2020-11-15, 22:48
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det som är bekräftad hittills om Wuhan Military Games är att det finns ett samband mellan de 300 amerikanska militärer som deltog i Wuhan och Covid19 utbrott på deras militärbaser.
Det handlar om samma virus och samma sjukdom.
Utbrottet i Wuhan var bara ett par veckor efter olympiaden. Om det fanns smittspridning under olympiaden då handlar det ändå om samma virus.

Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Svenska troppen blev lika sjuk som jänkarna, men här behagade man inte ta prover förräns långt senare i April, när man räknat på att antikropparna borde ha försvunnit. Finns separat tråd i det ämnet.
(FB) Mystiska insjuknanden efter Military World Games i Wuhan 2019
I samma tråd finns exempel från både Frankrike och Spanien långt före Wuhan-utbrottet, både med en person i Frankrike som framträtt samt otaliga avlopps-tester.

För husfridens skull håller vi oss till Wuhan officiellt, men data finns minst 6 månader tidigare och stämmer då även bättre med den onormala spridningen av viruset om man ser till tidsaxeln januari kontra augusti samt hur mutationerna skett.

när det gäller military games så är jag inte helt säker på att det startade där.. jag får det inte att gå ihop helt enkelt.

jag har mer börjat luta åt att USA eller något europeiskt land tog det till wuhan, men att en mutation kan ha skett efter att viruset kom till wuhan.

om jag minns rätt anklagade väl även kina något annat land, typ usa, för att ha dragit dit skiten.. man pekade väl till och med ut en amerikansk cyklist?
Citera
2020-11-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Dom som är rädda för att hamna på IVA, kan hålla sig hemma.

Det är ju knappast en tröst att berätta för dom 400.000 nya arbetslösa att dom faktiskt lever istället för att ha ett jobb att gå till.

Sätt detta i perspektiv att ”bara” 6000 pers dött MED Covid19. Där över 90% är över 70år.

Arbetslösheten, ensamheten och allt annat runt omkring coronan kommer att få antalet döda att framstå som en fis när vi ska ta hand om alla som överlevt/upplevt coronan sen.

Ifall du får din vilja igenom med noll restriktioner dör uppskattningsvis 50,000-100,000 i covid19 och mångdubbelt fler kommer vara långtidssjuka i det.
Citera
2020-11-15, 22:49
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Så, 11,6% hade antikroppar mellan september 2019 och mars 2020, dvs 116 personer. Av dessa hade 14% antikroppar redan i september 2019, dvs 16 personer eller 1,6%. Hur många falskt positiva brukar man ha i dessa prover? Det varierar med olika tester men kan mycket väl ligga i den storleksordningen, men det ger ju inga rubriker eller klick att skriva det.

Det här var från lagrade blodprover för cancertester, inte några Pcr-swabs i näsan.
Citera
2020-11-15, 22:51
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Om du inte hört det förut kanske du ska läsa på lite. Från CDC t.ex:
"FDA has authorized antibody tests for this virus that have been submitted for their review. But these tests are not 100% accurate and some false positive results or false negative results may occur. False positive results can be minimized by choosing an antibody test with high specificity and by testing populations and people who are likely to have had COVID-19."
En review där ca 2% var falskt positiva:
https://www.cochrane.org/CD013652/INFECTN_what-diagnostic-accuracy-antibody-tests-detection-infection-covid-19-virus

det hade jag faktiskt inte en aning om! trodde du blandat ihop det hela med PCR-test så får be om ursäkt.

då skulle rent teoretiskt testen från september kunna vara false positive.

men känns skumt om man skulle använt test med sådan felmarginal för den saken? det är ju något man verkligen vara säker på.
Senast redigerad av AndersTengell 2020-11-15 kl. 22:54.
Citera
2020-11-15, 22:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du får tro på vem du vill. Jag kan knappast veta svaret här.

Det är i alla fall ytterst kontroversiellt att hävda att 10% av slumpvis utvalda Italienare hade antikroppar mot covid ett halvår innan pandemin, av skäl som är uppenbara för alla. Att du blir sur och personlig för att jag nämner det enkla faktumet gör mig inte direkt mer övertygad.

Men om det skulle visa sig att det stämmer, och bevisen är entydiga, så pudlar jag, och jag kommer inte sopa under mattan att jag inte trodde på det.

Jag läste en artikel som säger att Sars-Cov-2 cirkulerat jorden runt i ett par år med 3 distinkta stammar, en asiatisk gren, en amerikansk gren och en till som jag inte minns, men utan den mutation som gör det så farligt. I Wuhan skedde något, osagt vad. Läste den i våras.

https://metro.co.uk/2020/04/10/coronavirus-mutated-three-distinct-strains-spread-across-world-12536852/

Men det är ju en artikel i Metro UK.
Citera
2020-11-15, 22:57
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
när det gäller military games så är jag inte helt säker på att det startade där.. jag får det inte att gå ihop helt enkelt.

jag har mer börjat luta åt att USA eller något europeiskt land tog det till wuhan, men att en mutation kan ha skett efter att viruset kom till wuhan. om jag minns rätt anklagade väl även kina något annat land, typ usa, för att ha dragit dit skiten.. man pekade väl till och med ut en amerikansk cyklist?

