerna mot Olof Palme. Genom mäklaren Ragnar Bjurfors vet vi att Lars-Erik Thunholms dåvarande hustru och Antonia Axson Johnsons mamma hösten 1985 samlade in pengar till AE ”för att få bort Palme.

Jag tror liksom du att AE visste mer än vad som kommit fram i offentligheten. I videon från McDonalds 2012 säger han att det var två poliser och tre utlänningar som kom till honom och ville få bort OP. En av poliserna såg han tydligen ibland även vid den tidpunkt filmen togs. Att en av utlänningarna var SÄPOs och Rikskrims tillika StB arbetande informatör Milan Heidenreich . I det nysläppta materialet verkar också avhopparen Georg Libik ha vissa kontakter med AE.

Ska mördaren/mördarna finnas är det lämpligt att leta bland de grupper som innan MOP övervakade OP. Dels är dom lågoddsare som GM och även om dom inte är inblandade i MOP borde dom som dolda övervakare ha möjlighet att snappa upp information som kan leda till en lyckad identifikation av GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in