2020-11-15, 21:18
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Förmodligen inte 15000 eftersom antal som vårdats på intensiven inte når upp till det. Men klart många fler. Det absolut mest skrämmande är ju att det verkar slå så olika. Till synes helt friska som blir så pass sjuka att de behöver intensivvård mot flertalet då där det bara är som mest en vanlig förkylning.

Ja precis. Är som en jag känner sa, när du får covid-19 så kastar ödet tärningen. 50% risk du lär åka in till sjukhuset i princip. Oerhört läskigt detta!
Citera
2020-11-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Du borde ha läst rapporten från Cell innan du vräkte ur dig texten ovan.

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30820-5

Dansken Y453F som farit runt bland minkarna på Jylland, verkar dra på turne, lite konstigt att Danmark bestämt sig för att ta död på hela minkbeståndet, om mutationen nu är så "ofarlig".

Jordbruksverket i Sverige har höjt risknivån för H5N8 till en 2:a nyss den 6/11, visserligen inte coronafamiljen, men det är full muff bland virus i Skandinavien just nu.
https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/fagelinfluensa.4.4eea2b6311f3b931ba4800054.html

Sist men inte minst -Italienarna har hittat Covid-19 i blodprover 5 månader före utbrottet:

Källa: https://ultimenotizieoggi.it/2020/11/15/la-scoperta-dellistituto-tumori-di-milano-il-coronavirus-in-italia-gia-da-settembre-2019/

Detta sammanfaller alltså då tidsmässigt med Wuhan Olympic Military games, där ganska många deltagare insjuknade, stämmer också med tidigare avloppsprover i t.ex Frankrike.
Covid-19 var alltså lös i Europa redan tidigt hösten 2019, bara att räkna baklänges då på antalet mutationer, förhoppningsvis bidrar Italienarna med genpoolen från dessa blodprov. Eftersom dessa utvecklade antikroppar och inga blev svårt sjukna vid denna tidpunkt, med tanke på deras medicinska status med lungcancer, pekar detta på att "ur-covid-19" då var väldigt beskedlig och har sen per mutation förbättrat sig avsevärt både på att kunna smitta och även angripa olika organ.

Din sannolikhet håller inte här.
Stor risk att minken kan bli våg nr 3 om viruset fortsätter att utvecklas i samma takt.
Jag förtydligade i ett senare inlägg att ett coronavirus kan eventuellt bli mer dödligt, eftersom det är en oönskad egenskap.

Men egenskaper som är otroligt önskvärda för alla coronavirus kan knappast ligga latent. Som äkta luftburenhet, vilket var det vi pratade om.

Att covid-19 skulle varit utbrett i Europa redan 2019 tycker jag är en fråga för "alternativa teorier om covid-19"-forumet. Jag har inte sett några övertygande bevis för det, och det finns enormt mycket studier som talar emot det. T.ex. studier på antikroppar hos blodgivare, där man använt prover från innan pandemin som jämförelse.
Citera
2020-11-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ja precis. Är som en jag känner sa, när du får covid-19 så kastar ödet tärningen. 50% risk du lär åka in till sjukhuset i princip. Oerhört läskigt detta!

50%? Snälla någon.
Citera
2020-11-15, 21:33
Medlem
Citat:
Du borde ha läst rapporten från Cell innan du vräkte ur dig texten ovan.

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30820-5

Dansken Y453F som farit runt bland minkarna på Jylland, verkar dra på turne, lite konstigt att Danmark bestämt sig för att ta död på hela minkbeståndet, om mutationen nu är så "ofarlig".

Jordbruksverket i Sverige har höjt risknivån för H5N8 till en 2:a nyss den 6/11, visserligen inte coronafamiljen, men det är full muff bland virus i Skandinavien just nu.
https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/fagelinfluensa.4.4eea2b6311f3b931ba4800054.html

Sist men inte minst -Italienarna har hittat Covid-19 i blodprover 5 månader före utbrottet:

Källa: https://ultimenotizieoggi.it/2020/11/15/la-scoperta-dellistituto-tumori-di-milano-il-coronavirus-in-italia-gia-da-settembre-2019/

Detta sammanfaller alltså då tidsmässigt med Wuhan Olympic Military games, där ganska många deltagare insjuknade, stämmer också med tidigare avloppsprover i t.ex Frankrike.
Covid-19 var alltså lös i Europa redan tidigt hösten 2019, bara att räkna baklänges då på antalet mutationer, förhoppningsvis bidrar Italienarna med genpoolen från dessa blodprov. Eftersom dessa utvecklade antikroppar och inga blev svårt sjukna vid denna tidpunkt, med tanke på deras medicinska status med lungcancer, pekar detta på att "ur-covid-19" då var väldigt beskedlig och har sen per mutation förbättrat sig avsevärt både på att kunna smitta och även angripa olika organ.