Stämmer att Kina anklagade USA, men det visade sig också att 3 forskare i Wuhan-labbet "försvann" där labbet sen annonserade efter 3 nya labbiträden, vilket hände före Military games, fast då tangerar vi att flytta till konspirations-trådarna. Får avrunda med att någon förmodligen gjorde en rejäl fuckup, på samma sätt som teknikern i Tjernobyl som skulle "testköra lite" med känt resultat.
Citera
2020-11-15, 22:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hur fan kan viruset hamna i arslet på småbarn?

Man kan få gastro-intestinal covid-19, diarré är ett av symtomen exempelvis.
Citera
2020-11-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Positivt, och faktiskt lite märkligt, med tanke på att Belgien var uppe (och kanske fortfarande är) över 20%. Med deras dödlighet tidïgare så bör ju de ha en klart större immunitet än oss. Teorier om vad detta kan bero på, jag är inte övertygad, men några förslag iallafall:
- Tillfällig dipp i uppgången, "brus" i statistiken?
- Lång väntetid till tester, fler falska negativa svar?
- Större immunitet i Sverige än i Belgien, trots lägre dödlighet, Sverige har styrt smittan och immuniteten mer mot unga?
- Svenskar är bättre en belgare på ett lyda råd och rekommendationer?
Oavsett skäl så är det värt att nämna att Sveriges kurva är mycket lugnare än vad Belgiens var.

Vår dubbleringstakt (i antal fall per dag) föll dessutom från 7 dagar till >14 dagar över en natt, i månadsskiftet oktober/november:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-09..latest&country=SWE~BEL&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc

Man ser en mycket tydlig brytpunkt i kurvan, med blotta ögat.

Den 29 oktober infördes särskilda restriktioner för Stockholm, VG och Östergötland. Den 27 oktober för Skåne.

Det verkar faktiskt bita bättre än jag trodde.
Citera
2020-11-15, 23:00
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag läste en artikel som säger att Sars-Cov-2 cirkulerat jorden runt i ett par år med 3 distinkta stammar, en asiatisk gren, en amerikansk gren och en till som jag inte minns, men utan den mutation som gör det så farligt. I Wuhan skedde något, osagt vad. Läste den i våras.

https://metro.co.uk/2020/04/10/coronavirus-mutated-three-distinct-strains-spread-across-world-12536852/

intressant! det var lite det jag var inne på.

alltså att den där cyklisten eller någon av dom andra militärerna från usa drog dit viruset, sen muterade det i kina och började svepa runt jorden igen. kanske efter att ha mergat med något inhemskt coronavirus i kina.

men men, det får vi nog aldrig veta.

Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Stämmer att Kina anklagade USA, men det visade sig också att 3 forskare i Wuhan-labbet "försvann" där labbet sen annonserade efter 3 nya labbiträden, vilket hände före Military games, fast då tangerar vi att flytta till konspirations-trådarna. Får avrunda med att någon förmodligen gjorde en rejäl fuckup, på samma sätt som teknikern i Tjernobyl som skulle "testköra lite" med känt resultat.

haha ja, gud vet vad som hände.

men en sak vet vi, att nu är det här.

slut.
Senast redigerad av AndersTengell 2020-11-15 kl. 23:03.
Citera
2020-11-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, positivt om vi har kanske lite större immunitet än Belgien. Sedan tror inte jag heller att vi skulle kunna ligga nära toppen redan vecka 45, t.om. innan rekommendationerna kan ha gett effekt.
Antalet fall får du effekt i ganska omgående. Jag tror även att man kan räkna med en viss psykologisk effekt på hela landet, redan när man började snöra åt Uppsala och Skåne.
Citera
2020-11-15, 23:04
Medlem
Citat:

Det står inte ett ord i den om att det cirkulerat i flera år.
Citera
2020-11-15, 23:11
Medlem
Citat:

Jag skulle ta det med en nypa salt.

Att viruset skulle ha varit utbrett långt tidigare talar emot de serologiska studierna i praktiskt taget alla jordens länder.

Spanien hade överfulla bårhus med långt under 11% antikroppar (5% tror jag). Man borde i alla fall fått en kumulativ effekt i antikroppstesterna av de som haft "snällcorona" innan.

Italien har ju även PCR-mätningar på sina avlopp. Där ser det ut som att viruset börjat spridas tidigare än man trodde, men inte innan december 2019.

Om det dessutom fanns en "snällvariant" av covid19 så skulle den stammen fortfarande cirkulera, och vara mycket mer utbredd än den farliga varianten eftersom den haft mer tid på sig att sprida sig (en ny stam byter ju inte ut den gamla, utan kompletterar den bara). Man tycker att någon borde ha upptäckt den snälla varianten vid det här laget.
Senast redigerad av aw 2020-11-15 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in