2020-06-21, 11:04
Medlem
blueprintzs avatar
Eftersom det är en ny kassa så gäller en ny kö enligt mig. Det är sällan någon anser sig ha rätt att få förtur i kassa nr 2 bara för att kön i kassa 1, som personen valt, har för lång kö.

Om ny kassa öppnar och någon i kassa 1 anser sig ha förtur brukar jag fråga: Jaha, du står i två köer du? Och då brukar personen fatta vinken.

Ny kassa - ny kö
Citera
2020-06-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Och förstås kör du aldrig för fort, du vinner ingenting på att köra för fort endast några få minuter på en timmes resa.
En timnes resa är en timmes resa så vad menar du?
Citera
2020-06-21, 11:12
Medlem
Man skickar över sin partner i nyöppnade kassan och garderar sig givetvis.
Citera
2020-06-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueprintz
Eftersom det är en ny kassa så gäller en ny kö enligt mig. Det är sällan någon anser sig ha rätt att få förtur i kassa nr 2 bara för att kön i kassa 1, som personen valt, har för lång kö.

Om ny kassa öppnar och någon i kassa 1 anser sig ha förtur brukar jag fråga: Jaha, du står i två köer du? Och då brukar personen fatta vinken.

Ny kassa - ny kö
Om personen inte fattar då? Vad har du mer för ess i rockärmen?
Citera
2020-06-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Tacka vetja självscanning. Ni stenåldersapor slåss om vilken ICA-tjej som ska scanna in erat toapapper medan jag slinker igenom självscanningen med salladen överst om jag mot alla odds skulle få delkontroll.
Dryga är att man alltid blir stoppad vid utgången .. sen ska personalen scanna om allting. Kanske händer var 3:e gång. Köper nu ölburkar eller energidrycker så går larmet vid självscanningen och hela affären vänder sig om.. man måste vänta på personalen för att visa id-kort .. ofta tar det 5 minuter innan dom kommer..
Blev nog stoppad 50 gånger på ett halvår när jag använde självscanning på citygross .. Dom hittade ALDRIG något fel.. Sen sket jag i det och ställde mig i kön som alla andra.. .. Dom flesta större affärer har självscanning här, men i princip ingen orkar använda det..
Citera
2020-06-21, 13:39
Medlem
GrillTeknikers avatar
Det optimala är kanske kölappsystem? Ingen kö = alla vet sin plats i turordningen, inga problem om en kassa öppnar eller stänger. Detta fanns faktiskt fram tills för något år sedan i en större ICA-butik häromkring, fungerade bra.

En rolig bieffekt var turister som såg helt bortkomna ut när de kom till kassan och folk liksom stod och väntade lite utspritt, kul att se deras flackande blickar innan de fick syn på kölappsautomaten
Citera
2020-06-21, 15:10
Medlem
Yttrandefrihetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Det optimala är kanske kölappsystem? Ingen kö = alla vet sin plats i turordningen, inga problem om en kassa öppnar eller stänger. Detta fanns faktiskt fram tills för något år sedan i en större ICA-butik häromkring, fungerade bra.
Jasså på riktigt? Hade de alltid haft det eller varför tror du att de införde kölappar? En effekt av ’Ny Kassa Öppnar’-problematiken där ingen vet vad som gäller?
Citera
2020-06-21, 18:55
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Ofta har de ställ precis vid kassan som gör att den som står på tur i den kassan kan inte gå bakår och sedan över till den nyöppnade kassan. Av den anledningen och andra tror jag koncensus råder att öppnande av en ny kassa invaliderar varande kö, och nya köer bildas.
Citera
2020-10-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Dryga är att man alltid blir stoppad vid utgången .. sen ska personalen scanna om allting. Kanske händer var 3:e gång. Köper nu ölburkar eller energidrycker så går larmet vid självscanningen och hela affären vänder sig om.. man måste vänta på personalen för att visa id-kort .. ofta tar det 5 minuter innan dom kommer..
Blev nog stoppad 50 gånger på ett halvår när jag använde självscanning på citygross .. Dom hittade ALDRIG något fel.. Sen sket jag i det och ställde mig i kön som alla andra.. .. Dom flesta större affärer har självscanning här, men i princip ingen orkar använda det..
konstigt blir själv kollad kanske 1 ggr per halvår. o om man köper redbull så blir man legkollad men inte om man köper nån annan energidryck.
Citera
2020-10-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
konstigt blir själv kollad kanske 1 ggr per halvår. o om man köper redbull så blir man legkollad men inte om man köper nån annan energidryck.
Jag tror det är om man handlar nästan varje dag, och särskilt om man bara köper ett paket med salta kex eller dyl.. Då tror maskinen man har något att dölja
Citera
2020-10-15, 21:09
Medlem
neuron-drones avatar
Ingen skulle ju tränga sig så det är skitkonstigt att de som är längst bak i kassan får störta till den nyöppnade kassan. Något glapp i svenskheten. Aldrig någon som klagar heller.

Jag har både stått kvar i kassan, bytt kassa för att komma nästan sist i den nya, eller kommit bland de första i den nya. Man måste reagera med en gång.

Men att vi inte har regler för detta är konstigt.

Vi har ju ganska snabbt fått hyfs på vilken kund som ska lägga vilken kundpinne på bandet. Där var det lite kaos. Men ny kassa, det kommer aldrig ordna sig. De som står någonstans i mitten och vill byta kassa borde bli bland de första i nya kassan. Men folk behandlar det som en lotterivinst.
Citera
2020-11-16, 01:53
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Reglerna är glasklara. Vi står i kö och vi trängs inte i kön vi står i. När en ny kassa öppnar finns det ju ingen kö, alltså gäller inte reglerna från föregående kö. Därmed är det fritt fram att som siste man i föregående kö rusa till första plats i nya kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in