Din sannolikhet håller inte här.
Stor risk att minken kan bli våg nr 3 om viruset fortsätter att utvecklas i samma takt.
Det som är bekräftad hittills om Wuhan Military Games är att det finns ett samband mellan de 300 amerikanska militärer som deltog i Wuhan och Covid19 utbrott på deras militärbaser.
Det handlar om samma virus och samma sjukdom.
Utbrottet i Wuhan var bara ett par veckor efter olympiaden. Om det fanns smittspridning under olympiaden då handlar det ändå om samma virus.
Citera
2020-11-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tolkade det som rapid antigen test med viss felmarginal. My bad. Men att haspla ur sig att lockdown inte fungerar är även det felaktigt, då det syftar till att pressa ner smitthastigheten och få viruset under kontroll så att det blir hanterbart. Dessutom blandade jag ihop det med svaret i en annan tråd

Okej. Ursäkta om jag var lite hård i tonen. Att man har olika åsikter om saker kan vara hänt men folk som uppenbart sprider felaktig information har blivit lite av ett rött skynke såhär långt in i pandemin. Jag har väl dock blandat ihop inlägg eller svarat fel några gånger i tråden så där skall jag inte kasta första stenen.
Citera
2020-11-15, 21:37
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Givetvis kan mindre mutationer ske, som gör att det tar sig förbi ditt immunförsvar, eller immunförsvaret hos olika arter.

Men det är närmast en teknisk omöjlighet att det ska finnas en outnyttjad möjlighet i coronavirusets trettio kilobyte korta genom, som gör det avsevärt mer smittsamt.

Dödlighet är en sak. Det är en oönskad egenskap som coronavirus kan hålla undan med evolutionärt tryck. Men en egenskap som skulle vara extremt gynnsam för ett coronavirus spridning kan inte ligga latent.
Problemet med minkarna är väl om de är en reservoar för ett covid 19 virus som angriper människan på ett annorlunda sätt än genom spikeproteinet. Just nu är viruset underlägset det som sprids globalt, när vaccinet kommer kan det istället ha en evolutionär fördel.
Citera
2020-11-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag har gått runt och funderat på det här hela dagen.

Man säger ju att barn blir mindre smittade än de borde av covid-19. Men efter att ha tänkt igenom det lite så är jag inte så säker på det. Små barn är ju ökända för att bli sjuka hela tiden. Men det skulle kunna bero på att de har dålig immunitet snarare än att de är väldigt exponerade för virus. I själva verket kanske barn exponeras för mindre virus än vuxna och när det nu kommer ett helt nytt virus, som ingen har någon immunitet mot, så smittas vuxna i högre grad än barn helt enkelt för att de exponeras mer. Små barn träffar trots allt inte så många fler än sin närmaste familj och sina klasskamrater i förskola/skola. Det är ingenting jämfört med vuxna som är ute och rör sig bland folk på ett helt annat sätt.

Jag tycker mig minnas att det var en svensk antikroppsstudie från i somras som konstaterade att bland arbetande vuxna hade 6% antikroppar, bland barn 4% och bland gamlingar 2%. Det skulle i sådana fall stödja tesen att barn är mindre exponerade för virus än vuxna, dock inte lika skyddade som gamlingar (som ombads isolera sig).

Tolkningen man kan göra av detta är att barn inte är några stora smittospridare eftersom de inte smittas så mycket själva. Om man umgås mer med barn och mindre med andra vuxna, som barnföräldrar gör, blir man följaktligen mindre smittad själv.

Det här är givetvis ingen fullständig förklaring. Andra faktorer, som att barn inte tycks kapabla att bli allvarligt sjuka, spelar såklart också in. Men barns mindre exponering borde definitivt kunna vara en faktor att ta hänsyn till när man räknar på hur smittspridande barn faktiskt är.
Du har ju en poäng i att barn i första hand är smittspridare för att de saknar immunförsvar mot sjukdomar som vuxna är mycket motståndskraftiga emot.

Men de utsätts ju också mer, eftersom de umgås hela dagarna med andra barn som också har samma "problem" som de själva. Dvs. ett outvecklat immunförsvar.

Dessutom saknar dagisbarn smitthygien. Så det finns ju ganska många olika saker som samverkar här. Vad nettoeffekten blir är svår att säga.

Jag tror inte att barn är osmittsamma på nåt sätt. Jag ser det troligare som att vuxensmittan sticker ut för att den är dominant. För att en massa vuxna drar på sig förstagångsinfektion i vuxen ålder.
Citera
2020-11-15, 21:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Okej. Ursäkta om jag var lite hård i tonen. Att man har olika åsikter om saker kan vara hänt men folk som uppenbart sprider felaktig information har blivit lite av ett rött skynke såhär långt in i pandemin. Jag har väl dock blandat ihop inlägg eller svarat fel några gånger i tråden så där skall jag inte kasta första stenen.

Jag har mig veterligen inte spridit någon falsk information. Misstolkat någon gång, absolut, men vi är bara människor. Dessutom blir man trött i hjärnan, corona-trötthet. informationsflödet är massivt.
Citera
2020-11-15, 21:40
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förtydligade i ett senare inlägg att ett coronavirus kan eventuellt bli mer dödligt, eftersom det är en oönskad egenskap.

Men egenskaper som är otroligt önskvärda för alla coronavirus kan knappast ligga latent. Som äkta luftburenhet, vilket var det vi pratade om.

Att covid-19 skulle varit utbrett i Europa redan 2019 tycker jag är en fråga för "alternativa teorier om covid-19"-forumet. Jag har inte sett några övertygande bevis för det, och det finns enormt mycket studier som talar emot det. T.ex. studier på antikroppar hos blodgivare, där man använt prover från innan pandemin som jämförelse.

Så 1000 patienter med lungcancerprover i Italien, ska enligt dig då avhandlas inom "konspirationstrådarna". Bättre att du flyttar dit, jag bifogar underlag och källor, du har inte bidragit med några underlag. "Kan eventuellt bli mer dödlig" har aldrig heller nämnts - C19 gör som alla andra virusarter, den förbättrade sin chans att sprida sig, att döda är bara till virusets nackdel, den behöver en värd för att sprida sig, när naturen eller omgivningen går emot blir det då mutationer på olika sätt.
Citera
2020-11-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Problemet med minkarna är väl om de är en reservoar för ett covid 19 virus som angriper människan på ett annorlunda sätt än genom spikeproteinet. Just nu är viruset underlägset det som sprids globalt, när vaccinet kommer kan det istället ha en evolutionär fördel.
Ja, det är helt rätt. Det kan ju ges en evolutionär fördel för att vi skapar ett selektivt tryck där vi motarbetar icke-mink-covid genom ett vaccin.

Personligen tror jag inte att det har någon praktisk betydelse, eftersom jag inte räknar med att vaccinet kommer ge någon livslång immunitet ens mot existerande stammar.
Citera
2020-11-15, 21:44
Medlem
Citat:
Så 1000 patienter med lungcancerprover i Italien, ska enligt dig då avhandlas inom "konspirationstrådarna". Bättre att du flyttar dit, jag bifogar underlag och källor, du har inte bidragit med några underlag. "Kan eventuellt bli mer dödlig" har aldrig heller nämnts - C19 gör som alla andra virusarter, den förbättrade sin chans att sprida sig, att döda är bara till virusets nackdel, den behöver en värd för att sprida sig, när naturen eller omgivningen går emot blir det då mutationer på olika sätt.
Jag vet inte. Men det är ganska konstigt att 10% av slumpmässiga personer i Italien hade covid-19 förra året, utan att det spreds utanför landet. Jag kan ha fel, men det låter snarare som att deras covidtester av misstag triggas av någon antikropp som är förknippad med lungcancer.
Citera
2020-11-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Sverige behöver stänga pubar & restauranger och munskydd skall användas i kollektivtrafik"

Säger Fredrik Elgh i SVT Agenda ikväll och Jan Albert verkar hålla med om att skarpare åtgärder behövs.

FHM har tackat nej till att vara med i debatten....

Men hallå, smittspridningen har ju redan börjat minska....

Ska vi göra samma misstag som England som kör lockdown när toppen redan börjat dala.

Taket är nått på testningen. Hur många som är smittade har vi alltså ingen aning om. Källa på att toppen redan börjat dala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in